Annat än lök
Jag är hyperallergisk mot lök. Något jag varit hela livet. Äter jag maträtter med lök i så får jag huvudvärk, kroppstemperaturen höjs, jag blir illamående, trött och magen reagerar starkt på det.
Jag undrar ifall ni vet vad man kan använda i maträtter istället för lök?
(Ska fråga på matlust också men tänkte här efter här inne med)
Notera att ingen form utav lök går. Jag klarar inte av att äta vitlök, rödlök, gullök, lökkryddor, vitlökspeppar osv. Allt som innehåller lök så som korv osv kan jag inte heller äta utan att få åvan nämnda symptom.
Hittills har jag tvingat i mig maträtter med lök, åt det till och med idag så här sitter jag nu med alla symptom och hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig.
Om du reagerar såpass på lök så är det bäst att utesluta det ur kosten helt, annars riskerar du att få nya allergier och denna kan bli värre.
Rent smakmässigt har jag inga förslag på ersättare. Är man bara efter att få lite sting så finns ju chilifrukter att tillgå, men jag gissar att det inte är vad du söker.
#2 Eftersom jag har R.A.S så blir chili inte ett alternativ för mig, det kan göra större skada än nytta.
#3 Ah, då skippar vi det förslaget.
Vad står R.A.S för? Jag kopplar inte, fast jag kanske borde?
#4 R.A.S - Recidiverande Aftös Stomatit. Det är en sjukdom som gör den drabbade känslig för vissa födointag. En sjukdom som bidrar till allverliga och djupa orala sår i tarmar, hals och mun. Kommer jag i kontakt med starka eller sura drycker/maträtter så slår sjukdomen igång och ger mig rejäl smärta invärters. Det är också tack vara den som min tunga är delad på mitten på ett ställe.
#5 Oj, det hade jag inte ens hört talas om.
Tyvärr känner jag mig rådvill angående detta, kan bara relatera till egna besvär med magen som tvingar mig att hålla en "snäll" kost (inte starkt, surt, kryddigt, hårt stekt eller friterat till exempel). Dötrist!
#6 Jo sen är det inte lätt att utesluta lök i maträtter heller eftersom just lök är en basic ingridiens i de flesta maträtter och en del maträtter skulle väll smaka pyton utan lök. Enda som hjälper är att jag stoppar i mig en citron efter att jag ätit en maträtt med lök men då sätter ju RAS igång ett helvete för mig.
#7 Huffabuffa!
Kommer dina besvär med löken ur RAS också, eftersom det fungerar med citron som "motmedel" så undrar jag, då allergier inte fungerar så? Eller fattar jag fel nu? bara en nyfiken undran.
Ja lök finns verkligen överallt, har också upptäckt det. Normalt sett tänker man ju inte på hur många produkter som finns i nästan allting, som till exempel: ägg, mjölk, gluten och så vidare.. Men får man besvär så blir man plågsamt medveten om att det finns bannemig i allting!
#8 Citronen tar bort smaken och huvudvärken men inte resterande symptom. RAS kan sättas igång av lök också beroende på hur stark den är, vitlök är något den sjukdomen inte tål.
Tack för informationen! Detta är helt nytt för mig. Försökte googla på detta men blev inte nämnvärt mycket klokare, verkar vara en lite ovanligare sjukdom?
Här får du en pdf fil utav mig om RAS.
nej jag tycker inte mat smakar pyton utan lök det blir snarare godare
ersätta lök tror jag blir jättesvårt o tror inte det är nödvändigt
för att utesluta lök så får du nog göra allt mat från grunden och äta så ren mat så möjligt som köttfärs kyckling fisk kött o så vidare och läsa läsa på innehållsförteckningar
pyttipanna kan man rätt så enkelt göra själv och den blir så mycket godare jag brukar köpa fryst färdigtärnad potatis som jag steker och sen lägger jag i vad jag känner för korv skinka eller något annat och sen kryddar jag lite med svartpeppar och salt
jag kan inte heller äta lök mycket på grund av min IBS jag får jätteont i magen och får diarré och sen har jag lite problem med konsistensen
HeHe och om man tränar lite så kan man faktiskt äta färdig pyttipanna utan att äta löken folk håller på att dö när dom ser mig äta pyttipanna med stor skicklighet plockar jag bort varenda lilla lökbit i för sig så tar det en bra stund o äta men ääähh det går ju
R.A.S låter som en riktigt jobbig sjukdom läste lite om den o den har likheter med Afte och det har jag fy fan alltså det är inte o leka med
#12 Maten gör vi redan från grunden här hemma och min man ska nu testa utesluta lök helt.
Afte har jag aldrig hört talas om men om det liknar RAS så vet du vilket helvete det är.

Ingefära är ju en god krydda att använda som väl ändå är mild mot magen men ändå ger bra och god smak. Använd rå ingefära och riv den i maten… :-)
Smakar ju inte lök direkt, men är iaf en god smakgivare. Örter i alla mängder kan du ju odla på sommaren och frysa in färska. Selleri är ju lite "lökig" smak, smakar gott och är milt.
Har du testat ramslök? påminner om gräslök… kanske något du tål, men antagligen inte om du inte tål gräslök…