Allergi mot sura födoämnen
Min minsta dotter tål inte sura födoämnen som finns i bl a tomat, äpplen, päron, rå paprika, melon. Undrar om det finns någon mer som har detta problem.
Jag har samma problem.
Tål inte rå tomat, äpplen, päron, ej heller råa morötter, rå potatis etc.
Ok. Morötter går bra än så länge. Äpplen och tomat är värst. Hon kan inte äta varm mat med tomat i heller.
Jag har dessa problem. Även kiwi, ananas och liknande ger mig i bästa fall svullna läppar och blåsor samt nässelutslag.
Jag har liknande besvär. Min allergiläkare har förklarat saken så att den är sk. sidoallergi av pollenallergin.
Att vissa pollenallergier skapar överkänslighet som kommer fram i vissa födoämnen.
Vet inte om detta är den enda förklaringen, men något annat förklaring inte jag i alla fall fått.
Pirkko
#4: Stämmer att det brukar hänga ihop med pollenallergi.
Brukar kallas för korsallergi.
#5 Tack, juste det ordet, korsallergi, är det samma vad min läkare kallade, sidoallergi.
OK men om det bara är ett par av ovanstående födoämnen?
Jag har märkt att jag har svårt att äta rå grön paprika (gul och röd går bättre) samt rå melon, blir sträv i halsen då.
Men har ingen känd och framtestad pollen - eller gräsallergi.
Pappa har dock björkpollenallergi liksom minst en av mina bröder.
Jag hade allergi mot sura/syrliga frukter när jag var barn (0-5 år) framförallt tomat, apelsin, kiwi, ananas osv.
Detta växte dock bort för mig, och det är rätt vanligt att det gör. 
Jag har en rad olika korsallergier. Jag har björkpollen som huvudallergi. Det jag inte kan äta är stenfrukter, kiwi, ananas och jordgubbar.
Stenfrukter: äpple, päron, nektarin, persika, körsbär, ja allt med stora kärnhus.