Allergier iFokus

Allergier

Etikettövriga-allergier
Läst 9909 ggr
[marion69]
2010-05-12 20:44
0

Sol-allergi?

Det började för kanske 2-3 år sedan att jag kunde få soleksem utav att bara sitta i solen 3-5 minuter. Det är mest på översidan av underarmarna och på bröstet/halsen.

Om jag fortsätter vara i solen under våren OCH sommaren, så blir det bara värre och värre. Till slut ser jag helt solskadad ut.

Många får eksem på våren, men mina fortsätter… så jag sitter alltid i skuggan på stranden, men ändå får jag eksem.

Jag är mörkhårig, men gröna ögon och jag har tidigare varit en riktig solbadare och blivit brun utan större eksem.

Solkräm hjälper inte alls.

Fler som har det som jag? Tips?

[marion69]
2010-05-12 20:45
0

Jag var ute i solen på balkongen en stund igår och nu har jag eksem på överarmarna och bröstet och det kliar som sjutton Gråter

AnneN
2010-05-12 21:06
0

Vad använder du för solkräm? Jag hade mycket problem med det förr men verkar ha blivit lindrigare för mig de senaste åren.

Enda solkräm som fungerat för mig är Nivea kids, solskyddsfaktor 30 eller högre (måste vara vattenfast)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Tassy]
2010-05-12 21:59
0

Jag känner igen mig. För mig har det gått i perioder, vissa somrar blir jag brun, andra är jag ett vandrande solexem.

Jag har inte hittat något som hjälper utom att hålla sig borta ifrån solen, men jag letar vidare.

Mainebusters
2010-05-13 00:03
0

Fusksolade idag för en gångs skull.. det gick bra. Men sitter jag ute i solen, så blir jag rödprickig på armarna eller får små blåsor.

[marion69]
2010-05-13 12:10
0

#2 Jag använder ingen solkräm längre, eftersom det till och med kan bli värre då. Ett tag använde jag Weleda solkräm, men ingen skillnad.

#4 Hur länge satt du ute?

MarithaErlandsson
2010-05-13 14:21
0

Jag har samma problem med att jag får eksem av solen! Men jag har sen några år ätit betakaroten tabletter, och dom har faktiskt hjälpt! :)

jag har ätit dom året om i snart 3 år! Under den tiden inte haft problem med soleksem. Givetvis mådte man ju smörja sej med solskyddsfaktor oxå!

Ha det och Lycka till Maritha

Mainebusters
2010-05-13 15:56
0

#4  Satt inte ute denna gång, men om jag sitter ute i stark sol, så kommer prickarna efter en halvtimme kanske..

Solade i solarium, (fusksol)

#6 Då blir du brun av tabletterna med då? Har funderat på att testa såna piller..

[marion69]
2010-05-13 15:58
0

Ja man kanske ska prova betakaroten och se om det hjälper :)

Jag har även funderat på att gå till en homeopat, men det är ju rätt dyrt…

Bergspuman
2010-05-14 13:29
0

Soleksem är ett evigt dilemma för mig. Men så är jag rödbrun i håret och har ljus och fräknig hy också.

Tycker annars att det blir bättre när jag använder vissa sorters solkräm, som är anpassade för solallergi och känslig hud.

Men det gäller att inte vara för länge i solen. Måttliga doser fungerar bäst. Därför brukar jag aldrig segla eller göra den typen av sommarutflykter som kan innebära att jag måste vara en hel dag i solen.

Jag får soleksem på varenda del av kroppen… ryggen, axlar, vader, you name it.

tankgirl
2010-05-23 00:35
1

Besvär av solen kan bli bättre av lchf-kost!

Se dessa trådar:

Ej solbränna på ljus hy

D-vitamin urlakar kalk???- se fr.o.m. inlägg #10

Bergspuman
2010-05-23 01:06
0

#10 LCHF-kost är något jag aldrig kommer att testa. Blir dålig i magen och illamående av höga mängder animaliskt fett och är mer en kolhydrat- än proteintyp.

Men tack för tips ändå.

[yodhe]
2010-05-28 14:10
0

Det stämmer med betakarotenet, det innehåller antioxidanter… vilket man som allergiker behöver…finns antingen i tablettform eller så kan man om ens mage tål det äta mycket råa morötter…

Har själv ätit betakaroten ett tag nu och det fungerar jättebra, brukar få enorma solexsem, men inte den här gången…

E-vitamin är det som läker huden och är bra vid solallergi…