Allergier iFokus

Allergier

Etikettfödoämnesallergi
Läst 7913 ggr
Cazzos
2010-07-15 17:10
0

Nötallergiker!

För alla er nötallergiker!

Jag vill starta en tråd där alla nötallergiker på Allergier i Fokus ger tips på olika salvor eller medicineringar mot nötallergi (om man börjar klia t.ex.)

Jag har varit allergisk mot nötter sen barnsben men i 12-årsåldern så kunde jag äta nötter utan att det började klia lika mycket, jag kliade så mycket så jag fick utslag och jag hade eksem väldigt länge.

Allergin försvann nästan helt innan jag fylle 13 år men nu har jag märkt att jag börjar klia hysteriskt på inre låren vid knäskålen om jag äter cashewnötter.. mina favoriter!

Vilka nötter är ni allergiska mot?

Vad använder ni för salvor eller mediciner om ni får t.ex. eksem?

Jag använder kortisonsalva. Vad använder ni?..

[Tassy]
2010-07-15 18:56
0

Jag är svårt allergisk emot macadamianötter, men konstigt nog så reagerar jag inte på andra sorter.

Enda gången jag fick reaktion stod jag i duschen i iskallt vatten i över en timme för att stilla klådan som rasade över kroppen. Jag blev utsatt för nötterna via schampoo och balsam med macadamianöt. Tur att jag aldrig har ätit dem! Förvånad

Cazzos
2010-07-15 20:31
0

#1 Ajdå, kommer nog att klia inne i kroppen, usch vad jobbigt Tungan ute

VeganGeek
2010-07-26 21:31
0

Hasselnötter, jag får problem med astman vilket i mitt fall innebär att jag hostar tills jag håller på att falla ihop. Jag har inte ätit hasselnötter på länge men har reagerat på saker som att äta saker som haft direkt kontakt med hasselnötter samt varit i närheten av hackade hasselnötter, jag tar ventoline när det händer.

Cazzos
2010-07-28 19:54
0

#3 Riktiga nötallergiker kan bli superkänsliga mot bara 1 mm bit av t.ex. en jordnöt som hamnat i maten! Det är läskigt när man blir drabbad av ett nötanfall Obestämd

[Tassy]
2010-07-28 21:25
0

#4 Nja, en riktig nötallergiker tål jordnötter oftast, det är nämligen en baljväxt. Viktigt att skilja på dessa allergier annars blir det lätt så fel. Glad Men sen kan man ju ha flera typer av allergi för den delen, så det ena utesluter ju inte det andra.

InteAlls
2010-07-29 00:06
0

Jag är superallergisk mot nötter, främst hasselnötter och valnötter! Tål egentligen mandel men har blivit rekomenderad att inte äta det eftersom man kan få allergichock av det om det vill sig illa. Min hals svullnar igen av nötter, men får också svullna läppar och kli på tungan och resten av munnen.

Har varit allergisk sedan jag var liten, men på senare år har allergin blivit värre tror jag. Därför är jag nu inne i en period där jag inte smakar något som kan ha rester av nötter i sig, punk slut. Till och med jordnötter som jag älskar :'(

Har zyrlex, betapred och epipen för min nötallergi.

#1 Gud vad läskigt, har aldrig varit med om det men ska vara extra noga i fortsättningen så det inte kan finnas något sådant i mina duschgrejer! (Tycker faktiskt att det är läskigt med handtvål med mandelolja i).

[Tassy]
2010-07-29 17:40
0

just macadamianötter ska visst vara förbjudet i vissa länder på grund av att de är såoass allergiframkallande.. Smarta sverige har nötterna i allt möjligt - glass, godis, tvål, schampoo, balsam etc… Obestämd

[Koppsal]
2010-07-31 01:59
0

jag är allergisk mot hasselnötter. jag får inte äta andra nötter ifall jag skulle utveckla allergi mot dem med.  Min allergi har bara blivit värre och värre med åren :'(

senast jag åt något som innehöll hasselnötter började det tjockna i halsen först, sen började det klia utanpå och i ansiktet. halsen blev tjock och jag mådde illa. kändes som jag skulle spy närsomhelst. jag hade sånt där surt i käkarna och så. sen tog jag mina tabletter, kommer inte ihåg vad de heter just nu, och hela mitt huvud svullnade upp och det bara fortsatte, jag spydde 2 gånger sen blev jag medvetslös i en timme. eller jag kanske svimma. jag kommer inte ihåg riktigt.

nu har jag två adrenalinsprutor och de där tabletterna. mcyke tme rkan jag inte göra :(

tabletterna är bra då de funkar väldigt bra iaf för mig. Betapred hette dem ju.. haha ^^

[Tassy]
2010-07-31 17:45
0

betapred är helt suveränt! Tack och lov smakar dom hyffsat också.

[Koppsal]
2010-07-31 18:01
0

ja men eller hur! de är ganska lätta att få ner endå.

[Tassy]
2010-07-31 23:13
0

ja tack och lov, man brukar vara lagom spysjuk när något händer, iallafall jag.

[Koppsal]
2010-08-01 02:22
0

#11 samma sak här