Annons:
Etikettfödoämnesallergi
Läst 4792 ggr
Schnigel
9/30/10, 2:31 AM

Allergi luktar?

Hej vet inte om rubriken stämmer överens med min fråga men aja.

Så här är det, jag är äggallergiker och har varit det sen runt 1 års åldern. Och reagerar väldigt kraftigt på ägg om jag får i mig det. En grej jag har märkt är att när man kokar ägg eller steker ägg när jag är i närheten så mår jag riktigt illa av lukten och kan verkligen känna hur det luktar ägg. Och när jag har frågat andra icke allergiska så känner de inte alls att de luktar ägg. Och jag undrar kan det vara så att om man är allergisk att man känner lukten av det som man är allergisk mot väldigt mycket lättare än andra?

Alltså inte att man reagerar utan just att man har så mycket lättar att känna igen det, har ni upplevt det?

Har dessutom känt så med andra födoämnen som jag har varit allergisk mot, men inte lika mycket när jag har börjat tåla dem.

Kan ju förstås inbilla mig också men ja Förvånad

Annons:
[Tassy]
9/30/10, 12:28 PM
#1

Japp, jag märkte detta särskilt väl då jag utvecklade min äggallergi i vuxen ålder. Det är som om luktsinnet förstärks något enormt. Nu när äggallergin är avmattad är även luktsinnet dämpat igen.

Schnigel
9/30/10, 1:30 PM
#2

ah så det är så allstå, min pappa har alltid tyckte det va så konstigt för när man kokar ägg så är ju skallet på och då borde man känna bara kalk men jag tycker man känner så mycket mer än så :O

Tack för ditt svar! :)

[Tassy]
9/30/10, 2:14 PM
#3

Jo kokande ägg luktar ju sk*t :P

AnneN
9/30/10, 3:09 PM
#4

Jga har blivit pollenallergiker i vuxen ålder och träd, gräs, blommor, mm har aldrig luktat så starkt förr tycker jag medan andra knappt känner doften alls.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Schnigel
10/1/10, 7:00 PM
#5

#3 ja verkligen! X)

#4 Ahh men då måste det ju stämma :O

[tililili]
10/12/10, 8:08 PM
#6

Jag vet inte säkert, men har fått för mig att när man reagerar allergiskt på lukter så är det mest för att kroppen kopplar lukten till det man inte tål och "blir rädd"

Din kropp skulle kunna vara "rädd" för ägg lukten och därför extra "uppmärksam" :p

Mkt sitat tecken, men beror på  att detta är en egen teori som jag inte vet om det stämmer.

Annons:
Schnigel
10/12/10, 11:59 PM
#7

Jo jag har också tänkt att det kan vara så att man inbillar sig lite och så :P men jag tror nog ändå jag känner lukten väldigt extremt och så kanske jag reagerar lite värre för att jag blir "rädd" eller hur man ska säga :p

[tililili]
10/13/10, 7:41 PM
#8

hela korsallergi systemet… att man reagerar på äpplen för att man är björkpollenallergiker osv. bygger ju på att kroppen misstolkar signaler. Så inte riktigt att man inbillar sig, för man kan må dåligt, och även bli riktigt sjuk.

Allergi i sig är väl en enda stor misstolkning där kroppen tror att den ska bli sjuk av ngt som inte är farligt, och sänder ut antikroppar som gör mer skada än själva allergenet..?

Schnigel
10/13/10, 11:48 PM
#9

Aha ok, nä jag vet faktiskt inte. tror det är något sånt .-.

Linda
10/19/10, 2:06 AM
#10

Just agg allergi ar oxa airborn sa det ar alldeles riktigt att du kanner av det i luften i mathantering som stekning etc.Min dotter ar sa kanslig att inte anns hundarna kan ata mat som innehaller agg i deras torrfoder.

Upp till toppen
Annons: