Allergier iFokus

Allergier

Etikettallmänt-om-allergier
Läst 2450 ggr
VeganGeek
2010-06-08 04:05
0

Problem med mögel

Inte med mögelhus, tror inte att de här betonghusen vi bor har så stor risk för mögel.

Däremot var jag och handlade med min bonus syster igår, vi var på frukt och grönsaker, vad jag inte märkte först var att körsbären som låg i en låda vid precis där vi stod var mögliga. När syster påpekade detta gick jag genast därifrån och hon sa till en personal som stod i närheten, jag trodde att jag klarat mig eftersom jag stått där en så pass kort stund. Sen började hostan, jag hostade, hostade, hostade tog ventoline, hostade, drack vatten, tog mer ventoline detta fortsatte en lång stund och jag var sedan alldeles utmattad.

Det jag inte hade räknat med att jag fortfarande skulle vara lika matt idag, har suttit i soffan hela dagen helt utan ork och halsen fortfarande konstig, har även tagit kortisontabletter och dubblat pulmicorten.

Hur skall man få folk att förstå hur farligt det kan vara med mögel?

Nu har jag ändå tur, jag blir inte "jättesjuk" även om det är jobbigt behöver jag ingen ambulans eller så.

Men det finns ju de som reagerar starkare.

Vi har framförrt våra synpunkter men jag är ändå inte säker på att de förstår allvaret, även om just den tjejen inte lär gå förbi möglig frukt igen och tänka att hon skall ta hand om den "sen" då hon blev väldigt skuldmedveten och ångerfull och gjorde vad hon kunde för att hjälpa till efteråt.

[Tassy]
2010-06-08 14:29
0

Just frukt och grönt tror jag att det kan vara svårt att hålla mögelfritt, så pass att det inte finns spårämnen kvar som du kan reagera på, tyvärr.

Däremot kan de definitivt hålla det snyggt i disken så det inte ligger möglig frukt där.

Jag vet inte hur känslig du är?

Sedan tycker jag att du kanske ska prata igenom dina mediciner med din läkare, om du inte nyligen har gjort det för det verkar inte som om du blir tillräckligt hjälpt utav det du har. Du ska ju inte behöva vara dålig så himla länge.

När jag fick anafylaxi så var jag hyffsat återställd dagen efter, även om jag var psykiskt utmattad av skräcken. Så sådär ska du definitivt inte behöva ha det Rynkar på näsan

VeganGeek
2010-06-08 23:24
0

Nej det förstår jag att spårämnen inte går att undvika, men de här körsbären var rejält mögliga och enligt personen som jobbade där hade de legat där hela dagen eftersom hon inte kommit för sig att ta undan dem.

Ärligt talat så vet jag inte själv hur känslig jag är för jag har aldrig fått en sån kraftig reaktion, har aldrig tidigare varit så påverkad så pass länge, nu är det tisdag och detta skedde alltså i söndags och jag är fortfarande inte helt återställd.

Det var ett tag sedan jag pratade astmamedicin med en läkare men det är nog läge som du säger att kontakta läkare igen för att diskutera medicineringen.