Etikettastma
Läst 6384 ggr
Musiken
2010-03-01, 20:09

Utveckla astma?

Kan man utveckla astma i vuxen alder? Har senaste aret haft perioder (nagra timmar at gangen) da jag haft svart att andas, och sista manaden har det blivit riktigt jobbigt. Det ar tungt att andas, det kanns som om luftroren blir sa tata att luften skapar friktion nar den ror sig och lungorna blir alldeles varma. Nar det piper som mest lanar jag pojkvannens Ventolin och det kanns ok efterat. Men jag trodde att astma var nagot man foddes med?

[lucke]
2010-03-01, 21:38

Absolut kan du utveckla astma som vuxen! Jag hade inga såna problem (endast hösnuva) som barn/ungdom, astman kom efter 30…

Mainebusters
2010-03-01, 21:57

Jag fick min astma vid 18 års ålder. Då hade jag varit allergisk ett tag. Vi hade huskatter hemma, och det blev ofta pip i rören vid läggdags. Sedan fick jag ett riktigt anfall och fick gå dubbelvikt, kunde knappt andas. In på akuten och fick andas i en apparat.

Fick med mig Bricanyl tabletter hem. Det glömmer jag aldrig. Jag hade sådan hjärtklappning av dem, så jag trodde att jag skulle dö. Ett hemskt minne från första anfallet.

Så om man vet att man har något hemma som man reagerar på med lite slemhosta och liknande, så kan det vara bra idé att testa sig på Vc. Och ev. göra sig av med det allergiframkallande.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Musiken
2010-03-02, 22:49

Ah tack! Ska ta mig till lakaren och kolla astma da!

Vet inte om jag ar allergisk mot nagot heller riktigt. Det ar mycket jag reagerar pa, men inget som skapar direkta besvar forutom nysningar, tappt nasa och kliande hals. Har haft manga turer pa VC som barn, men ingen lakare har lyckats faststalla mer an att jag ar overkanslig mot "nanting" :/

[GunillaF]
2010-03-03, 00:56

Min astma satte igång i somras. Då var jag 56 år.

JILE
2010-03-14, 00:48

Berätta gärna vilka besvär ni märkte innan ni visste att det var astma ni hade?

[lucke]
2010-03-14, 00:51

Kändes som att andas genom ett sugrör ungefär. Och en konstig smak och känsla i svalg/hals, svårt att förklara…  Fick dessa besvär då jag hade katt boendes hos mig. Som tyvärr var tvungen att flytta…

JILE
2010-03-14, 00:56

Ok..otäckt

RuiXue
2010-03-14, 10:20

Jag har ingen pipastma utan blir bara tungt att andas. Känns lite som att ha en elefant över bröstkorgen samtidigt som om det känns som om något sitter runt halsen. I samband med att gräs klipps på sommaren så kan jag få en del slemhosta också. Har gjort astma test men det visade inget direkt, dock fick jag medicin utskrivet ändå och har sen dess använt både långverkande och direktverkande astma mediciner i perioder. Under de perioder jag använt Flutide eller Pulmicort så har det kännts bättre med andningen. Nu är det tungt igen så blir till att nämna det för läkaren.

Jag var väl 19 år eller nåt sånt om jag minns rätt. Hade inga som helst allegier som barn utan det började med penicillin allergi när jag var 10 år och sen dess har det blivit ett mindre register plus andningsbesvärenTungan ute

Jennie

Musiken
2010-03-31, 19:08

Har nu konstaterat att det inte ar nagra tillfalliga andningsproblem jag har och har fatt tid for undersokning om en manad sa hoppas pa att fa min egna inhalator nu sa att jag slipper gora slut pa pojkvannens :P

JILE
2010-09-09, 16:46

Jag fick liksom harkla mig och mer slem i bröstet idag när det blev lite rökigt från ugnen, har blivit såhär emellanåt med mer slembildning och lite trögt som man vill hosta upp slem men det går liksom inte. Ibland när man hostar till känner man att det släpper eller lossar.

Kan detta vara astma eller bara vara tillfälligt på något ändå. Känsliga luftrör eller så.

Ivärme och med mkt folk eller i fuktig väderlek har jag kännt att jag blivit lika. Har inga allergier vad jag vet, men min dotter på 15 år har astma.

Upp till toppen