Atopiskt eksem
Hej alla - jag hittade just till allergier.ifokus och jag hittar ingenting om atopiskt eksem. Om det finns någon tråd om det så vänligen guida mig dit :-)
Jag har läst här på forumet om astma och jag vill gärna tala om att astma och atopiskt eksem har ett samband. Jag har lidit av atopiskt eksem sedan jag var barn (böjveckseksem), var hyffsat symptomfri under många år men allt blossade upp under mina graviditeter. Hela kroppen var full av eksem.
Jag fick salva med steroider(Betnovat) och fick kontroll på eksemen igen. Förra sommaren fick jag problem att andas när jag låg ner och även i fuktiga miljöer (tvättstuga, badrum) och visste inte riktigt vad det kunde vara. Hade mycket svårt att sova, eller framförallt somna in eftersom jag inte kunde ligga ner ordentligt. Fick liksom halvsitta framåtlutad och palla upp mig med diverse kuddar osv.
För ca 6 månad sedan behövde jag mer salva mot mina eksem och då frågade min läkare om jag hade andningssvårigheter och då fick jag alltså reda på att det är ganska vanligt att den som har atopiskt eksem också uppvisar symptom för lättare/svårare astma.
Jag fick utskrivet Bricanyl och hela mitt liv förändrades. Helt plötsligt behövde jag inte vara rädd att anstränga mig, duscha eller att någon skulle våttorka golvet på jobbet t ex.
Finns det någon annan som har liknande upplevelser av atopiska eksem och astma?
-- Eternity is a very long time --
#0 Hej.
Ja jag iallafall har det.
Jag har haft atopiskt eksem från baby åldern. Senare när jag blev vuxen började besvären komma mera periodvis. Men eksem försvinner aldrig helt, men lurar i latent i kroppen.
Allergier och astma utvecklades i mig smygande sedan från barndomen. Dagliga medicinering har jag haft ca. 35 år åretrunt.
Även alla mina fyra barn är född med atopiskt eksem. Utvecklat allergier och astma i olika åldrar. Roligare arv önskade jag till mina barn än detta älendet. Men vad gör man.
Pirkko
Jag är också född med atopiskt eksem och dessutom med allergisk - och ansträngningsastma.
Jag har väldigt svårt at vistas i fuktiga miljöer då jag får det väldigt tungt med andningen. T.ex att gå in i ett badrum när någon duschat, sitta i en varm bil en sommardag, eller ännu värre - basta.
Nyligen upptäckte jag att jag har svårt att andas när jag ska sova om jag ligger med huvudet för lågt (på en liten kudde t.ex) så då får jag höja upp huvudet annars blir det hostigt och tungt.
Har nu fått Symbicort utskrivet som jag ska ta morgon och kväll för att se om andningen blir bättre. Det är lite lustigt för på spirometrin för några veckor sen visade det att jag har normal andningskapacitet :S
Kan tillägga att jag är 22 år och har haft atopiskt eksem hela livet. Värst var det när jag var liten, men i 18-årsåldern fick jag stora problem med det på lår/skinka och smalben.
När eksemet är som värst behandlar jag med Kortisonsalva, annars är det Canoderm som gäller.
Jag är både atopiker, allergiker och astmatiker.
Eksemen har jag fått bukt med ganska bra, med Canoderm som jag använder dagligen. Dessvärre så har jag det lite problematiskt mellan fingrarna, så på händerna använder jag annan handkräm, då det svider av lotionen.
I tonåren hade jag massor av eksem. På baksidan av låren ofta vätskande, infekterade. Inte så kul när man hade tajta jeans, och det blev fläckar av vätskan som torkade in.
På händerna hade jag också mycket eksem, men jag fick till slut bukt med allt genom att gå på sjukhusets solarium. På hudkliniken då. Det var toppen! Hjälpte verkligen, men det blev jobbigt att springa där några ggr i veckan ett halvår. Brun och fin, men trist.. 
Så har man möjlighet och vilja, sola! Det är jättebra för eksem.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gammal tråd men om någon läser kanske detta kan vara ett tips att pröva.
Jag har haft atopsikt eksem (utan astma men ofta ofta förkyld) i många år, är 50+ nu. Samtidigt så hade jag tarmbesvär som diagnostiserades som IBS. Alltihopa visade sig vara mjölkproteinallergi! Efter ca 1 månads total mjölkfrihet (absolut ingen mjölk, ej smör och se upp med viss medicin som innehåller laktosmonohydrat) så försvanna alla mina besvär, kliandet och tarmbesvären.
Det som grämer mig idag är jag inte kommit på detta tidigare, då skulle jag kunnat jobba kvar på mitt förra jobb , där det inte gick att springa på toa i ett kör och alla mina otaliga nätter med kliande som gav mig stora sömnbesvär och trötta dagar.
Min plastdotter har astma och hade som barn kraftig mjölkallergi, tyvärr så dricker hon mjölk idag och astman är fortsatt besvärande för henne. Ni som har stora besvär , testa mjölkfrihet en månad. Är ju absolut inte säkert att det är såhär för alla men kan vara värt att prova kanske.