Etikettastma
Läst 13035 ggr
Mainebusters
2010-02-24, 00:43

Astmamediciner?

Jag använder Symbicort varje dag, morgon och kväll. Vid behov Bricanyl. Finns det andra läkemedel, som är bra? Något nytt på fronten? Man använder ju gärna samma år in och år ut, så länge det fungerar.

[Tassy]
2010-02-24, 01:12

Pulmicort är en vanlig långtidsverkande medicin nuförtiden. Själv klarar jag mig på enbart bricanyl.

Mainebusters
2010-02-24, 03:03

Jo, jag hade Pulmicort innan, (det är ju ett gammalt prep) detta är en kombination av det och bricanyl kan man säga. Skulle inte vilja vara utan den långverkande, det gör faktiskt bland annat att jag har mindre förkylningar, och färre tror jag. De andra i familjen är mycket oftare förkylda än vad jag är.

Och Bricanyl använder jag inte ofta, men det är klart, medicineringen beror ju också på hur besvärlig astma man har. Men jag har aldrig mått så bra med astman som med denna kombination!

[Tassy]
2010-02-24, 11:01

Ah, där ser man. Jag har väldigt dålig koll på astmamediciner. Själv har jag bara lindrig ansträngningsastma, därför behöver jag bara bricanylen.

Loucar
2010-02-24, 21:42

Vi använder bricanyl sedan har vi betapred att ta till i vissa nödfall också.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

AndreasS
2010-02-27, 19:43

Jag använder brikanyl och pulmicort dagligen mot min astma.

När jag var barn använde jag ventoline.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[GunillaF]
2010-02-28, 00:34

Jag tar Symbicort 3-4 gånger per dag.

Mainebusters
2010-02-28, 00:37

#6  3-4 ggr per dag? Har du svår astma då? jag har..ja, jag vet faktiskt inte, de har inte sagt om jag har lindrig eller mellansvår, men jag tar 1-2 puffar 1-2 ggr dagligen. Oftast tar jag bara på morgonen, och det fungerar bra.

Mår du bra av den dosen?

[GunillaF]
2010-02-28, 00:50

#7 Jag behöver ta morgon, lunchtid, middag och innan jag lägger mig för natten. Jaa, jag har fått rätt så svår astma. Jag mår bra av den doseringen.Glad

Mainebusters
2010-02-28, 00:54

#8  Men vad bra, att den medicineringen fungerar för dig! Men du blir inte skakig/darrig då?

[GunillaF]
2010-02-28, 00:56

#9 ? Nää, inte ett dugg! Kan man bli det? Jag är "nybörjare". Har medicinerat bara sedan i höstas.

AndreasS
2010-02-28, 00:58

Jag får skakninga va brikanylen.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Mainebusters
2010-02-28, 01:01

#10  Visst kan man bli det! Jag fungerar så att om jag redan fått känningar av t.ex hö, så tar jag en puff Bricanyl. Då börjar jag få darrande händer och känner att jag inte riktigt har kontroll över talet.

För att slippa detta kan det hjälpa med att gå ut i friska luften en stund.

Bricanylen häver det värsta, men dessa skakningar kan vara jobbiga. Lite irriterande faktiskt. Man tar medicin mot astman, det hjälper, men sedan får man fasen för det med skakningarna. Obestämd

[Tassy]
2010-02-28, 01:04

Jag får också skakningar av bricanylen.

Mainebusters
2010-02-28, 01:05

#13  Visst är det träligt. Men jag har lägsta dosen och tar bara en puff, när jag verkligen behöver det. Men jag har också märkt att jag kan bli bättre av frisk luft istället.

[Tassy]
2010-02-28, 01:07

#14 Samma här, en puff av 25milligrammaren och jag darrar som ett asplöv

AndreasS
2010-02-28, 01:14

Jag tar 2 puffar av 25mg brikanyl 3 ggr/dag och får skakningar och har ingen ro i kroppen utan måste göra nått hela tiden, dessa stunder är det bra att jag har datorn så jag kan fippla med den.

Mainebusters
2010-02-28, 06:53

Ska baske mig ringa vc imorgon och höra om det finns andra alternativ. Det är ju synd om man nästan drar sig för att ta puffen för skakningar. Har tidigare haft Oxis, men det var ett tag sedan.

Det kanske har kommit något nytt på marknaden, som ger mindre skakningar. Har inte haft något samtal om mina astmamediciner på några år faktiskt, så det kan vara dags!

Tatsja
2010-02-28, 09:20

Jag tar Seretide, 2 puffar morgon och kväll sen har jag ventoline discus vid behov. Har även en pariboy där jag har combivent. Det blir rätt så mycket nu när andningen är kaputt

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

MagganS-B
2010-02-28, 10:25

Om ni undrar över era mediciner kan ni gå in på fass och kolla biverkningar m.m. Det är mycket olika från fall till fall, vi är ju alla olika! Läkarna också!

"apoteksanställd i 42 år"

zaga
2010-03-01, 16:06

Hej Jag hade bricanyl förrut men blev darrig och yr av den .

Fick utskrivet ventoline istället och har inte dessa problem längre.

Mosaik02
2010-03-02, 03:15

jag har lite funderingar kring astma

jag fick diagnosen i vuxen ålder som läkaren uttryckte det jag va ett skolboksexempel jag fick medicin pulmicort och bricanyl sen gick det några år och det va lite mycket i mitt liv så jag glömde bort o ta Pulmicorten mer och mer men märkte att jag ändå inte mådde dåligt har pef mätare hemma och jag låg bra även ut mediciner pratade med läkaren om detta och hon tyckte att då tar vi bort Pulmicorten helt och hållet

men det senaste året så har jag märkt att så fort jag blir förkyld så blir jag jättedålig jag blir andfådd andas ytligt får jätteont i bröstet hostar massor främst slem dåBricanyl har jag ingen effekt av då

har sökt läkarvård och även på akuten ett antal gånger men alla står rätt frågande för det låter bra på lungorna och jag får ingen nämnvärd effekt av korttidsverkande medicin däremot så funkar hostmedicin rätt bra

men vad tusan är det här? är det astma som har gått över till att enbart blossa upp under förkylning eller är det något annat?

alla prover allting är bara bra men ingen kan säga vad detta är för något och ingen är heller pigg på att utreda mig mera

Mainebusters
2010-03-02, 05:26

Har du varit på en astmamottagning på vårdcentralen för koll?

silverhuldra
2010-03-02, 09:38

själv har jag oxis och pulmikort 2 ggr per dag samt ventolin vid behov, ja just det jag tar singulair tab. på kvällen oxå.

Mvh. Silverhuldra                                                                          

NessaInglorion
2010-03-02, 15:05

#18 Jag har som du; seretide och ventoline. Dock bara en dos morgon och kväll och ventoline vid behov. Funkar jättebra!

"Låt själen vara fri"

NessaInglorion
2010-03-02, 15:09

#21 Låter som att du har fått förkylningsastma ja… Prata med VC och hör om du inte kan få seretide forte. Min mamma använder det när hon är förkyld och det går ner i luftrören. Seretide är en kombinationsmedecin och är sammansatt av serevent och becotide. Becotiden är förebyggande kortison och Sereventen är luftrörsvidgande som är långtidsverkande. Har dock inte lika snabb effekt som t ex ventoline.

Lycka till!

"Låt själen vara fri"

NessaInglorion
2010-03-02, 15:13

#21 Ett tillägg - Acetylcystein är ett jättebra slemlösande medel som funkar alldeles ypperligt om man är en förkyld astmatiker. Hör med din läkare om recept.

"Låt själen vara fri"

Mainebusters
2010-03-02, 15:17

#26  Det kan jag skriva under på! Och gott smakar de med. Flört

NessaInglorion
2010-03-03, 10:31

#27 Jo det gör ju det! Skrattande

"Låt själen vara fri"

claire
2010-03-04, 01:37

Under pollenperioden, samt när jag tar 'allergisprutor' så tar jag :

För astma : Pulmicort, Bricanyl.

Allergier : Aerius, Clarityn

Kram!

/Linn, 11

Mainebusters
2010-03-04, 04:02

Tar du både Aerius och Clarityn samtidigt?

Mosaik02
2010-03-04, 05:55

jag tackar för era råd och jag ska höra av mig till VC igen

men Aerius och Clarityn samtidigt det där låter ju inte bra…..

Aerius är en ny tablett som man kan säga ersätter Clarityn fördelen är att man inte blir trött av Aerius vilket är bra

däremot så vet jag att har man svåra problem med pollenallergi så kan man ta Aerius och ögondroppar eller nässpray

detta påminner mig om att det är dags o ringa doktorn och få nytt recept på Aerius isch snart börjar pollen säsongen aaaatjo!

Tatsja
2010-03-04, 08:57

Jag har Aerius, ventoline, seretide, combivent, Singulair och betapred. Sen har jag andra mediciner för smärtor

Väl mött, Tatsja

Mainebusters
2010-03-04, 09:01

Jag kan ju rekommendera Rhinocort turbuhaler, det är pulver man drar in i näsan istället för nässpray. Det är skonsamt för slemhinnorna. Slut på blödande och såriga näsor! Tar ca 3 dagar innan full effekt uppnås.

Så jag kör Aerius och Rhinocort. I enstaka fall ögondroppar med.

Tatsja
2010-03-04, 09:04

Jag klarar inte av nässprayer. Har provat, men det är inget för mig. Sen så har jag tydligen så starka mediciner mot astma och allergi att det inte är lönt att prova nya än så länge.

Väl mött, Tatsja

Mainebusters
2010-03-04, 09:07

Tror du inte att näspulvret kan vara något? Det känns ingenting när man drar in det i snoken. Sprayer klarar inte jag heller.

Jag kan inte vara utan mitt pulver, kör från vår till höst. Tonåringen använder också det, och Aerius. Kanon! Det är så skönt att man hittat rätt i läkemedelsdjungeln. Glad

Tatsja
2010-03-04, 09:12

Jag har testat, men det är inget för mig. Just nu har jag tillräckligt och sen har jag en underbar läkare som håller koll på nya mediciner.

Sen måste de alltid kunna tas ihop med de andra medicinerna jag tar. Är väldigt känslig i näsan, så pulver är inget för mig.

Bra att det fungerar för er i alla fall

Väl mött, Tatsja

NessaInglorion
2010-03-04, 09:26

Jag tar zyrlex för pollenallergin. FUnkar hur bra som helst och jag känner inte ett jota! Skrattande

Men visst är det en djungel med alla läkemedel som finns. Obestämd

"Låt själen vara fri"

Tatsja
2010-03-05, 08:08

Sen när man äntligen hittat något som fungerar, så kommer Tandvårds- och Läkemedelsförmånsverket och tar bort förmånen för dem.

Det har hänt flera av mina mediciner.

All hostmedicin är och borttagna från frikort.

Väl mött, Tatsja

NessaInglorion
2010-03-05, 09:41

#38 Onekligen irriterande och man undrar varför?

Är det meningen att vi som redan lider av en kronisk sjukdom ska lida lite extra i form av större utgifter?

Minns när astmamedicinerna var gratis att hämta ut men sedan resonerade väl politikerna så att astma inte var en dödlig sjukdom och att det därför skulle tas betalt för dem. Bah!

"Låt själen vara fri"

Tatsja
2010-03-06, 08:46

Snart få vi nog betala fullt pris också

Väl mött, Tatsja

NessaInglorion
2010-03-06, 19:22

Skulle inte förvåna mig ett dugg.

"Låt själen vara fri"

Tatsja
2010-03-08, 09:02

De tar ju bort massa förmåner på mediciner. Snart har man inte råd att hämta ut den.

Får väl vara tacksam för att jag har en del på förmån. Speciellt de dyraste

Väl mött, Tatsja

claire
2010-03-08, 21:34

31#, 30# : Nej, vid behov tar jag Aerius morgon och kväll.

Med tips ffrån allergidoktorn.

RuiXue
2010-03-08, 23:43

Har haft Flutide och Ventoline samt Aerius. Har även haft Pulmicort och Bricanyl. Men nu de senaste ca. 3 åren har jag vart för lat för att ringa och få nya receptSkäms Men jag känner att jag nog egentligen alltid borde medicinera med Flutide eller Pulmicort för jag blir allt för lätt andfådd för minsta lillaRynkar på näsan Får nog ta upp det med min läkare nästa gång jag pratar med honom! Aerius är helt klart den bästa allergitabletten jag testat, så den vill jag helt klart använda i år igen när polleneländet börjar!

Jennie

VeganGeek
2010-06-08, 03:20

Tar pulmicort dagligen och ventoline vid behov.

Hade bricanyl men blev väldigt skakig av den.

Nu undrar Symbicort är en ny bekantskap för mig, min kära syster vars astma är värre än min tar pulmicort och serevent dagligen och ventoline vid behov. Hon drar sig dock för pulmicorten för hon tycker den ger en otäck eftersmak. Men det straffar sig ganska snabbt. Nu undrar jag hur erfarenheterna med symbicort är, vore det kanske en ide att tipsa henne att ta upp den med sin läkare? För när jag läser i FASS låter det som det skulle kunna funka och göra det hela lite smidigare.

Mainebusters
2010-06-08, 05:12

Jag tycker att Symbicort funkar bra. Det är ju en blandning av Pulmicort och Oxis. 1-2 puffar morgon och kväll. Oftast blir det 2 puffar på morgonen. Jag har sällan förkylningar och nu i pollenperioden har jag mått oförskämt bra, inga allergiska reaktioner, då jag använder Aerius och Rhinocort Inhaler samtidigt.

Så det är ett bra förebyggande medel för mig, och har faktiskt inte hört något negativt om det.. Tipsa henne, det tycker jag absolut! Sedan är det ju läkaren som tar ställning till vad hon behöver.

VeganGeek
2010-06-08, 14:00

#46 Jo, självklart är det läkarens beslut men det går ju alltid att diskutera saken.

Mainebusters
2010-06-08, 14:35

#47  Det var så jag fick Symbicort, jag såg att en kompis hade denna för sin astma och luskade lite om denna, sedan pratade jag med min läkare. Hon blev lite förvånad över att jag inte redan hade den.. Men det är ju så lätt hänt att man får samma medicin år ut och in..

Upp till toppen