Likvärdiga mediciner
Jag skulle behöva ha hjälp när det gäller astma mediciner. Jag har idag symbicort morgon och kväll och bricanyl vid behov. Men båda dessa är ju klassade som doping och jag tränar simhopp, inte på högsta nivå och så, men ändå (vill inte riskera något).
Så behöver hjälp med likvärdiga mediciner som inte är dopingklassade.
Du kan söka dispens för dina mediciner, det fick jag göra när jag tävlade i judo. Jag hade bricanyl.

Jo jag har kollat lite på det också, men vill också gärna veta alternativ så jag kan kolla båda lite mer. Jag vill inte säga nej till ena eller andra allternativet än så länge.
Snacka med din läkare och fråga vilka alternativ som finns. Personligen har jag ingen erfarenhet av allergimediciner, men jag tål exempelvis inte Alvedon och de flesta lugnande medel. Vid något tillfälle kom jag att tala med en läkare på vårdcentralen om detta och han fattade vad jag menade och förklarade för mig hur jag kan förhålla mig till detta. Tyvärr är inte alla läkare så förstående när det gäller sånt, så det gäller att stå på sig och vara envis.
/Désirée

#3 Tyvärr så visar testerna inget alls, vare sej allergi eller astma än så länge, men jag vet själv att jag inte klarar av (troligtvis) pollen (fick typiska allergi symtom i mitten av juni) och kanske även vissa djur (katt, råtta och iller) och jag känner av astma och jag hade en gång i tiden den diagnosen, men ett år senare togs den diagnosen bort och menades att jag inte hade astma. Så det är jag som via e-recept fått tjata mej till de astmamediciner jag har idag. Eftersom hon inte är utav samma åsikt som mej (och visst på ett vis kan jag förstå eftersom resultat och prover visar negativt och hon inte ser hur jag reagerar när jag är hemma och så).
Så pga det är det inte lätt att prata med läkaren om det, men visst är det nog ännu svårare att få ett läkar utlåtande för despans när resultat och prover visar det dom gör.
#4 Du vet att du har rätt att be att få träffa en annan läkare, om du inte har förtroende för den läkare du träffar nu.
En tanke som slår mig är att jag har en kompis som har astmamedicin utan att han har "riktig" astma. Han har problem med luftvägarna och kan ibland bli alldeles täppt. Kanske skulle det kunna vara något liknande med dig?
/Désirée

#5 Jo visst, det vet jag. Men hon är jätte bra i andra fall och jag vinner inget på att byta då jag också har diagnos paink och panikångest, så alla läkare ser ju det och drar samma slutsatt gissar jag. Så det är bättre att jag behåller den läkare jag har och står på mej. Men tack för tipset ändå! :D Jag hade diagnosen 2003 när jag jobbade i ett stall i sthlm, men när jag ett år senare var tillbaka i karlstad och även inom psyk så tog astmadiagnosen bort och byttes ut till panikångest. Då visste jag inte, men idag vet jag att de problem jag har inte beror på ångest.
Jag ska få en allergi utredning i höst, men jag litar inte helt på testerna eftersom jag får kraftiga reaktioner på händer när jag blir riven av katter/råttor och biten av iller, men blodproven säger att jag ej har något katt/rått allergi, men jag ser ju hur jag reagerar så jag tvivlar starkt på att testerna visar fel, men men.
Vad är det med din kompis (om jag får fråga). Jag mår ju inte bra i vissa situationer och som sagt är det inte ångesten eller så utan något annat.
Vad bra att du ändå är nöjd med din läkare.
Han fick akut andnöd för många år sen (han är nu 50+) och då skrev läkaren ut en sån där inhalator, som han sen dess alltid har med sig. Han har mycket trånga luftvägar, så antagligen har hans problem med det att göra. För övrigt är han frisk 
/Désirée

#7 Jo hon är bra på många sätt, men som sagt detta vill hon ha det till att det är ångest eller panik och ja visst är det ju det det slutar med om jag inte får luft, men det börjar inte så. Framför allt fina dagar har jag svårt att vara ute. Då får jag nästan alltid problem, men dagar det regnar är det lugnt. Då kan jag vara ute hur länge som helst utan problem. För att få ut både symbicort och bricanyl nu var enbart för att jag skickade e-recept till henne för annars hade jag inte fått ut det skulle jag tro eftersom hon envisas med att det inte är astma. Men jag blir bättre av medicinerna och det var ju till och med så illa innan att jag planerade efter väder för jag vågade inte gå ut när det var fint väder. De dagar det var fint var max balkongen som gällde och handla och så fick jag göra när det regnade. Men nu vågar jag gå ut igen.
Men som sagt så behöver jag kolla upp mer det här med likvärdiga mediciner eller för despans, vilket nu som kan vara lättast att få.