Allergier iFokus

Allergier

Etikettbarnallergier
Läst 3573 ggr
pernillaa
0

Har jag fel?

Hej

Har en son som snart är 4 år gammal med allvarlig astma och allvarlig nötallergi. Nötallergin har uppkommit plötsligt nu i sommar.

Nu är det så att jag och hans pappa är sepparerade och efter en massa strul(som jag inte ids ta upp) har vi problem med att kommunicera. Pappan bråkar med mig om allt han får möjlighet till. Jag gjorde mig av med mina katter för att inte sonen skulle behöva riskera att reagera på dom och få astma och för att pappan skulle sluta bråka om det. Sen dess har han tjaffsat om att jag ALDRIG får utsätta honom för katt. Det gjordes ett pricktest för katt-allergi på min son den 23/11-2009 vilket var negativt. Han hade alltså ingen kattallergi. Jag vet att han för den delen kan reagera på katt ändå, astman kan dras igång av i princip vad som helst. Han blir ofta dålig av förkylning först och främst och ibland reagerar han också på när jag har dammsugit hemma. Parfymer kan han också reagera på. Så har försökt utesluta så mycket som möjligt.
Nu är det såhär att alla jag känner har katt. ALLA!
Jag har försökt att så långt det går, hålla honom borta från katter. Men jag kan inte låsa in oss helt de veckor jag har honom. Nu fyller han och hans kusin lika gamla med bara 13 dagars mellanrum så vi valde att fira dom tillsammans hos min mamma förra gången jag hade honom. Vi valde att vara där eftersom vi är en stor familj och det blir otroligt trångt att tränga in sig allihopa i min lägenhet. Vi spenderade ca 4 timmar hos min mamma som har katt och alla katter var ute då. Det cirkulerar ju ändå en himla massa katthår i luften inomhus så ja, jag utsatte honom för en risk. Jag hade honom i två dagar efter det och han visade inga tecken på astma under de dagarna. Nu sa pappan idag att han fått problem med astman medan han varit hos honom förra veckan och frågade om han varit i kontakt med katter. Ja, han blev arg och sa att han verkar tala för döva öron, alltså att jag inte lyssnar på det han säger(alltså att jag ALDRIG får utsätta honom för katt).
Jag själv anser att eftersom allergitestet visade negativt så borde det inte vara någon större risk med katter än med någonting annat. Han kan som sagt reagera på vad som helst! Och vi kan inte sluta leva för att han har astma. Hur man än gör så kommer han alltid någon gång att utsättas för saker som kan utlösa hans astma. De jag känner som kommer till mig borde alltså isf, om man ska vara så noga som pappan vill, byta kläder och duscha på vägen hit om dom ska komma och hälsa på. Pappan har uttryckligen sagt det att dom måste ha rena kläder på sig om dom ska komma och hälsa på. Det tycker jag är en väldigt överbeskyddande inställning. Eller har jag fel?

Jag ska iaf ta upp med pappan att ett nytt kattallergi-test kan vara en idé eftersom det var ett tag sen det gjordes sist. Men jag tycker inte att jag förtjänar en massa skit bara för att jag en gång utsatte honom för en risk.

Sen undrar jag också, är det vanligt att barn med astma såhär reagerar flera dagar först efter att ha blivit utsatt för någonting? Borde inte jag ha märkt av någonting under de där två dagarna som han var hos mig efter kalaset?

Ha en bra dag! // Pernilla

[Tassy]
0

Det enda raka jag kan rekommendera i denna situation är att ni bägge två talar om detta tillsammans med en utbildad astma/allergiläkare så att ni får svart på vitt hur ni ska och bör agera.

Personligen tror och tycker jag inte att man ska sluta leva bara för att man KAN bli sjuk, herre gud inte slutade jag gå till affären bara för att det kan finnas pangade ägg i äggkartongerna där inne som kan ge mig en anafylaktisk chock… Principen är ju densamma. Sen behöver man ju inte utmana ödet och ränna där i tid och otid bland äggen. Glad

Jag tycker att fadern låter en smula överbeskyddande, men å andra sidan vet jag inte hur allvarlig astma sonen har heller, så som sagt, ta detta med läkare tillsammans.

pernillaa
0

Tack för svaret. Ja jag tycker som du att man inte ska behöva sluta leva. Du vet ju vad det är du inte tål men eftersom vi inte vet det så kan precis vad osm helst utlösa astman. För att vara helt säkra ska vi bara stanna hemma och aldrig ha besök. Och då är vi ändå inte helt säkra eftersom det smyger in rök då och då in i vår lägenhet när grannen röker utomhus m.m. m.m. Det är helt omöjligt.

Nu pratade jag med sonens dagmamma när jag var och hämtade honom idag, vi har byte på måndagar och bytet sker hos dagmamman då för att vi inte ska behöva träffas. Onödigt att råka i luven på varandra vid bytet. och hon sa att han hade fått problem med astman på onsdag kväll/onsdagnatt. Han hade varit hos henne måndag och tisdag och varit fullt frisk och sen hade han varit lite hostig på onsdagen så då hade pappan hållit honom hemma och sen blev han sämre på kvällen/natten och han var hemma från dagmamman torsdag och fredag. Det märkliga är att vi hade barnkalaset på fredagen…så alltså lördag, söndag, måndag och tisdag hade han varit fullt frisk och sen skulle då astman, enligt hans pappa, ha utbrutit på onsdagkväll pga något vi gjorde på fredagen. Låter helt bisarrt tycker jag.

Någon där ute med allvarlig astma som vet vad astman kan utlösas av, som kan berätta hur lång tid det tagit för er som mest från att ni varit i kontakt med det till reaktionen kommer?

Jag ska ta upp det med honom att ett möte med en läkare vore bra och att vi då skulle kunna göra ett nytt allergi-test så att vi vet med säkerhet. För det är inte värt att bråka om.

Mosaik02
0

som Tassy skrev tror det är bra att ni diskuterar med en barnläkare

men om jag ska prata utifrån personlig erfarenhet så har min familj alltid haft katt och när jag flyttade hemifrån så skaffade jag egna katter men helt plötsligt pang bom så började jag få svårt att andas och var väldigt andfådd gick till läkaren och där konstateras det snabbt att jag hade fått astma jag testades för pälsdjur och även katt men allt va negativt men läkaren sa att det är mycket möjligt att man kan reagera ändå och jag insåg själv att jag mådde som sämst av katterna dessutom skulle vi flytta till en lägenhet utan tidigare djur  så jag valde att avliva katterna och det tog inte lång tid innan jag mådde bättre

jag reagerar oxå alltid efter jag har träffat något pälsdjur och det brukar va som allra värst nån dag efter kontakt med pälsdjur då astman är jobbig ögonen och näsan rinner och kliar och man känner sig allmänt trött och hängig

att undvika djur är svårt då jag älskar allt med päls så jag tar antihistamin tabletter varje gång innan jag ska umgås med djur och då funkar det rätt bra nån gång ibland som jag känner av allergin lite men inte mycket ofta så fortsätter jag ta tabletterna några dagar efteråt så jag slipper bli jättedålig

nu är jag ju vuxen och inte ett barn men detta är mina egna erfarenheter

min läkare sa även åt mig även att vara lite försiktig och att inte umgås med djur allt för ofta för risken finns att allergin blir värre då

såklart man inte ska ge upp hela livet men man får kompromissa lite man kan umgås ute varannan gång hemma hos dig och varann gång hos den som har djur

pernillaa
0

Ja i mitt fall handlar det om att jag hälsar på min mor ungefär var tredje eller var fjärde månad och då handlar det bara om några timmar varje tillfälle. Så jag kan tyvärr inte kompromissa nå mer känner jag…. =/