Allergier iFokus

Allergier

Etikettallergiska-djur
Läst 3051 ggr
[Tassy]
0

Djurfoder skapar allergier och sjuka djur?

jag hittade denna artikel och tyckte det var värt att ta upp till diskussion här. Vad tycker du om detta? Vad tror du, ligger det någon sanning i påståendet?

[Tassy]
0

Personligen tror jag definitivt på detta, då det är ett faktum att även våra djur börjar bli allt mer allergiska och har dessa hälsoproblem som påstås.

BARF i sig är säkert en jättebra alternativ metod också, men då gäller det verkligen att man håller koll på vad man ger, några kycklingskrov räcker inte för att BARFa ett djur. Jag tror mer på att jobba fram bättre alternativ till foder som man kan ge, då många varken har ork eller intresse att bry sig, och djuren blir lidande. Därför tror jag det vore bra om man tog tag i foderproblemet i sig, och inte bara rekommenderar en ny och mycket mer för ägaren avancerad kost att hålla reda på åt djuret.

Gunlog
0

Nja. Till viss del kan det kanske stämma… Det beror nog på helt vilket märke det är eller vem som tillverkar. Det är nog olika tillverkningssätt på de olika fabrikerna… Men, med ett billigt torrfoder kan det nog stämma.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

mayolica
0

Ja det behövs ju inte mycket logik för att förstå att industritillverkad djurmat inte är deras naturliga föda.

Men det är oxå stor skilnad på olika sorter,alla dom vanliga sorterna i som säljs i vanliga butiker innehåller vädigt mycket slaggämnen som utfyllnad. Hundar tex får offta exem i huden som kliar och matt päls,det blir nog många andra hälsoproblem oxå mem huden är det som brukar synas tydligast.

Ett torrfoder man köper från veterinär eller bra djurbutik är väldigt mycket dyrare,en säck hundmat tex kostar flera hundra mer än dom vanliga sorterna men innehåller inte en massa slagg och ger inte alls dom problemen.Det känns oxå helt annorlunda när man tar i ett torrfoder av fin kvallitet. Ibland kan man nog ven hitta något av dom bättre märkena i vanlig butik. 

Samma med kattmat, Pälsen var så matt och atten fälde så mycket hår, så det kändes nästan som att man fick med halva katten när man klappade den.Jag trodde att det var för att han började bli gammal,men av en slump köpte jag ett bättre torrfoder,det var en ny sort som man fick rabattkuponger och billiga provpåsar på. Efter ca en vecka kändes det som en helt annan katt,pälsen blev jättetjock och härlig och satt fast på katten. Hade inte haft en tanke på att det kunde vara sådan skilnad.

~ mayolica ~

mayolica
0

Att dåliga djurfoder gör djuren sjuka på olika sätt är inget nytt för mej. Har inga djur nu,men har haft både hund och katter.

~ mayolica ~

[Tassy]
0

Jo precis, det är ju skillnad på typ Hill's veterinärfoder och det billigaste man hittar i dagligvaruhandeln, absolut.

mayolica
0

Ja ett bra foder kostar,det är något man bör ta med i beräkningen om man tänker skaffa djur.

~ mayolica ~

[Tassy]
0

Ja, tyvärr tänker dock inte alla så långt Rynkar på näsan Men man borde ändå kunna jobba bort de värsta produkterna ifrån marknaden, och förbättra de medelmåttiga fodren. Nu kanske jag låter hård, men har man inte råd med bra foder till sitt djur så får man ordna sin ekonomi bättre innan man skaffar djuret.