Allergier iFokus

Allergier

Etikettfödoämnesallergi
Läst 9560 ggr
[Malin]
0

Allergi mot quorn

De två senaste gångerna vi har ätit quorn har sambon blivit illamående och sedan kräkts. Första gången vid ett tillfälle, andra gången vid två tillfällen.

Jag googlade lite på detta och det visade sig att flera faktiskt hade allergi mot quorn. Är det detta som spökar?

Det konstiga är att han inte reagerade alls på filéerna utan bara quornbullar och quornfärs.

[Tassy]
0

Reagerar han inte på quornfileérna kan han inte vara allergisk emot quorn, däremot något annat innehåll som inte finns i filén. Läs inngehållsförteckningarna noga och se om ni hittar någon tråd att gå efter.

Cindy
0

Tja, det är ju konstgjord mat så det är inte konstigt att många är överkänsliga. Själv hade jag ständiga magproblem under min tid som vego, och jag år Quorn dagligen. Kopplade ihop problemet med Quornet först när jag bytte ut Q mot kött och blev bra i magen.

Vänliga hälsningar
Cindy

[Tassy]
0

Nu har jag kikat närmare på detta. Tål din man ägg?

För det är äggvita i färsen och bullarna, men jag vet inte om det är i filéerna?

Cindy
0

#3 Det äräggvita i all Quorn, de kan inte binda ihop produkten utan det.

Vänliga hälsningar
Cindy

[Tassy]
0

#4 Ah, då är det ju inte det som spökar.

Schniigel
0

Samma sak händer mig när jag äter quornfärs! Jag mår riktigt illa och spyr ibland, har aldrig förut tänkt att det kan bero på allegi..

[Tassy]
0

Quorn är tydligen en form av mögelsvamp, kan det vara något som ger reaktionen kanske?

Quornbullar innehåller:

Svampprotein (36%), vatten, lök, texturerat veteprotein (veteprotein, vetemjöl, vetestärkelse, färgämne: sockerkulör (E150), emulgeringsmedel: natriumalginat (E401), rehydrerad äggvita från frigående höns, smakämnen (innehåller mjölk), risstärkelse, färgämne: sockerkulör (E150).

Quornfärs innehåller:

Svampprotein (88%), rehydrerad äggvita från frigående höns, rostat kornmaltextrakt.

Quornfiléer innehåller:

Svampprotein (89%), rehydrerad äggvita från frigående höns, aromämnen.

Så det måste vara fler saker TS kille reagerar på, då han reagerar på färs men inte filé, och det enda som skiljer färsen från filén är kornmaltextrakt, men det finns inte i quornbullarna i stället Obestämd

Cindy
0

Nej men i bullarna finns ett annat spannmål, vete. Han är inte glutenallergiker eller som jag allmänt överkänslig mot spannmål?

Vänliga hälsningar
Cindy

[Malin]
1

#8 Nej, det har jag svårt att tro. Då borde han väl ha reagerat på andra saker som innehåller det. Han äter ju trots allt pasta, bröd, ris och potatis varje dag :)

Tofu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

File' är helt stycke medan färs är malet.Det som är malet påverkar mer än ett helt stycke..även om man skär bitar och tuggar?Ni har kanske också annorlunda tilltugg, till rätterna?Ibland tillsätter de RÖK smak.Vet att man varnat för detta tidigare.kolla på internet.Det är "giftigt"  minns inte pgav vad men det är väl det man använt sej av-röken.