Annons:
Etikettallmänt-om-allergier
Läst 5851 ggr
Rafflan
8/27/10, 6:52 PM

Allergi, genetiskt arv?

Om jag fattat det rätt kan man få allergi om föräldrarna har det eller utveckla allergi?

Men finns det nåt sätt man kan kolla om allergin är genetisk eller om den har utvecklas?

Om man har astma har man lättare att få allergi mot djur, hö å liknanade då?

Annons:
riiffen
8/27/10, 7:22 PM
#1

Om en förälder är allergisk så är det 20-40 % att barnet också utvecklar en allergi. Är båda föräldrarna allergiska ökar risken till 40-60%. Har föräldrarna dessutom allergi mot samma sak är risken över 75% att barnet utvecklar en allergi. Man ärver inte allergin i sig, utan benägenheten att utveckla en allergi, man behöver alltså och inte utveckla samma allergi (ifall man blir allergisk) som sina föräldrar.

Blir man drabbad av en allergisk astma är det oftast någon allergen som utlöser astmabesvären, te.x pollen eller pälsdjur. Har man en icke allergisk astma är drabbas man ofta inte av någon allergi och man kanske bara får besvär i samband med förkylningar och/eller ansträngning.

Lite snabb info jag läst mig till från google precis, hoppas du fick svar på ett par dina frågor!

medarbetare på allergier.ifokus .

Rafflan
8/27/10, 7:40 PM
#2

#1 men om ingen av föräldrarna har allergi men barnet fick astma vid tex 5 års ålder och päsldjur- eller pollen allergi vid typ 8 års ålder?

Hur funkar det då? kan föräldrarna bära på nåt som gör att man kan utveckla allergi fast man själv inte gjort det?

riiffen
8/27/10, 8:19 PM
#3

#2 Du, jag har faktiskt ingen aning. Testa att Googla kanske? :) Hittar du något svar så får du gärna skriva det här, tycker också att det är lite intressant!

medarbetare på allergier.ifokus .

[Pirkkolino]
8/28/10, 4:25 PM
#4

#0 Rafflan. Jag kan inte svara på din fråga. Men kan berätta om min erfarenhet om saken.

Många år sedan blev jag och mina 4 barn tillfrågade om vi kan ställa upp i allergiforskning. De forskade genetisk "länk" mellan oss. Den hittades, men hur, vet inte jag. Vi fick bara svaren. Alla barnen har genetisk allergi från mig, och jag har fått den av min mor.

Men som sagt, jag vet ingenting annat än vad gäller mig och mina barn.

Pirkko

RuiXue
9/3/10, 8:54 PM
#5

Mina föräldrar har inga kända allergier, dock verkar det lite om pappa har en släng av mild pollen allergi på våren. Själv har jag flera allergier varav att den första kom när jag var 10 år och sen har det fortsatt.

Jennie


Upp till toppen
Annons: