Allergier iFokus

Allergier

Etikettallmänt-om-allergier
Läst 20149 ggr
[Koppsal]
6

allergi mot plåster??

Jag var ute i skärgården i veckan. jag tappade min piercing som satt i naveln då men hittade ena delen. Den är inte läkt än så det var viktigt att ha kvar staven tills jag kunde få tag på en ny. Den andra delen då som spolades bort i vattnet höll piercingen på plats.

Jag använde vanliga plåster för att hålla piercingen på plats tills jag kom hem. jag tror att prickarna uppstog redan då, för när jag sen tog av plåstrena ungefär 3 dagar efter så var hela ytan, där de suttit, full med röda prickar i olika storlekar som kliade.

Men jag tänkt einte så mycket på det, det var bara viktigt att få piercingen på plats under natten och när jag bada och många plåster hade jag inte så jag hade ju på dem så länge jag kunde. När jag kom hem så hade jag endast ett plåster kvar som satt på väldigt bra. Fast det täckte inte hela naveln och runt om utan bara piercingen. så då började jag se att det var öppna sår också. såg nästan ut som det hade frätit.

Så jag hopapde in i dushen och ryckte bort det sista plåstret efter en lång stund. där var det ännu mer prickar. kliade som tusan. hud lostnade. o.s.v.

nu är min fråga. vad är det för något? jag har tagit kort på det ur olika vinklar. kan man typ få skadestånd elelr något för det. för vad jag vet ska plåster  inte  ge sånna utslag. ..?

om ni vill kan jag visa någon bild..

Mainebusters
0

Vad var det för plåster? Det är ganska vanligt med överkänslighet mot olika plåster och häftor.. visa gärna en bild!

Läste lite på nätet.. kautschuk är ett ämne i häftmassan som man kan reagera mot. Hansaplast och Salvekvick är två av dem som använder det ämnet i vissa av sina produkter.

Chestnut
0

Är rätt vanligt att man är överkänslig mot plåsterhäfta.. Särskilt om de får sitta på en längre tid (mer än ett dygn). Så något skadestånd lär du inte få.

Finns plåster som heter sensitive som är lite snällare.

Med vänliga hälsningar
Chess

Mainebusters
0

Sedan så är ju gamla plåster inte så bra, de förlorar sin häftförmåga.

När jag opererats och haft stora häftor så följde skinn med när de tog bort det, och det var banne mig inte kul. Fast lite kul var det när sköterskorna blev förfärade.. *he he*

[Koppsal]
0

#1 det var salvequick jag använde jaa…. hello kitty :3

jahapp då är det väl det. jag måste vara överkänslig. haha hoppades på skadestånd :D

neej skoja, hahahaha. xD

kommer bilder om typ snart ^^

[Koppsal]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaa, jag har en riktigt bra kamera som får med ALLA detaljer. dessvärre kan det vara lite besvärligt ibland om man tar kor ti ansiktet. ;)

förlåt för hårstråna på magen, men jag lovaar att ALLA har det mer elelr mindre. kolla närmare bara. hahaha xD

men dessvärre ser de svarta ut :(

Äckligt… förlåt. hihi

Mainebusters
0

Asch, det är lugnt. Ser ut som typiskt överkänslighet. Jag såg likadan ut efter att ha använt en svart tröja otvättad. Gör aldrig mer om det misstaget.. Flört

[Koppsal]
0

#6 men guud. haha. det ser ju bara sååå äckligt ut :(

[Tassy]
0

jag är allergisk emot plåsterhäfta, även de som ska vara snällare. Det ser inte ut sådär, det brukar däremot nickelallergi göra, och du är nypiercad = extra utsatt. Vad exakt är det för läkstav du har? Dags att byta till plast? Visst kan det vara häftan också dock.

[YlvaP]
0

Jag har varit allergisk mot plåsterhäfta sen barnsben men nu är det mycket bättre. Fick alltid tejp och sånt där vitt som man kan tvätta sår med, ej bomull.

[Koppsal]
0

#8 hoppas det inte är staven, .. eller jag tror inte det kan vara det. det är titan. det är väl det som kroppen "tror" är vatten typ..

och sen tog jag piercingen för kanske 2 - 3 månader sen.. ^^

'

[Tassy]
0

Titan ska gå bra, då är det nog plåstret ändå.

Mosaik02
0

fy jag ryser när jag bilden det där ser inte skönt ut Rynkar på näsan påminner mig om när jag gjorde bandspelar ekg och reagerade på tejpen först så liknande utslagen dina för att sen blev stora vätskande blåsor fick avbryta undersökningen i förtid på grund av detta tyvärr

om utslagen blir bättre och försvinner så är det inte piercingen som är problemet då är det plåstret men fortsätter du ha problem så vore det nog en god idé att ta ut piercingen och se om det läker då

ett bra tips är att dämpa utslagen med mild hydrokortinsalva finns receptfritt på apoteket

jag reagerar på alla sorters plåster men oxå tejp tyvärr så man får välja mellan att ha plåster eller intedock så brukar det gå rätt bra på händerna men inte på övriga kroppen

[Koppsal]
0

#11 okej vad skönt!

#12  ojoj det låter inte skönt! varje dag smörjer jag med hydrokortison.. jag har redan sett lite lite skillnad. det kliar int elika mycket heller. :)

Maria
0

#13 Du ska inte smörja med hydrocortison på detta som ser ut som sår. Bättre att ta något sårläkande som Idomin eller låta det vara och lufta.

Det är inte ens säkert att du är överkänslig mot plåster men dina plåster har suttit extralänge och du har badat så jag tror snarare detta i kombination med fukt och värme är boven.

Skönt att du skojade om skadeståndObestämd

/Maria

[Koppsal]
0

#14 jaså,, okej då får jag väll fixa det då. mamma tyckte det var bra men aja.  alltså extra länge kan man inte säga direkt. .. när jag brukar ha mina plåster i kanske 2 veckor då det gör så j*vla ont att dra bort dem.. men fukt och det kan ju vara det..

vadå skönt att jag skoja om skadestånd? O.o

Maria
0

#15 Menar du att du har plåster på dig i två veckor?Förvånad

/Maria

[Koppsal]
0

#16 haha jag har haft det ja.. vadårå? det går ju inte och dra bort dem… de sitter ju så himlans hårt och det gör ju så ont att dra bort dem. om man ska byta varjedag blire som å vaxa sig varje dag. hur skönt är det?

Maria
0

Då är det kanske inte så konstigt att du får sår och utslag menar jagFlört

/Maria

Mainebusters
0

Microtape är ett bra alternativ till plåster annars..

[Tassy]
0

#19 Om man tål det så, det gör inte jag Cool

RuiXue
0

Har både kusin och mormor (och DE är inte släkt med varandra) som inte tål plåster, varav att mormor inte tål de "snälla plåstrena" och tejperna utan bara tål de som anses mindre bra för huden. Sätter de "sensitive" på mormor får hon gigantiska blåsor nästan direktFörvånad Så visst kan man vara allergisk eller överkänslig.

Jennie

[Koppsal]
0

#18 MEN DET ÄR DET ATT JAG INTE HADDE DE I MER ÄN 3 DAGAR!  SUCK..

Maria
0

Lugn och fin…Flört

Sommar, fukt, bad plus klister från plåster är ingen bra kombination oavsett om det är 3 dagar eller längre.

Jag menar bara att det behöver inte vara en allergisk reaktion utan kanske naturligt. Sedan kanske du är allergisk men då vet du om det nu och ska kanske vara försiktig med plåsterFlört

/Maria

[Koppsal]
0

#23 mm

[Tassy]
0

#22 Det finns ingen anledning att skrika åt folk som försöka hjälpa. Du borde fundera på att be om ursäkt.

Mosaik02
0

#14 det som visas på bilden är eksem jag kan inte se några sår alls det som har hänt är att eksemen vätskar sig och bildar blåsor och behandlar man inte det med kortison så riskerar man större blåsor mer smärta

aj aj man ska inte ha plåster på för länge då kan det defentivt bli som på bilden gör det ont att dra bort plåstret så blöt det ordentligt så brukar det gå lättare

insåg en sak jag missade i förra inlägget banplåster med roliga motiv funkar faktiskt lite bättre för mig än vanligt plåster plus att det är lite roligt att ha såna för folk tycker det är så gulligt HeHe

[Koppsal]
1

#25 vrf är det bara jag. det är BARA jag som får sånna kommentarer speciellt här hemma. "int eundra på att du inte har pengar till godis när du int eens kan hålla red apå hårspännen"

"aaa justeee, vi ska betal dtt godis för du inte kan hålla reda på dina pengar,. vi måste städa åt dig för du kan inte göra något själv." jag är fan 15 och jag kan göra mycket själv. jag har inte bett dem att städa mitt rum men det som jag tycker är bra och så räknas inte. de gör det själva istället så det vet att allting blir så som de vill ha det. FINE men sen kommer det här..

"inte undra på att du får eksem när du har dem i 2 veckor" för fan jag har inte haft dem i 2 vekcor. det är det som är grejen. så för just nu tänker jag inte be om ursäkt. kanske sen. men inte nu. jag brukar alltid be om ursäkt för mitt otrevliga sett. men inte nu. för jag är inte klar. jag tänker inte be om ursäkt förrän jag fått min röst hörd. spelar ingen roll vart, men när jag är klar ber jag om ursäkt.   

#26 aha okej så då tar jag väl kortison då :)

hihi  de är ju gulliga :)

[Tassy]
0

#27 Nu blev det väldigt snurrigt här. Du uttryckte det på sådant sätt att vi uppfattade det som att det eventuellt kunde ha varit ett och samma plåster som suttit där i hela 2 veckor eller något åt det hållet. Men nu, efter att ha kliat skallen en stund över detta så ser iallafall jag något som jag såg fel, och det var "när jag brukar ha mina plåster i kanske 2 veckor" - det blev att du haft detta plåster i 2 veckor.

Det är ingen här som vill idiotförklara dig eller något sådant, och vi känner dig inte personligen (vad jag vet? Tungan ute) så ta inte åt dig personligen heller. Glad

[Koppsal]
0

#28 men känns som alla bara tror att jag inte klarar någonting.  det var därför jag började lär mig ett helt program (photoshop) för att kunna bevisa. att jag faktiskt kan göra någonting. och jag blev bara så ledsen .. det var för mig som om hon inte alls had elyssna tpå vad jag sagt. i detta fall läst vad jag skrivit. men aja.

Maria
0

#29 Anar att det är mig du syftar påFlört

Läs igenom dina inlägg så ser du att det kan uppfattas som lite förvirrande.

Jag tillhör den "gamla skolan" och tror bäst på rengöring med tvål och vatten och frisk luft för små sår och utslag. Inga plåster i den mån man kan undvika det.Glad

I det här fallet förstår jag dock att du var tvungen att hålla din piercing på plats

/Maria

[Koppsal]
0

#30 mm förlåt

Maria
0

#31 Det är helt OK. Missförstånd sker så lätt när man skriverGlad

/Maria