Allergier iFokus

Allergier

Etikettfödoämnesallergi
Läst 2658 ggr
blondino
0

Mjölkallergi - magsmärtor

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej

Vår grabb som är 8 år har varit mjölkallergisk sen han föddes och är hyperkänslig. han har ofta ont i magen detta detta har förvärrats senaste halvåret så vi märker att han påverkas i humöret och blir "låg" av smärtorna.

När vi träffade läkare om detta så trodde han att kan ha något som kallas hyperaktiva tarmar vilket gör att maten passerar för snabbt genom "systemet". Han är nästan alltid väldigt lös i magen så han fick Loperamid utskrivet, nu när jag läste på Fass så skall man inte ge detta till barn under 12 år så det känns inget bra.

Finns det någon med erfarenhet av liknande?

/C

[YlvaP]
0

Jag skulle göra som läkaren sagt. För barn kan äta sån medicin om läkaren föreskrivit detta. Står det varför barn inte skall äta denna medicin på sedeln?

Tex så kan man ge hostmedicin till spädbarn fast det är för 6 månader om läkaren sagt så och att man följer rekommenationerna.

[Maine]
0

Det är lite underligt.. jag läste lite om Loperamid, det ska man inte ge till barn under 12, men Dimor kan man ge på läkares rekommendation till barn under 12. Vari ligger skillnaden?

Tror att många skriver ut Loperamid för att det är billigare (?).