Hyposensibilisering
Någon som har gjort det?
Isåfall, blev det bättre, sämre eller ingen skillnad?

♥
Nej, jag personligen har inte gjort det, men 2 av mina kusiner som har varit mycket allergiska har provat mot björk och gräs, bägge två blev mycket bättre.
#1 Okej, jag funderar på att göra det, men det lät krångligt att åka ändå in till Göteborg 1-2 gånger i veckan i 1 år för att få sprutor…
♥
Är du svårt drabbad av allergi så kan jag bara rekommendera dig att prova ändå. Mina kusiner åkte bägge två långa resor (2 timmar enkel) och tycker det var värt det.
Det är inte så allvarligt, men jag vill gärna bli av med mina allergier, åtminstonde lite.
Ska till läkaren och prata nästa vecka.
Tack för ditt svar :)
♥
Ja rådgör med din läkare, det är det bästa 
Ska göra det… Och snart också.
Enligt vad dom sa på sjukhuset i våras så ska det va i höst. Jag är rädd för sprutor men jag vet att det måste göras för jag orkar inte med mina allergier jag blir galen…

Jag har gjort det för några år sen för min björkpollenallrgi, och den har blivit bättre. Om vi säger att jag innan sprutorna var 100% allergisk så är jag efter sprutorna 60% allergisk, så visst har det hjälpt! Jag kan vara ute och gå nu, och jag kan även cykla vilket jag inte kunnat innan eftersom mina ögon totalt har svullnat igen 
Det blir att jag ska göra det =)
♥
Jag går på hyposensibilisering just nu. Påbörjade behandlingen i januari i år om jag inte minns fel. Jag behandlas mot björkpollenallergi.
Jag kände stor skillnad redan denna vår! Jag behövde knappt ens ta antihistamintabletter under pollensäsongen.
Det är dyrt och jobbigt att pallra sig till sjukhuset så ofta, men helt klart värt det när man har svår allergi!
#9 Det är samma som jag tar för! Har tagit två sprutor nu. Känns skönt att höra att du tycker det blev skillnad, så jag inte åker dom där milen förgäves varenda gång 
♥
Funkar det även om man har astma? Skulle vilja göra hs mot katt, men det kanske ändå inte är så att jag kan bo med en katt? Det verkar ju bara minska ens allergi, inte ta bort den helt, eller?
#11 Så som jag fattade det kan allergin i vissa fall försvinna, och i andra vara kvar men vara mycket mindre. Så olika från person till person :) men jag är inte säker!
♥
Till mig sa de att majoriteten av alla som tar sprutorna mot björkpollen blir helt friska eller ser iallafall en kraftig förbättring av allergin efter behandlingens slut. Vissa känner skillnad redan första året (som jag) och andra långt senare.
Jag upplever också att min korsallergi blivit något bättre. I somras (mitt under pollensäsongen) kunde jag äta vissa äpplen!
Å, om man visste att det tog bort kattallergin… vore helt underbart..
#14 Det är värt att testa! =)
♥
Ja, får ta och undersöka möjligheterna här i Sthlm.
har man katt eller hund så kan man inte göra hyppsens under tiden man bor i samma hus/läghet som ett av dom djuren.
För katter och hundars olika allergen *liknar varandra* även om katt har ungeäfr 9 och hundar ungefär 150 om jag inte minns fel.
Med andra ord medans du har katt ELLER/och hund kan du inte vaccinera dig mot någon av dem. I alla fall enligt min läkare:)
HAr bara rådisar
Jag har fått höra att man bara vaccinerar folk som har så pass kraftig allergi att de känner sig handikappade av det. Om du t.ex har så stark katt-allergi att du inte kan sätta dig på en buss pg.a att människorna på bussen kan ha katt-hår på sig..inte bara för att man vill kunna ha en katt och vill slippa allergin.
Jag har också hört från flera pollenallergiker att jag har haft en väldig tur som fick starta behandlingen. För även där gäller det att man har STORA problem med allergin. Jag kunde till exempel inte jobba pga pollen. Jag hade nys-attacker varje dag, snoret rann, ögonen kliade så jag hade inget socialt liv öht. Antihistaminer och astma-medicin hjälpte inte ett dugg..
Så efter att jag verkligen tjatat om det för min läkare gick han med på det.
Detta är vad jag hörde förra året, det kanske har ändrats nu att "vem som helst" kan vaccinera sig mot det de är allergiska mot, men jag tycker det låter konstigt.
Jag känner av folk på buss och t-bana som har tex katt eller hund hemma, även de som är kattägare på mitt jobb. Men jag medicinerar så gott som dagligen för att slippa ha hösnuva, vilket oftast är vad jag får av kontakt med en kattmänniska. Om jag träffar en katt får jag däremot astma, utöver hösnuvan. Jag skulle bara vaccinera mig om jag kunde ha katt hemma, eftersom det är en dröm. Medicin måste jag ju ändå äta så fort jag går utanför dörren- även i förebyggande syfte, eftersom jag knappt tål några pälsdjur, pollen etc.

Ja, innan jag fick börja med det så hade jag först provat typ alla mediciner som fanns emot min björkpollenallergi, men ingenting funkade. Jag orkade inte gå i trappor, kunde inte gå i skolan eller vara ute någonting eftersom mina ögon svullnade igen totalt då. Hade även jättejobbigt med andningen och näsan rann stup i ett. Och sen när det kom upp på tal hos min doktor att jag kanske skulle få börja att ta sprutor emot det så fick jag fylla i en hel drös med papper om hur jag mådde, hur allergin påverkade mitt liv osv, osv. Sedan tog det ett halvår innan jag tillsist fick börja med sprutorna!
#21 Ojdå… För mej gick det väldigt snabbt och enkelt, ett besök hos läkaren och tog lite prover, tre veckor senare började behandlingen…
♥

#22 Jag började undersökningen på våren, men fick inte börja ta sprutorna förens på hösten då alla pollensorter jag var allergisk mot hade slutat blomma 
#23 Aha, det tänkte jag inte på 
♥