Allergier iFokus

Allergier

Etikettövrigt-ot
Läst 5894 ggr
RuiXue
0

Allergisk mot Norden!

Har precis kommit hem efter en 3.5 vecka lång semester i Kina. I Kina hade jag inga som helst känningar av allergier och Aerius bara låg i väskan och skräpade.

Nu har jag vart i Norden igen i lite mer än 12 timmar och nog tusan vaknade jag imorse med täppt näsa som kändes som om någon petade mig i näsan med flaskborste eller piprensare samt att mina ögon rann!

Var bara till att ta en Aerius när jag kom upp ur sängen, nu så här någon timma senare är det bättre men känner fortfarande att näsan inte är som den skallSkrikandes

Jag är allergisk mot pollen, och just den typen av pollen jag inte tål verkar inte finnas i Kina. Kan man vara allergisk mot en plats på jorden så verkar jag vara extremt allergisk mot Sverige och DanmarkFörvånad

Jennie

MrsSunshine
0

Det är väldigt höga nivåer av gräspollen ut nu, i alla fall i södra sverige, det ligger på höga eller höga plus t.o.m så det är nog det du reagerar på. Klimatet i Sverige på sommaren med blandningen av solsken och regn gör att gräshalterna blir oftast höga hela sommaren. Jag reagerar från april till september.

RuiXue
0

Jag har allergier från mars/april till september/oktober, ibland med känningar andra tider på året också. Men det är bara i Norden jag har problem. Är helt besvärsfri i Kina, som om de använder pollenfritt gräs eller någotSkrattande För träd och gräs har dom!

Jennie

AnneN
0

#2 Kanske är det en annan sorts gräs i Kina som du då inte är allergisk mot

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

RuiXue
0

#3 Verkar vara en annan sorts allt där eftersom jag varkens reagerar på gräs eller träd, inte ens när gräset är nyklippt i Kina får jag besvärFörvånad

Nu sitter jag här och snörvlar och smågråter mest hela tiden trots Aerius! Får nog ta en Aerius ikväll också, min läkare som skrev ut dom sa att jag kunde ta morgon och kväll om det krisar och det gör det verkligen nu.

Hade jag inte tagit antibiotika just nu så hade jag nog åkt till läkarvakten (som svenska jourläkar centralen) och bett om en kort kur kortison. Men läste jag rätt på FASS om Norfloxacin så kommer den inte överens med KortisonObestämd

Jennie

RuiXue
0

Tror jag blir galen! Har nu tagit maxdos av Aerius sedan i Fredags och det hjälper ju inteSkrikandes Näsan kliar och ögonen rinner ändå! Får nog bli att ringa jourläkaren idag och hoppas på en kort kur med kortison för det här fungerar bara inte!

Jennie

AnneN
0

#5 Har du testat att kombinera med pollen-nässpray och ögondroppar?

_**/Mvh Anne

RuiXue
0

Testade nässpray tidigare i våras utan att få någon jätteeffekt av det trots regelbundet användande. Nu vet jag inte vart sprayen tagit vägen och den har nog vart öppen för länge ändå. Finns inget öppet apotek i närheten heller.

Problemet är att jag behöver ha något som hjälper NU och inte om flera dagarFoten i munnen Ett näskortisonspray tar för lång tid att ge effekt som det ser ut idag.

Jennie

AnneN
0

#7 Som nässpray använder jag Renässans Pollen, det lägger sig som en hinna i näsan (den känns inte) och hindrar pollen från att irritera näsans slemhinnor, verkar direkt man tagit den.

_**/Mvh Anne

RuiXue
0

Min näsa är redan superirriterad så den behöver få läka ordentligt. Tror inte ens jag bör använda spray just nuFörvånad

Jennie

Mainebusters
0

Jag rekommenderar som vanligt Rhinocort Turbuhaler http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19920327000010&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Så bra mot både täppa och snuva. Och man slipper såriga näsor. Detta kan även barn använda. De som jag rekommenderat detta och fått utskrivet är hur nöjda som helst. Jag klarar mig kanon hela säsongen på Aerius och detta.

RuiXue
0

Får prata med min läkare om det. Nu har jag börjat med flutide nasal igen men det tar ju flera dagar innan det kanske hjälper:/

Jennie

Tofu
0

Tänk på- Du äter inte samma slags mat i Sverige som i Kina.Här kan förklaringen finnas till dina nuvarande problem.Vilket fett tex?Använd cocosfett..prova!!

RuiXue
0

Faktum är att jag äter i stort sett samma kost både hemma i Norden och i Kina. Vi lagar mycket Kineiskt hemmaFlört

Jag har svårt för att äta för fet mat, det ger mig huvudvärk och illamående. Cocosfett har jag väldigt svårt för då jag alltid förknippar det med huvudvärken jag fick förr av ischokladSkrikandes

En av få fetthaltiga saker jag kan äta utan huvudvärk eller illamående är de där danska Fläsksvål snacksen de är så förtjusta i (och jag har fastnat för också). De ska tydligen vara vansinnigt nyttiga ocksåFlört

Men äter jag tex. pannkakor så mår jag illa och för huvudvärk efter en pannkaka om det vart förmycket smör i stekpannanSkrikandes

Så med det facit i hand så vette tusan om jag vågar testa cocosfett. Isandet ischokladen gav mig förr påminner lite om början på ett migränanfall så jag är rädd att det kan trigga ett anfall.

Får nog förlita mig på mediciner för min allergiRynkar på näsan

Jennie

RuiXue
0

Så har man fått säsongens kortisonspruta nummer två. Förra gången var i April och utan några biverkningar. Idag har jag haft högt socker hela kvällenSkrikandes Men hjälper det mot allergin så är det värt det!

Jennie

asvensso
0

Det ar mycket graspollen nu men ocksa grabo och tradpollen far runt sa det ar sakert inte graset utan trad och andra vaxter som du ar allergisk mot. Men ar du helt saker pa att det inte ar nagot i ditt hem som irriterar?

Att jag fragar beror pa att jag fick hosnuva for nagra ar sedan, sahar mitt i livet. Efter ett ar eller sa av det sa borjade jag vakna upp pa hosten och vintern med helt igentappt nasa och kittlande svalg. Det visade sig vara problem med dun och fjader eller mojligen de kvalster som de attraherar. Slangde ut duntacket och bytte alla kuddarna och nu sover jag mycket battre. Fick darefter en fuktskada pa vaggen i sovrummet och det blev nog formodligen lite mogelsporer dar innan jag upptackte den. Samma sak. Nar fuktskadan torkats ut och behandlats sa var allt bra igen.,

RuiXue
0

Jag är pollen allergiker inklusive gräs så det är nog det som spökar i mitt fall. Mögel är jag något känslig för också men det har jag inget runt mig nu.
Har problem med allergin dygnet runt oavsett om jag är inne, ute, på jobbet eller hemma.

Jennie

Stj3rnfallet
0

#7 Har du provat Nassonex nässpray (receptbelagd) och Livostin ögondroppar? Jag har också jättejobbig pollen och gräsallergi + astma. Dessa mediciner fungerar för mig iaf och jag har det riktigt jobbigt nu! Man får verkligen bra effekt om man även tar Aerius samtidigt =)

Tofu
0

Allergisk mot Norden, beror nog snarare på Cecium joner.

Tofu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läs detta-Du kan höra till dem som behöver ordentlig vård.

RuiXue
0

Jag har redan Bricanyl ifall jag blir tungandad. Har ingen direkt astma med pipandning, men får tung andning av och till när allergin är som värst. Har tidigare haft långverkande inhalator också men av någon anledning har jag inte det nu.

Jennie

nello4ever
0

Igår fick jag en allergichock av någon slags pollen, antagligen gräs då jag vistades på en nyklippt gräsmatta:( Har inte bekräftad allergi men min pappa är allergisk mot gråbo och timotej och jag får reaktioner på gräspollen också. Jag nyste hela tiden, näsan var proppad och jag hade huvudvärk utan like!:S Avskyr allergier… Jag fick inte heller några allergichocker när jag var på Azorerna(en ö mitt ute i atlanten) :)

RuiXue
0

Det är verkligen en lättnad att vara i en annan klimatzon när man har pollenallergier.

Fick i alla fall bekräftat för ett par veckor sedan att jag ÄR allergisk (blodprov påvisade allergi) så det inte bara är i huvudet bara för att det är säsongTungan ute Exakt vad jag inte tål vet jag däremot inte. Men gräs är nog det värsta tätt följt av de flesta träd! Min läkare sa att han kan remittera mig till pricktest när det gått 8 veckor sedan senaste kortison dosen och det har väl gått 3 nu om jag minns rättObestämd

Jennie