Allergier iFokus

Allergier

Etikettmedicin
Läst 5530 ggr
riiffen
0

Cetirizin Mylan

Är det någon som använder sig av dem tabletterna? jag har precis bytt till dem och på förpakningen står det att man endast får ta det 14 dagar i rad(?) jag har alltid fått höra av läkare att allgeritabletter är helt ofarligt men varför är det då så? och vad kan hända om jag använder dem för mycket, nån som vet? :)

medarbetare på allergier.ifokus .

[Maine]
0

Denna mening hittade jag på fass om läkemedlet, var den, som du menade:

Om du behöver använda Cetirizin Mylan längre tid än 14 dagar bör du kontakta läkare för att utesluta en allvarligare orsak till besvären.

Det kan ju vara bra att veta vad du är allergisk mot och då kan du ju även få läkemedlet på recept, vilket blir mycket billigare i längden.

Ser ingen text där det står att man inte får använda mer än i 14 dagar, men det kanske står på förpackningen?

[YlvaP]
0

Men vad är det för en konstig medicin? Nä ta och skaffa dig ett par riktiga allergimediciner som du kan använda mer än 14 dagar.

[Maine]
0

Jag tycker att det är bra om man kollar upp varför man behöver medicinen.

Sen tror jag att många företag skriver på ett visst sätt för att skydda sig själva om man skulle få vissa biverkningar.

riiffen
0

På förpackningen står det "tas högst 14 dagar om inte läkare föreskriver annat". Jag vet vad jag är allergisk mot och mitt recept på allergimedicin är slut, därför var detta ett "akutköp" men jag får väl förnya mitt recept (eller vad man nu gör) på min gamla medicin istället, det är väl bäst att lita på förpackningen haha ;) tack för svaren.

medarbetare på allergier.ifokus .

[Maine]
0

Ja, om du får det på recept, så har ju läkare förskrivit annat, så då är det ju ok. Det är väl bra om folk som knaprar receptfritt ofta får sig en tankeställare om varför de tar en viss medicin. Det är ju olika verksamma ämnen i mediciner, och man kan reagera olika på dem.

RuiXue
0

Jag tar Cetirizin Mylan hela pollensäsongen om jag inte orkar bry mig om att få recept på Aerius. Vet att jag är allergisk och får dessutom kortison injektioner för min pollen allergi.

Tror det där "högst 14 dagar" är till för folk som köper tabletterna för att se om det hjälper. För oss med bekräftad allergi så har ju läkare sagt att vi bör ta antihistaminer.

Jennie

[marion69]
0

Loradatin och clarityn funkar lika bra. Jag är tvungen att äta allergi-tablett varje dag i förebyggande syfte.