Annons:
Etikettallmänt-om-allergier
Läst 3948 ggr
Huldan
2010-11-21, 02:41

Ananas

Jag käkade en halv ananas igår, och förutom att jag fick sår på tungan (var ju så gott, kunde inte sluta!) så fick jag exem och nässelutslag på låren. Kan det hänga ihop?

De flesta brukar ju få ont av ananas, men annars evt jag inte vad utslagen på benen kom ifrån…

Annons:
[Tassy]
2010-11-21, 12:30

Jo, även om anana innehåller ett enzym som bryter ner slemhinnorna i munnen (vanligaste anledningen till oro med ananas) så kan man ju självklart vara allergisk också mot den. Jag är det själv Glad

Jag får också nässelutlasg på benen, låren närmare bestämt. Ibland får jag lite jobbigt att andas också. För mig fungerar konserverad ananas, gärna tillagad eller körd några sekunder i mikro. Så i mitt fall handlar det om korsallergi.

Huldan
2010-11-21, 16:12

Okej, för jag brukar ha exem på benen, men det där kom verkligen extremt snabbt, och blev häftiga nässelutslag, vilket jag inte brukar ha ;)

I övrigt tror jag inte jag är känslig mot någon mat… Bara plåster, endel hudkrämer och annat som är direkt mot huden. Även råttorna om de råkar klösa mig.

[Tassy]
2010-11-21, 16:36

Har du någon pollenallergi? Reaktioner på frukter, bär och grönsaker brukar bottna i just pollenallergier Glad

Huldan
2010-11-21, 16:45

Nä, inte vad jag vet^^

HAr typ förkylningsastma, och reagerar som sagt på hudkontakt med vissa saker, annars har jag inga allergier :)

Upp till toppen
Annons: