Allergier iFokus

Allergier

Etikettallmänt-om-allergier
Läst 2841 ggr
[Tassy]
0

Allergiutbildning för allmänheten

Jag satt som bäst och funderade när jag fick min anapen och packade ner den i fodralet med instruktionshäftet och liknande. I samma veva som jag stoppade ner ett häfte om HLR så tänkte jag "varför finns det inte kurser om hur man räddar livet på någon som fått anafylaxi?"

Det är något som borde ordnas. Kurser i hur man behandlar någon med akut allergisk reaktion. Okunskapen om allergier är hög, och jag har hört om folk som varit svårt allergiska och blivit kallad för fyllo i stället för att få hjälp med sina mediciner. Så får det inte gå till!

Jag funderar i nästa steg - vad kan jag göra, vad kan vi göra?

Borde man vända sig till någon större förening, typ astma och allergiförbundet och ta upp detta till diskussion?

Fler förslag? Tankar? Idéer? Ös på!

[Tassy]
0

Vi som själv är drabbade blir ju instruerade över hur vi ska göra om det krisar, men korten på bordet, oftast är man inte i skick att ta sputan själv eller övrig medicin. Då kanske en helt okunnig snabbt ska hjälpa oss, stressen pockar på och det kan bli fel.

Alltså finns ju "utbildningen" redan, men inte för tillräckligt många målgrupper.

Man borde på något sätt kunna bli legitimerad/få dispens för att undervisa i hur man bör agera i nämnda situation?

DesK
0

Detta är ett stort ämne som inte är så alldeles lätt att hantera. Jag tror att man på något sätt bör försöka få till något slags utbildning redan på grundskolenivå. Det vill säga att alla skolbarn bör få lära sig tillräckligt mycket för att kunna hjälpa vid behov. Sedan borde det också finnas anslag med information på olika offentliga platser som till exempel tågstationer med mera.

/Désirée

[Tassy]
0

Absolut. Ju förr dess bättre Glad

[Pirkkolino]
0

Jag tänker att vi kan samla namnlista och skicka till Allergi-astmaförbundet. Att de ska gå med mera information i samhället. T.ex parfymer är stort problem i allmänna platser.

Pirkko

InteAlls
0

Som liten hade jag alltid med mig en inplastad lapp som min pappa gjort åt mig om jag blev allergisk där allt stod med, instruktioner om har man ska ge mig medicin tex. Att alltid vara noga med att upplysa folk runt omkring, prata med folk i caféer, har själv utbildat mina egna klasser i vad det innebär att vara nötallergiker. Oftast är andra intresserade av att lära sig (även om vissa tar min dödliga allergi som en förolämpning). Alla mina kompisar vet hur de ska ge min adrenalinspruta, även om jag säger åt dem att döda mig först ^^

Tycker att din idé är jättebra Tassy, för hur mycket jag än garderar mig och upplyser så finns det ju inga garantier för att andra tar mig eller andra allergiker på allvar. Om ni gör en namninsamling så är jag på!

[Tassy]
0

#5 Det är precis det du nämner jag vill åt främst, dessa fördomar som finns där folk inte tar allergier på allvar.

InteAlls
0

#6 Ja, min sambos pappas dambekant blev sur på mig förra sommaren när jag inte vågade äta en efterrätt där det kunde finnas spår av nötter. Tyckte att jag borde testa att äta lite sånt då och då… blev så paff att jag inte sa något, senast åkte jag till akuten! Min fördom mot icke allergiker är att äldre personer har noll förståelse eller hänsyn mot oss allergiker. Lite "ta dig bara i kragen" mentalitet. Hoppas och tror att yngre generationer har större sympati, kanske för att allergier tyvärr har ökat? I såna fall löser ju problemet sig självt kan man väl säga.

I skolor och dagis borde man ha lite information om sådant, inte så mycket att det skrämmer upp men ger en medvetenhet. Kanske ska man erbjuda sig att komma förbi och föreläsa lite pedagogiskt varvat med bus och sånt? Eller om man kunde värva personer till astma & allergiförbundet som åker till ställen och gör föreläsningar gratis? Bara det ordet borde locka skolor Flört

[Tassy]
0

#7 Precis min tanke Glad

[Koppsal]
0

Jag tycker att först och främst lärare ska vara utbildade i detta. Skulle jag få en allergireaktion i skolan vem kan då häjlpa mig om skolsköterskan inte är där tex.

men sen så tycke rjag kanske i gymnasiet att man går igenom på ungefär kanske 2-4 lektioner. och informerar. Att det ska ses som allmänutbildning. Hur man använder en anapen / epipen. och astma och lite sådant.  

Sen tycker jag också att vi ska skicka den där namn-listan. och försöka få så att det blir allergivänligare.
Om man har parfym/hårsprej får man sitta längre bak i bussen o.s.v.