Allergier iFokus

Allergier

Etikettkontaktallergi
Läst 8875 ggr
Chestnut
8

Allergi mot helosan?

Kan någon hjälpa mig att reda ut det här?

I våras/sommar upptäckte vi att min yngre bror troligen är pollenallergiker. När vi flyttade för några månader sedan blev det värre och vi misstänker att det berodde på damm och/eller mögel. Nu är nya huset dock ordentligt städat och sanerat = allergin är bättre.

Igår fick min äldre syster ´(19 år och inga kända allergier) en slags reaktion efter att ha smörjt in händerna med helosan. Plötsligt uppkom nässelutslag på händerna, yrsel och strax efter nässelutslag på lår och kinder. Rejäl klåda på händerna. Något ökad puls men lugn andning.

Vi hade en Tavegyl 1 mg hemma som hon fick (jag reagerar på Ketogan, hade den kvar sen en sådan reaktion i somras) och klådan började att klinga av.

Idag kvarstår nässelutslagen på kinderna och en rejäl trötthet.

Vad säger ni, har hon reagerat på något i Helosan (som hon använt flera gånger i månaden sen tidigare utan problem) eller vad kan det vara? Något speciellt i helosan som det är "vanligt" att man reagerar på?

Med vänliga hälsningar
Chess

riiffen
0

Det låter inte roligt! Jag har aldrig köpt Helosan och jag vet knappt vad det är utom att det är någon kräm, men får man med någon "beskrivning" (kommer inte på vad det heter just nu) så kanske det står ev "biverkningar" där? och vad den innehåller osv. Annars vet jag inte.:(

medarbetare på allergier.ifokus .

eevvis
0

hej, jag tatuerade mej nyligen och har smörjt den med helosan.. och har nu fått "nässelutslag" runt om där jag smörjt.. så jag misstänker att det är någon slags allergi.. har nu inte smörjt på 2 dgr men har mina utslag kvar och dom kliar nå fruktansvärt.. har aldrig tidigare haft ngra liknande utslag och dom kom när jag började använda helosan

[Maine]
0

Har läst nånstans att Helosan täpper till porer och kan ge upphov till finnar/ utslag..

Prova Bepanthen efter tatuering istället.

RuiXue
0

Jag har hört att just Helosan kan ge allergiska besvär. Men exakt vad och varför vet jag inte, bara något jag hört.

Jennie