Gluten eller laktos?
Jag har ibland fått väldigt konstiga magsmärtor i magen och jag har aldrig förstått varför, förrän då jag kom på att det kunde varit någon allergi, eller någon form av magkatarr? (min mamma är glutenallergisk, om det spelar någon roll..)
Så nu undrar jag vad symtomen är för magkatarr, glutenallergi och laktosallergi?
Magsmärtorna kommer inte alltid efter att jag ätit mjöl eller något med laktos i, men när det väl kommer så är det alltid efter att jag ätit nåt sånt, eller kan det vara nåt som "utlöser" magkatarren? Och i så fall, kan man göra tester för att se om man har något utav det?
När jag får ont i magen så är det som att någon drar åt den som en trasa och bara vrider om, sen när det "släpper" så liksom bubblar det och kurrar jättekonstigt, sen går det kanske 10 minuter sen kommer det tillbaka igen och det händer exakt samma sak, och när jag väl går på toa sen så är jag väldigt lös i magen och kan bli sittandes ett tag, och ändå ha ont i magen efteråt?
Det är jättejobbigt, så jag uppskattar verkligen om någon kunde hjälpa mig, eller ge tips på vad jag borde/kan göra?
Tack på förhand!
Med dom symptomen så tyder det inte på magkatarr, utan snarare på laktos eller glutenintolerans. Eftersom din mor inte tål gluten så är det i den änden man enklast börjar att nysta.
Man kan ta prover för att kolla, och även göra en gastroskopi, dvs de går ner med en kamera i magen och kollar via munnen.
Glutenintrolerans kan ta väldigt lång tid att få ordning på eftersom tarmen har blivit skadad, en del behöver runt ett år på sig för att bli helt besvärsfri.
Ojoj
men man måste inte göra sån gastroskopi eller..? för jag vet att min mamma gjorde det en gång och hon tyckte det va jätteobehagligt och jag gillar verkligen inte sånt..
Men jag ska till vårdcentralen på fredag iaf o ska ta lite prover och se vad som kan va felet, så får vi se om dom vill gå vidare o göra sånt test..
jag är gluten ich du kan mkt väll va det när man kollar om man har gluten söver det ner dig och går ner med en slag till din tarm och tar en bit tarmludd om du är gluten är tarmludet skadat och om du inte är det,så är tarmludet normalt.
och gluten kan va ärfligt (stavning)