Allergier iFokus

Allergier

Etikettövriga-allergier
Läst 35316 ggr
Bitchibella
115

Allergisk mot alkohol?

Hej,

jag har sökt information och hitta den här sidan.. Så nu undrar jag om man kan vara allergisk mot alkohol? I början reagerade jag bara på rött vin, sen vitt och nu även ren sprit, öl etc. All alkohol.

Jag blir täppt, får ont i bihålorna, mår skitilla, är bakis av bara två glas vin eller två öl.

Jag har nu bestämt mig för att sluta med alkohol, eftersom jag kanske druckit det ett par ggr om året och inte känner att jag måste på fester eller så. Men, någon gång skulle det vara gott… Lite tråkigt.

Någon som känner igen sig?

Bitchibella
0

Och jag får förjäklig huvudvärk såklart.. :(

[Tassy]
3

allergisk vet jag inte, men jag tål inte alkohol då jag har en naturlig produktion av antabus i kroppen. Detta är väldigt sällsynt och kommer ifrån en liten grupp eskimåer på grönland som hade denna egenskap. Det är den enda kända gruppen som har naturlig produktion av antabus. Det är tyvärr enda svaret jag har.

Jag får inga allergiska besvär, utan blir bara fruktansvärt sjuk av alkohol.

Bitchibella
0

Hej,

tack. Okej. Jag vet att japaner eller kineser inte har det enzym som behövs för att bryta ner alkoholen i levern.

Jag vet faktiskt inte varför det är så här, men det är nog bara att acceptera. Kanske har jag det med, som grönlänningarna..

[YlvaP]
0

Jag har inga allergiska utslag eller besvär av alkohol men jag klarar inte av att dricka det. Luktar förjäkligt och smakar illa. Sen jag var gravid med första tjejen så har jag druckit 4 gånger och hon är lite mer än 8 år.

DesK
0

Alkohol utan några som helst tillsatser tror jag inte att man kan vara allergisk mot, men det är egentligen ingen som kan dricka ren alkohol då denna är på tok för stark. Däremot finns det många människor som reagerar på främst rött vin, men även vitt vin och rosévin. Detta beror vanligen inte på alkoholinnehållet i dessa drycker, utan på de beståndsdelar som druvorna har som man gör vinet av.
Ett tips till er som inte kan eller vill dricka alkoholhaltiga drycker, men som ändå vill ha något lite mer festligt i glasen ibland, är att pröva de helt alkoholfria varianterna av vin och öl som säljs på systembolaget. Detta sortiment ökar hela tiden och numera finns flera riktgt goda och bra både vin- och ölsorter.

/Désirée

[Tassy]
0

Eller så lär man sig att blanda egna supergoda alkoholfria drinkar Skrattande

AlbaStiffler
2

Jag får bortdomnad känsla i näsan av rödvin, även efter bara ett glas. Och min kompis blir helt bortdomnad i hela/halva ansiktet av just rödvin. Hon blir lixom alldeles slapp i ansiktet och ser verkligen packad ut även fast hon inte är det. Antar att åtminstone hon har en riktig allergi, kan det vara mot sulfaterna (eller är det sulfiter det innehåller, minns ej?) i rödvin?

Punkten
5

Även jag och min mamm reagerar kraftigt på rödvin. Jag kan dricka ett halvt glas och vakna med något som påminner om världens baksmälla (syftar på de gånger jag inte dricker någonting annat hellet ;p). Huvudet är tungt och man är dåsig. Vi brukar lugnt kunna ligga i sängen tills det är dags för middag. Man skulle kunna jämföra hur det känns som när man har influensa. Huvudvärk, illamående (ibland kräkningar), en kropp som smärtar och man känner sig febrig. Vad jag har hört så finns det vissa ämnen i rödvin man kan vara allergisk mot som inte finns i vitt, så om det inte är någon form av allergi eller överkänslighet måste vi har världens sämsta alkoholsinne vad gäller rödvin ;D

Mona22
0

#8 jag har likadant men bara med vin. vet inte om det har något speciellt i sig?

Men jag är superkänslig mot alkohol. Kan bli smått påverkad av en cider tex, är inte van att dricka..

[Tassy]
0

Ja, just rödvin innehåller ämnen som är ganska vanligt att man är allergisk emot. Sulfit kallas det.

Här är en länk

Hoppfull
1

Jag har en väninna som reagerar med allergiska symptom när hon dricker alkohol. Samma som du beskriver i #0

För henne har läkarna förklarat att hon tillsammans med asiatiska människor saknar enzymet som bryter ner alkohol. Dock har hon upptäckt att somliga viner, ej köpta i Sverige går bättre så man kan ju fundera på om det stämmer.

Det är ganska vanligt att man reagerar på vin, det kan dels vara druvan man inte tål (jag blir t.ex. sjuk av merlotvin), sedan kan druvorna vara besprutade med diverse gifter man inte tål och sedan precis som Tassy skriver kan man reagera på sulfiten i vinet.

Ju renare alkohol ju bättre, men det gäller förstås för alla kroppar Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Bitchibella
0

Hej,

tack för alla svar. Jag har inte haft dator på länge, därav inte kunnat läsa eller svara. Jag överväger starkt att inte dricka alls o ta alternativet som en skrev: alkoholfria drinkar. Man slipper ju dessutom baksmällan Glad

Samtidigt kan det vara lite skönt att slappna av ibland, med lite whisky eller något, men det får jag nog hoppa över i framtiden..

tiras
0

Hejsan.Jag reagerar exakt samma som dig av all alkohol.Det kom på mig i 30 års åldern.Sista ggn blev jag jättedålig efter ett par öl ( lätt) och det började med ganska svåra nässelutslag ect.Dagen efter var jag ff dålig men blev bättre när jag tagit allergi medicin.Jag kan inte dricka något med alkohol längre inte ens cider :( min dotter som är 19 har börjat få exakt samma bevär

* tiras