Celiac Test från Apoteket
Hej,
Finns det någon som har provat Celiac Test, Apotekets självtest för glutenintolerans? Vad är era erfarenheter och synpunkter? Jag förstår att testet inte är helt tillförlitligt, och från det lilla jag läst om det råder det delade meningar bland läkare om det är bra eller inte. Tycker ni det är värt att testa?
Visst innebär det att man tar ett blodprov (stick i fingret?). Hu, vet inte om jag pallar att sticka mig själv. Är mesig när det gäller sånt…

Har ingen erfarenhet av det testet, men själv så litar jag inte på hemmatesterna utan föredrar att gå till vårdcentralen där utbildad personal kan ta proverna på rätt sätt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Självklart behöver man gå till doktorn och få en ordentlig diagnos, men jag funderar lite om ett sådant test kunde peka en i rätt riktning, och kanske ge en mer på fötterna när man går till doktorn.
Jag har vissa symptom (inte så allvarliga, men ändå..) som möjligen kan tyda på glutenintolerans, men det kan lika gärna vara något annat också… Är rädd att inte bli tagen på allvar på vårdcentralen med så lösa misstankar. Har läst runt lite här på forumet och fått intrycket att folk ibland har haft svårt att få gehör för sina misstankar hos sjukvården.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Litar inte på några såna tester när det gäller allergier m.m. då det inte visar något alls på mej (att jag inte har någon allergi), men ändå får jag problem när jag kommer i närheten av saker som allergitesterna borde visa positivt.
Men visst min kropp är väl inte som alla andras, mina ärden kan vara hur bra som helst även fast jag varken ätit eller drukit på två dar heller. Så jag litar inte på blodprover och sånt alls, men går med på att ta dom när läkare m.m. säger jag ska göra det för jag tycker det är kul.
Så mitt svar på det hela är att skippa det du tror du reagera på helt enkelt. Lita på dej själv och skippa massa prover (och det är mer eller mindra vad min allergikonsulent säger också som jag träffar in i mellan och sköterskan som jag så sent som i fredags träffade pga akut ändring av allergi+ astmamediciner).