Allergier iFokus

Allergier

Etiketttips-och-råd
Läst 3156 ggr
[lucke]
0

Pricktest/ovillig läkare...

Var hos min husläkare och sa att jag ville göra en pricktest, då jag inte gjort det sen jag var barn för över 15 år sedan. Jag vet tex inte vilken sorts pollen jag inte tål, bara att jag inte tål vissa. Är också nyfiken på hur pass känslig jag är för olika djur etc. Men min läkare verkade inte tycka som jag, sa att jag möjligen kunde göra en i höstFörvånad.

Är det så att pricktest är otillförlitligt, bara för barn, väldigt dyrt att utföra eller vad? Tycker det är lite skumt att de (vårdcentralen) gör reklam för att man kan pricktesta sig och sen inte låter mig göra detObestämd

Någon som har tips om en bra allergiläkare/mottagning i Stockholmsområdet där man får pricktesta sig?

[Tassy]
0

Hmm det var konstigt.

Visst testet är inte tillförlitligt, men det ger en fingervisning. Det kan besvara några av dina frågor iallafall, men du kan inte få svar på hur pass allergisk du är. En del får jättestora prickar, medan andra knappt får några men ändå blir jättedålig.

[lucke]
0

KAnske onödigt att göra då, om det inte är tillförlitligt? Hon pratade om korsreaktioner, att man ofta inte tål frukter och nötter när man inte tål vissa växter- men mig veterligen tål jag alla nötter och frukter.

Samt att man får hålla sig borta från de djur man inte tål- men det är ju lättare sagt än gjort då djuren betyder allt för mig, och familj och vänner har pälsdjur…

[YlvaP]
0

Pricktester är nog ovanligt nu för tiden. Det tas blodprover vid allergier. Ingen av mina barn har tagit något pricktest.

Jag är björkpollenallergiker (bla) och jag har en rad korsreaktioner. Kom inte i början utan när jag blev gravid och för varje år är det något som läggs till i listan. Men med mina nya mediciner mot andra "sjukdomar" så har mycket, kontstigt nog, försvunnit och jag kan tex äta äpplen igen.

[lucke]
0

Det är just pricktest de gör reklam för på min vårdcentral. Kanske vänder mig till en allergimottagning istället, om deras tester är bättre..?