Allergier iFokus

Allergier

Etiketttips-och-råd
Läst 5730 ggr
mayolica
2

Önskar tipps på parfymfritt

Där jag bor finns det väldigt ont om parfymfria champo,balsam,tvål och rengöringsmedel av olika slag. Ica har tex inte ett ende parfymfritt rengöringsmedel att städa med. Jag tycker att det är uselt,har frågat flera gånger och sagt att det är ynkligt i en så pass stor butik.

På konsum finns en sort av märket änglamark som jag brukar ha till golv mm.

Hårchampo och ballsam har jag bara lyckats hitta en sort och det fanns på apoteket,men någon parfymfri tvål hade dom inte.

Skulle vara bra med lite tipps på olika märken som kan finnas i parfymfria varianter.

~ mayolica ~

[Tassy]
0

Jag använder neutral att tvätta kläder med, sterisol handtvål, neutral i duschen.

Skurar gör jag med något som kallas "effektiva mikroorganismer", väldigt populärt utomlands.

Som diskmedel så duger skonas parfymfria, även om jag inte gillar skonas handdisk annars. Jag kör mest maskindisk numer, har dock inget parfymfitt där, har inte hittat något.

Som hudkräm använder jag också sterisols produkt.

RuiXue
0

Alla Neutrals produkter är parfymfria, så se om du kan hitta en butik som säljer de produkternaGlad

Jennie

Gunlog
0

Om du ska ha tvål, som går till hela kroppen så kan du köpa Lactacyd så länge… Annars finns det barnshampo och barntvål… Titta i de hyllorna…

Får jag råda dig att gå in på nätet och kolla efter kända, billiga märken som du kan shoppa på… Förr hade tex Oriflame parfymfritt, men jag tror inte att de har det längre…

Neutral är ett bra märke. Vi har ingen parfym-allergi, men jag reagerar starkt på alla sköljmedel förutom Comfort och Neutral. Vi köper BARA Neutral eller Coops flytande tvättmedel som är parfymfritt… Annars reagerar någon av oss…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Mainebusters
0

Apoteket har en del produkter med. Rengöringsmedel som är parfymfria är svåra att hitta. Tvättmedel kör jag Neutral, men sköljmedel Softlan Äpple. Det är den enda jag kan ha, allt annat luktar för starkt.

Comfort är det värsta som finns. Hänger grannen upp tvätt som stinker Comfort så får jag hålla mig inomhus. Som tur är så händer det inte ofta. Det gäller då de parfymerade. Vet inte om de har oparfymerat?

mayolica
1

Tack för tippsen,

Jag tycker att det är dåligt att det finns så få sorter på dom långa hyllorna som är parfymfria,offta är det även dyrare att inte kunna använda medel med parfym.

Min känslighet mot dofter har kommit smygande och blivit värre och värre. Tvättedel och rengöringsmedel har jag haft parfymfria i några år nu,blev glad när jag hittade änglamarks rengöringsmedel till golv mm. Innan använde jag yes diskmedel till allt,den är inte parfymfri men känns mild och jag tål den fortfarande.

Champo o balsam började jag märka att jag blev tät och mådde dåligt av någon gång i slutet på året,så det är bara några månader sedan jag började leta efter sådant utan parfym. Det var en besvikelse att inte kunna hitta något på icas långa champohylla.

~ mayolica ~

Gunlog
0

#4 Jag kan hålla med om att Comfort kan lukta jättestarkt, men det är mest det i koncentrat. Det tycker jag luktar vedervärdigt. Jag använder det "vanliga" comfort, i de stora flaskorna. Jag provade den beigea comforten, "silk" eller vad den nu heter, och den luktade inte så mycket som de i koncentrat. Koncentratet får jag lite klåda av.

När jag häller i sköljmedel så fyller jag halva facket med sköljmedel och fyller upp med vatten… Det går jättebra och då luktar det inte så mycket. Mjukheten blir densamma. Vi bor i villa och har bara en liten tvättmaskin, inte en stor som i hyreshus.

Jag tåler inte Softlan alls. Jag får utslag över hela kroppen…

Jag vet inte om Coop har ett sköljmedel som är parfymfritt…

Till TS: Har du inte Coop i närheten? De har nog lite större utbud gällande parfymfritt…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[Tassy]
0

Jag använder comforts oparfymerade, fungerar utmärkt och vill minnas att astma och allergiförbundet har satt sin stämpel på den.

Comforts parfymerade är helvetet på jorden! Jag blir jättedålig av det, oavsett om det är vanlig eller koncentrat. Det var exotic consentratet från comfort som fick min tvättmedels/sköljmedels/parfymallergi att bokstavligen explodera. Nässelutslag över typ 65% av kroppen och akuta andningsbesvär, pang bom.

mayolica
0

Änglamark har ett oparfymerat sköljmedel,har inte provat det för jag gillar inte sköljmedel. Men jag har köpt hem en flaska till min dotter,för att hon tycker att tvätten är för stel utan sköljmedel och parfymerade medel i vår maskin är absolut förbjudet att använda. Men det verkade inte så viktigt för hon har inte använt den än vad jag vet.

Jag kan annars rekomendera tvättnötter(kallas även för såpnötter ibland) Dom ersätter både tvättmedel och mjukmedel. Tvätten blir  ren och mjuk utan kemikalier och doft.

~ mayolica ~