Annons:
Etikettallmänt-om-allergier
Läst 5200 ggr
Rafflan
8/27/10, 6:58 PM

allergi eller överkänslig?

Var gå gränsen mellan att vara överkänslig eller att ha allergi, eller är överkänslig en mildare variant av allergi kanske?

Jag är överkänslig mot hö tex, hanterar jag stora mängder hö i linne eller t-shirt får jag utslag på armar och händer som kliar, efter 20-30 min slutar det klia och efter 2-4 timmar är utslagen helt borta. Har jag tröja och vantar/handskar på mig när jag hanterar mycket hö får jag inte utslag.
Så det borde väl räknas som att jag är överkänslig?

Annons:
[Tassy]
8/27/10, 7:52 PM
#1

Nja, när man hanterar hö som du beskriver så river man sig och får små sticksår i huden som blir irriterad, så får nog alla som hanterar hö Glad

En reaktion skulle snarare kunna ge snuva, kliande ögon eller astmatiska besvär.

Termen "överkänslig" är väldigt luddig, vet inte riktigt hur jag ska förklara då det nog inte är en medicinsk term ens gissar jag.

Rafflan
8/27/10, 11:31 PM
#2

#1 nej tyvärr, vi var 6 stycken som stog i t-shirt å bara jag fick dessa allergier, har även fått dem mer än en gång ;P

Maria
8/28/10, 8:46 PM
#3

Jag håller nog med Tassy just när det gäller hö. Själv är jag inte allergisk mot något och har aldrig varit men jag har varit mycket med hästar och i stall och hanterat hö och även lastat in hö i lador vilket ger små, små fina" flisor" i huden på de flesta människor med klåda som symtom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

weatherlure
9/5/10, 5:46 PM
#4

home.student.uu.se/gude4911/T2/CBB4/Överkanslighet.doc - Liknande

[pummis]
11/11/10, 8:47 PM
#5

Jag anser att man är överkänslig mot mjölk om man är laktosintollerant och blir kass i magen om man dricker mjölk, medans man är allergisk mot mjölk om man får klåda i hela munnen, svalget, utslag och det svullnar upp i halsen.

Allergi är så mycket allvarligare än överkänslighet. Är du överkänslig kan du ändå äta/röra det du tror du inte tål, medans om du är allergisk (som iofs beror på graden allergi) kan få stora problem vid förtäring av det födoämne du inte tål, som i vissa fall kan vara livshotande. Det är ju inte överkänslighet`?

Cheapo
11/13/10, 7:45 PM
#6

Så kan man säga såhär ungefär?;

- När jag äter tomat så kliar det lite i munnen och jag får några blåsor på läpparna= överkänslighet?

- När jag äter äpple kliar det i munnen, halsen, under tänderna, i gommen och ögonen svullnar= allergi?

- När jag äter jordnötter/är i ett rum med jordnötter svullnar halsen igen= allergi.

Annons:
[pummis]
11/13/10, 10:17 PM
#7

#6

Så skulle jag tolka det ja. Har du björkpollenallergi? Det där med äpplet låter som korsallergi som man ofta får i samband med björkpollenallergi. Dvs att man reagerar på olika stenfrukter (bla. päron,äpple, vindruvor, plommon m.m) Symtomen är ofta svullna läppar och klåda i mun och svalg.

Rafflan
11/13/10, 10:19 PM
#8

Det känns som om allergi = man blir jätte dålig, behöver ev medicin och kan inte äta/ta på det man är allergisk för man bli så dålig.

Överkänslig = man kan äta/ta på det man är allergisk emot och blir lite dåligt, men inget allverligt och går över utan medicin ;)

[pummis]
11/13/10, 10:36 PM
#9

Jo det stämmer nog rätt bra.

Jag är t.ex allergisk mot fisk, björkpollen, katt och hö. Då menar jag verkligen allergisk. Jag kan inte vistas med än ett par minuter hos nån med katt utan att få andningssvårigheter, nys-attacker och nästäppa, och skulle jag få i mig fisk skulle min hals svullna igen och jag skulle med största sannorlikhet behöva åka till akuten.

däremot.. så anser jag mig vara överkänslig mot rätt mycket. Vissa hundar och andra djur blir jag lite snorig om jag vistas med. Det är en överkänslighet, inte allergi. Samma sak med hasselnötter (som jag tidigare var allergisk mot).. jag kan äta saker som innehåller spår av hasselnötter. Det kan klia lite i munnen, men inte mer än så. Överkänslighet.

Cheapo
11/13/10, 11:09 PM
#10

#6 Japp, det har jag, och har även tagit sprutor mot det för några år sedan Glad Så det med äpplet (och alla andra frukter typ) är korsallergier!

[pummis]
11/13/10, 11:26 PM
#11

#10

Googla på korsallergi så får du fram massa träffar. Här har du en http://www.netdoktor.se/astma-allergi/?_PageId=733 Skrattande

Cheapo
11/13/10, 11:59 PM
#12

#10 Jo, jag vet Glad Har trots allt varit allergisk mot björkpollen (och därmed också haft korsallergier) sedan jag var sex år.

Upp till toppen
Annons: