Barnallergi, råd?
Hej! Vi har en dotter på 14 månader som nyser till & från när hon är i närhet av våra hamstrar (vi driver hamsteravel), snuvig blir hon också ibland. Jag är själv pälsdjursallergiker, detta bröt ut i tonåren men har byggt upp en liten immunitet så jag klarar mig.
Hur som helst. Börjar bli lite orolig för hennes hälsa givetvis! Hur pålitliga är allergitester på VC? Jag gjorde själv ett sådant men visade bara en liten överkänslighet mot katter & hundar, men jag själv upplever att vissa katter som bondkatter klarar jag absolut inte av att vara i närheten av, då kan jag inte andas. Detsamma med råttor, vissa hundar osv.
Nu till min fråga. Ska vi följa vår magkänsla? Vi har 10 Guldhamstrar + en kull.

Nu har jag inte själv så mycket erfarenhet av barnallergier, men första tanken är att hon kanske reagerar på damm från spånet om ni har spån i burarna.
I så fall kanske ni kan prova att byta spånet mot tex toa-lätt kattströ (papperspellets)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#1 Vi använder inget annat än Toalätt då jag själv är allergisk mot spån & liknande. Vi ska boka tid för ett pricktest!
Ibland så visar ju inte testerna något på VC, utan man får gå på hur barnet reagerar i närheten av djuren.
Jag låter nog elak, men jag skulle råda dig att göra dig av med djuren, eftersom du märkt att tjejen blir sämre in närheten av dem, så är det ju ganska solklart att hon är allergisk. Tyvärr..

#3 Ja precis, jag tänkte också så först. Jag reagerar ju på endel djur jag inte visat någon allergi på något av allergitesterna på VC. Jag återkommer.

Jag har hört att barn tycker det gör ont :(
Har pratat med VC & sjukvårdsrådgivningen.
1. De tyckte vi skulle följa vår magkänsla.
2. Allergiundersökningar görs inte under sommaren utan inte förrän i höst.
3. Man får inte ge "allergihämmande" till barn under 2 år.
Magkänslan först! Allergitester har inte hög tillförlitligthet, utan används främst för att styrka eventuell diagnos.
Enligt allergitester tål jag till exempel ägg, men i verkligheten får jag en anafylaktisk chock av att gå i närheten av ett ägg som till exempel steks.

Jag vet vad som behövs göras. Men det känns tungt.
Just när det barn är det extra tungt. Med en vuxen människa kan man prova alternativ då denne själv är mogen att fatta beslut om eventuella risker. Men när det gäller barn är det ju tyvärr inte så lätt, eftersom det kan lämna spår i deras resterande liv.
#7 Har fått göra samma sak med en katt, så jag förstår precis.. 
#8 Du har så rätt!
Jag förstår också hur det känns, dock är det jag själv som är allergisk här, och jag håller sakta på att avveckla min gerbilavel, huffa!
men än är jag inte riktigt redo att släppa taget…

Jag är en envis person annars. Lever ihop med djur jag själv är allergisk mot. Men nu är det min dotter det handlar om, ett barn. Jag kan inte vara egoistisk utan agera. Fan vad allt går emot en just nu. Ska prata mer ikväll med mannen om detta. Jag känner mig helt låst. Vad ska man göra? Omplacera dem? Gud det gör så ont!
#11 Tyvärr är det nog det du bör göra, omplacera dem.