Annons:
Etikettinsektsallergi
Läst 9146 ggr
ochmaja
7/3/10, 7:06 PM

Mygg/knott allergi

Någon som har tips på hur man lindrar klåda och svullnad? Har fått ca 50 knott bett i ansiktet (jag ser helt sjuk ut). Dessa börjar nu anta en blå färg. Tar allergitabletter, loratadin. Har varit känslig/allergisk sedan jag var liten.

Kan krossad treo ha någon verkan? Is? Vad som helst!Hjälp!

Annons:
NinniH
7/3/10, 7:20 PM
#1

Testat xylocain-salva?
Eller någon hydrokortisonsalva?


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Mainebusters
7/3/10, 7:31 PM
#2

Alsollösning kan lindra klådan. Hydrokortisonkräm ska du vara försiktig med runt ögonen, men det är väldigt bra mot klåda och inflammation!

Blir det för jobbigt, så åk till vården, där kan du få bättre mediciner mot klådan.

AnneN
7/3/10, 7:36 PM
#3

Kan rekomendera kylbalsam mot klådan, har den stått i kylen så den är kall så brukar det fungera rätt bra mot svullnad också.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ochmaja
7/3/10, 7:36 PM
#4

xylocain-salva har jag inte testat, vad är det?

De flesta av betten är just kring ögonen, men där jag kan smörjer jag betnovat (stark hydrokortisonkräm). Alsollösning ska jag testa!

NinniH
7/3/10, 7:43 PM
#5

#4: Det är en klådstillande/smärtstillande salva.
Mamma hade det alltid hemma när vi var mindre och var mycket ute i sommarstugan där det kryllar av mygg.
Funkar riktigt bra, anser jag. =)


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[Tassy]
7/3/10, 7:47 PM
#6

salubrin är ju också en gammal klassiker. Kan väl typ jämföras med ättiksprit.

Annons:
RuiXue
7/4/10, 10:10 AM
#7

Ibland kan en så enkel sak som nedkylning fungera bra. En påse frusna grönsaker med handduk mellan påsen och huden kan göra underverk om man inte har kylspray.

Ett annat trick är att ta lite saliv på fingret och dutta på de kliande betten. Det har fungerat bra för mig när jag åkte norrut varje sommar under barndomen och agerade mygg och knottmatFörvånad

Jennie


Punkten
7/5/10, 12:56 AM
#8

Jag har länge kört medd att göra ett "x" med nageln över myggbettet. Av någon anledning slutar det att klia då. Om inte det hjälper finns det vissa kylsalvor som jag använder. Eller att bara smörja in med hudlotion så det svalkar lite :)

Sista utväg, och de som är riktigt svullna använder jag kortisonsalva mot.

Upp till toppen
Annons: