Annons:
Etikettallmänt-om-allergier
Läst 11677 ggr
ennycc
2010-04-08 20:16

hål i öronen? allergi?

hej! :)

skulle vääldigt gärna vilja ta hål i öronen. är det ngn risk för att det ska svullna upp eller ngt annat "allvarligt" händer isf? jag har eksem.

Annons:
[Tassy]
2010-04-08 20:54
#1

jo det innebär alltid en risk, och i ditt fall skulle jag rådgöra med din läkare som "känner" dina exem. Nickel kan bli ett problem.

ennycc
2010-04-08 21:03
#2

ok :) men blir det allvarligt eller så? :P vad kan hända? min kusins öron svullnade upp så hon fick åka till sjukhuset..däremot hennes syster (min andra kusin) har örhängen och hon har inte sagt ngt.. min farmor är känslig mot metallen i hårnålar. så det ligger liksom i släkten, men jag vill så gärna kunna ha örhängen!

[Tassy]
2010-04-08 21:12
#3

Det som kan hända är att såret inte läker och du får exem där, eller så kan du få nickelallergi om det vill sig illa.

Ligger det i släkten så om du bestämmer dig för at tta hål, så se till att de hängena som tas hål med är i plast, och sen får du välja nickelfria smycken sen.

Eftersom det blir sår och hänget som sitter där provocerar kroppen så är det viktigt att ha något som inte ger reaktion så lätt tills det är helt läkt.

Detta är mina teorier, har själv fått ge upp mina örhängen som gjorde mina öron till två blålila svullna "köttbullar". Jag har ingen nickelallergi, och inget exem.

ennycc
2010-04-08 21:16
#4

ok tack så mycket! :)

DesK
2010-04-09 22:10
#5

Vi har inga allerier och sådant i släkten, men jag valde att inte tillåta mina tjejer att ta hål i öronen förrän de fyllt 13 år. Guld är den säkraste metallen att använda, men också den dyraste. I och för sig finns platina och titan men dessa används knappast i vanliga örhängen.
Om det finns sambandsrelaterade allergier i släkten skulle jag vänta till cirka 18 år innan jag tar några hål. Detta därför att kroppen då är mer färdigvuxen än vid 13 års ålder.
Livslång plåga med någon form av allergi är inte värt att riskera bara för hål i öronen!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

RuiXue
2010-04-09 23:48
#6

Om du bestämmer dig för att ta hål i öronen, gå för guds skull till en riktig piercingstudio och få det gjort med kanyl! Bättre för vävnaden plus att smyckena de använder är utav bättre kvalitet och material!

Jennie


Annons:
[Tassy]
2010-04-10 20:46
#7

#5 + 6 håller med er fullständigt.

Gunlog
2010-04-14 00:04
#8

Jag har viss reaktion gällande just örhängen. Jag tåler inte nickel i öronen. Jag tåler inte ens försilvrat nickel. Jag klarar inte guld på silver heller. Det finns en legering mellan guldet och silvret som jag reagerar på. Guld på tombac funkar inte, det heller…

Jag tog hål hos frisör med örhängen av plast. Det funkade hur bra som helst. När det gäller silver så har du alltid nickel däri. Silver med stämpeln 925 innehåller mer nickel. Ju mindre siffror där är, desto bättre silver är det allergimässigt. Ska du ha örhängen så gå till en piercingstudio eller till frisör. Jag rekommenderar dig att ha plastörhängen, plast reagerar man oftast inte på och det är också det billigaste valet. Se till att köpa ett par riktiga läk-ringar i guld på tex Guldfynd att ha i ett helt år efter det att du fått ta bort plast-"plopparna". Byt inte till annat för att vara fin eller så, ta inte heller ut dem. Låt dem vara bara. Skulle du känna att det gör ont, så ska du så klart ta av dem och tvätta dem med ljummet vatten och lite diskmedel. Skölj noga. Tvätta örsnibbarna med desivon eller om du köper medel hos en piercare…

Lycka till!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

RuiXue
2010-04-14 00:08
#9

Man ska absolut inte ta hål hos en frisörSkrikandes Pistolhål i öronen är det värsta man kan göra. Och med det sagt så är 5 av mina hål i öronen tagna hos frisör med pistol och det 6e är gjort hemmaSkäms Jag har inte haft några problem med mina men det är endast på grund av att jag haft tur, plus att jag läker lätt och inte har några kontakt allergier.

Jennie


Gunlog
2010-04-14 00:13
#10

Oj. Det har jag aldrig hört förr… Så länge man kollar först HUR frisören gör, om det är i enskilt rum, hur det rengörs osv. Det är ju naturligtvis frågan om renlighet… Frågar man först hur frisören håller rent innan man sätter sig i "heta stolen" så kan man nog inte bli "lurad"… Jag frågade på 3 ställen innan jag gjorde det på det 4:e stället. De som inte var renliga nog, enligt mitt tycke, de sa jag bara "tack och adjö" till.

Man får nog vara om sig och kring sig när det gäller sådant… Flört

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

RuiXue
2010-04-14 01:59
#11

Det är själva pistolen hålen görs med som är den stora boven. Det finns en viss smitto risk genom stänk, plus att den tvingar ett trubbigt föremål genom örat med brutal kraft. Det slår sönder vävnaden i örsnibben eller vart det nu är man tar hål. Plus att smyckena inte alls passar till alla så risken finns att man får skador om örat svullnar för mycket. Läkningen tar också mycket längre tid än en piercing gjord med kanyl.

Håltagningspistoler är olagliga i många länder, Sverige är ett av få länder i världen som fortfarande använder domSkrikandes Helt ofattbart att det inte försvinner ifrån jordens yta! Pistolhål har mycket större risk för infektioner och lång läktetid om det ens läker.

I en piercing studio däremot används kanyl som i stort sett glider igenom vävnaden och smyckena som används är ofta av titan och ringar är det vanligaste. Mindre infektionsrisk, mindre risk för allergier och definitivt kortare läktid.

Jennie


Gunlog
2010-04-14 11:10
#12

Ahaaa…

Har faktiskt aldrig tänkt på det! Tack för informationen, RuiXue, då vet JAG också nästa gång jag ska ta hål… Jag har ju bara 3 i varje öra… Skäms

Okej, piercare, here we come…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[Tassy]
2010-04-14 16:28
#13

Jag gjorde hos frisör med pisol. Mina öron är två stora knöliga fula ärrvävnader på snibbarna numer. Det ser fruktansvärt ut, och jag blev riktigt dålig med infektion och hela baletten.

Annons:
ennycc
2010-04-14 21:07
#14

tack för tipsen!

Upp till toppen
Annons: