Vad är jag allergisk mot?
Jag har haft marsvin i snart 2 år nu. De bor i en bur med spån och får hö från en bonde. Det har alltid funkat hur bra som helst, fram till för 1-2 månader sedan.
Jag har alltid varit lite smått känslig mot hö. Ibland har jag blivit snorig och täppt i näsan av att ge marsvinen nytt hö. Som jag minns det fick jag helt plötsligt en ganska stark allergisk reaktion för 1-2 månader sedan. Jag nyste säkert över 20 gånger utav att hantera hö och och spån, något som jag aldrig reagerat så mycket på förut.
Vissa höbyten är värre än andra. Vissa gånger blir jag extremt snorig och nyser flera gånger, medan jag vissa andra gånger bara blir lite täppt i näsan som förr. Jag har märkt att jag är mest känslig vid höbytet på morgonen.
Värst är ändå det totala burbytet, när jag byter både spån och hö. Då jäklar nyser jag, och inte nådigt heller! Så har det aldrig varit tidigare, utan detta uppkom för 1-2 månader sedan. Tidigare har jag max nyst enstaka gånger eller blivit täppt i näsan av det totala burbytet.
Jag vet inte om detta är ett obetydligt sammanträffande, men de senaste gångerna jag bytt spån till marsvinen har jag märkt att jag nyst extra över att ta bort de spåndelar som marsvinen kissat på.
Detta kom jag att tänka på då jag läst att gnagares urin innehåller mycket allergiframkallande protein.
Jag reagerar i princip inte alls då jag häller i nytt spån i buren efter bytet.
Även min pojkvän har marsvin, dock hanar, och dessa reagerar jag inte nämnvärt över att byta åt. Vi har inte samma märke på spånet, då vi köper från olika ställen. En tanke som slagit mig är om jag tål hanarnas urin bättre än honornas, om allergin inte skulle bero på spånet.
På senare tid kan jag även få allergiska reaktioner utan att ha kontakt med marsvinen. Jag minns att jag var inne på toaletten en dag nyligen och fick en stark reaktion till synes helt utan anledning.
Allt detta gör mig ledsen och förvirrad, jag skulle bli otroligt deprimerad om allergin skulle förvärras till den grad att jag inte klarar att ha kvar marsvinen.
Hur kan denna allergi ha uppkommit så plötsligt? Hur vet jag egentligen vad jag är allergisk mot? Finns det någon medicin eller liknande som kan dämpa allergin eller är det kört om den förvärras ännu mer?
Jag är även allergisk mot pollen, de flesta vanliga frukter (så som äpple, banan och päron), katter och stickiga djurhår (tänk terrier och släthåriga marsvin).
Min pappa är djurallergiker och höallergiker, om det kan ha någon betydelse.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Ang medecin så är väl en bra grej att ta antihistamin om du blir dålig, finns receptfritt på apoteket te.x Ceritizin. Det är svårt att gissa sig fram vad du är allergisk mot, kanske tid att göra ett nytt allergitest? Lycka till. Jag vet precis hur det känns!
medarbetare på allergier.ifokus .