Annons:
Etikettövriga-allergier
Läst 2670 ggr
Minitassen
2010-04-06 13:14

Spånallergiker?

Jag märkte att jag fick prickar på handen efter jag hållt min spåniga hamster. Då gned jag in hamstern i min hand och inget hände. Efter gned jag in spånet och då kom det fram röda prickar nedanför tummen.

Kan detta vara spånet?

Hjälp snarast!
Ska jag byta till toa-lätt.

Min pappa sa att detta var en vanlig reaktion.

MVH Emmie

Annons:
Mainebusters
2010-04-06 13:55
#1

När jag hade gerbiler använde jag Toa-Lätt, det är kanonbra! Tål inte heller spån eller hö.

[Tassy]
2010-04-06 16:38
#2

jag är svår spånallergiker, så jo visst kan det vara spånet. Men det kan även vara hamsterns urin som finns i spånet.

Cindy
2010-04-22 17:18
#3

Alspån och All Pet Pine är mycket drygare än både spån och ToaLätt, och brukar passa allergiker utmärkt!

Vänliga hälsningar
Cindy

[Tassy]
2010-04-22 17:38
#4

#3 Berätta mer! Skrattande

Cindy
2010-04-22 18:14
#5

#4 Alspån är små små hackade bitar av av al, och suger upp väldigt bra. Den är helt dammfri också! När jag började jobba på zooaffär använde vi spån, och fick göra rent burarna varje dag. Nu räcker två ggr i veckan. Dessutom slipper man dammet så även jag kan städa!

All Pet Pine är små hoppressade mini "svampar" av tall som har samma egenskaper som alspån (om inte drygare) och som tar bort all lukt.

Naturströ är hoppressat spån, och är också drygt och dammfritt, men inte lika drygt som APP.

Jag rekommenderar att man kör APP el naturströ i hörnen av buren och alspån i resten till marsvin, kanin, degu o chinchilla. Till hamstrar o råttor är APP bäst, medan gerbiler som vill gräva kan man blanda i t.ex Carefresh (strimlat pappersströ) för att få ett luftigare underlag.

Kolla gärna på http://www.zoomarknad.se/product-dlist.asp?catid=5700 där alla nämnda produkter finns.

ToaLätt är ju bara återvunnet papper och har därmed inte så bra uppsugningsförmåga. Själv tycker jag att det luktar oacceptabelt mycket också. Men visst är det dammfritt.

Vänliga hälsningar
Cindy

[Tassy]
2010-04-22 19:08
#6

Alspån känner jag till, det är bra men inte så fördelaktigt för gerbiler.

All Pet Pine var det jag var nyfiken på, men jag får skrota idén ser jag, då jag är skapligt allergisk emot tall Tungan ute

Carefresh får jag nosa vidare på. Dammar produkten?

Toa-lätt går inte, det dammar på tok för mycket och stinker skit. Varken jag eller gerbilerna mår bra av det Rynkar på näsan

Annons:
Upp till toppen
Annons: