Allergier iFokus

Allergier

Etikettfödoämnesallergi
Läst 13632 ggr
tjiivans
3

Allergi mot sesamfrön

Hej!

Hittade precis hit via en annan I fokus sajt och tänkte kika runt lite och se om jag kunde hitta nått om sesamfrön.

Vi upptäkte för något år sedan att jag får en allergisk reaktion varje gång jag äter sesamfrön.
Svullnad på läpparna, klåda och några dagar senare jätte mycket nare på läpparna.

För ett tag sedan nu så reagerade jag även på vallmofrön på samma sätt men då kliade det även på fingret.

Är inte allergisk mot något annat och klarar av att äta alla andra sorters frön och nötter utan problem.

Är det någon annan som upplevt detta?

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

[Tassy]
0

sesamfrön och vallmofrön brukar normalt sett vara korsallergi på trädnötter om jag inte minns helt galet, så var observant på det ifall det kommer.

Mainebusters
0

Dottern har allergi mot vallmofrön. På vc så varnade de även för sesamfrön, så det törs vi inte prova. Men jag hör/ser inte många som är allergiska mot kokos?

tjiivans
0

Och vad ingår under trädnötter? Hehe, inte alls koll på sådant.

Men det är väl bara att vänta och se vad mer man kan reagera på.
Vallmofrön gick ju bra tills helt plötsligt..

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

[Tassy]
0

Trädnötter är de "riktiga nötterna", inte till exempel jordnöt som är en baljväxt.

[tililili]
0

allergisk mot trädnötter, seseamfrön och kanske även vallmo, aldrig gillat vallmo, kanske beror på att jag känner mig lite konstig när jag äter det, för gillar nästan allt annat som är "fröigt" på bröd :P

Tål chachewnötter dock…är inte det en trädnöt? Finns det fler nötter än jordnötter som inte är nötter? som man kan våga prova?

[Tassy]
0

cashewnöten är ett frö, inte en nöt, trots att den växer på träd. Så den är inte en trädnöt.

Tofu
1

Sesamfrön innehåller Selen.Selen användes innom elektroniken bla.Vet inte om det görs än.Ämnet är viktigt för muskelstyrka bla.Finns dåligt av det i svenska jordar och man berikar mjöl med ämnet?I stora doser är Selen mycket giftigt.

[tililili]
0

finns det andra "nötter" som inte är nötter som man kan våga prova?

[Tassy]
0

Jo det gör det, men man brukar starkt avråda nötallergiker för att prova, då det i värsta fall kan ge utslag ändå. Rådgör med läkare om du är sugen på att testa.

[tililili]
0

Jag har haft svårare allergier tidigare än vad jag har nu. och är lite nyfiken på att prova nya eventuellt ok grejer :P Doktorn sa att trädnötter var det jag reagerar mest på och det verkar ju stämma eftersom jag nu(efter vaccination) kan äta cashew och jordnötter.

Sen har jag inte vågat prova fler då jag inte vetat vilka som kansek är snällare, men fick ju rådet av doktorn att prova mig fram… har aldrig svullnat igen eller så, bara haft obehag i form av klåda och hosta…svullna läppar en gång vid av misstag lite större intag av hasselnöt…

Men som sagt skulle vilja ha lite tips om "snälla "nötter"" så jag vet i vilken ända jag ska börja :P

[Tassy]
0

aha, ja men då var det bättre :)

här kommer en liten lista på "nötter" som är oäktingar Tungan ute

• pistagenöt
  • valnöt
  • paranöt
  • mandel
  • kokosnöt
  • jordnöt
  • cashewnöt
  • pinjenöt

Detta är vad jag har skakat fram, jag vill att du dubbelkollar själv innan du proväter utifall jag har missat något.

[tililili]
0

Mandel kan jag äta i små mängder, kokos är ok liksom jord- och cashewnöt.

Vad är de andra för något då? frön?

Se om jag vågar prov lite försiktigt, men väntar nog till efter pollenperioden  :P

[Tassy]
0

de är lite olika, en del är stenfrukter, andra frön bland annat, minns inte så noga, men prova google eller något? Glad

[tililili]
0

aa, ska jag göra :) Tack för hjälpen :)