Etikettinsektsallergi
Läst 6957 ggr
Novisan
2010-04-13, 12:07

Huvudlöss

Är det nån som är allergisk mot huvudlöss eller deras saliv eller avföring? Jag och min dotter har fått löss och det upptäckte vi igår. Sen igår natt har jag haft sån allergi i ögonen och näsan att jag knappt kan sova. Vi hade bytt sängkläder kvällen innan.

Jag misstänker att jag är allergisk mot sängkvalster för när jag inte bytt sängkläder på 3 veckor blir jag också allergisk i ögon och näsa, men nu har jag bytt en gång i veckan och som sagt kvällen innan denna reaktion uppstod.

[Tassy]
2010-04-13, 12:10

Jag har ingne aning om ifall jag tål huvudlöss eller ej, men kvalster tål jag inte. En vild gissning säger mig att det borde hänga ihop litegrann dessa allergier på något vis?

Gunlog
2010-04-13, 23:41

Varje gång du byter lakan i din säng så dammsuga sängen. Även under bäddmadrassen… Du kan också vira in kudden i en plastpåse och lägga den i frysen på morgonen och ha den där över dagen. Kanske det är kvalsterna TILLSAMMANS med lössen som du reagerar på. Tänk också på att nu när våren kommer, blir man gärna överkänslig mot sådant som man kanske inte reagerar på annars… Att få bort huvudlöss är enkelt om man gör rätt… Jag har för mig att det fortfarande finns ett schampo mot löss, men köp inte det. Det kan vara svårt. Prova ett riktigt medel mot löss och tvätta håret i Head&Shoulders shampo. Där finns vissa starka medel som inte löss tycker om. Om du skulle ha lusägg på kudden eller lus i örngottet så skulle de antagligen dö när du lägger kudden i frysen.

Lycka till!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Upp till toppen