Annons:
Etikettallmänt-om-allergier
Läst 2564 ggr
[ElisabethYL]
2011-05-21 21:53

Allergiker med husdjur?

Är det flera här som har husdjur?

Hur blir ni isf bemötta av folk som känner till eran allergi?

Själv är jag allergisk mot antibiotika och överkänslig mot kortison - samtidigt som jag håller på med vanvårdade djur (främst kaniner) och kan ibland få rejält elaka kommentarer om den kombinationen.. Men de som känner mig tycker som regel bara det är roligt att jag hittat en lösning så jag ändå kan fortsätta med detta..

Annons:
[Maine]
2011-05-22 07:29
#1

Många undrar hur jag kan ha katter då jag har astma/allergi. Men det går bra med min ras (Maine Coon), men jag tål inte blandraser, inte heller Norsk Skogkatt.

Just nu längtar jag och dottern efter att få äga två gerbiler igen.. vi var inne på Grizzlybutiken häromdagen och gluttade lite på de små. Det skulle nog gå hem hos katterna! Flört När vi haft gerbiler så har vi använt ToaLätt i buren istället för spån och hö. För det tål jag absolut inte. Nu gick jag kanske lite OT.. Skäms

Liiiisa89
2011-05-23 15:56
#2

Det där är jätte konstigt, jag kan inte vara nära mammas katt, men hunden går bra medans min kompis hund och katt är det tvärt om med, där klarar jag av katten men inte hunden.

[Nalle-]
2011-05-24 12:11
#3

Allrgier är för konstigt! Jag är allergisk mot alla pälsdjur skulle jag tro, men jag har ändå både hund och kanin. Hunden är en ras som inte fäller, de tål jag Glad Och kaninerna bor utomhus. 
Fast då är jag inte mycket allergisk heller och min allergi har blivit mycket bättre med åren.

NinniH
2011-05-27 14:54
#4

Här är en till allergiker med husdjur.
Är "på papperet" allergisk emot hundar, vilket bara stämmer delvis.
Jag är, enligt erfarenhet, allergisk emot långhåriga hundar.
Korthåriga hundar går finnemang och här bor en staff, och det flyttar troligen in en till i höst.
Även hamstrar och kanin går bra.
Är höallergiker och kunde innan köpet av luftrenaren inte ha kanin inne pga det, vilket funkar nu (men har ändå valt att ha honom ute).

Har hittills inte fått några direkta negativa kommentarer, utan mest folk som är glada att jag kan ha djur trots min allergi.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

AnneN
2011-05-28 07:27
#5

Haha, jag är inte ens pälsallergiker utan "bara" pollenallergiker och jag har ändå varit med om att folk undrat hur jag kan ha pälsdjur då jag är allergiker FörvånadSkrattande Beror nog mest på folks okunskap om allergier då en del faktiskt trott att tål man inte pollen så tål man inte päls heller.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

nuttan85
2011-06-09 10:22
#6

Jag är allergiker och har reptiler (och en kotte). Tidigare hade jag en nakenhund som jag tålde kanon. Men jag tålde inte pälsade hundar. Detta väckte stora reaktioner från omvärlden och då speciellt läkare och annat. Men det gick bra och jag reagerade aldrig på henne så länge hon levde. Allergi är så individuellt.

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

Annons:
CaptainBunchie
2011-06-20 15:58
#7

Enligt prov på armen som jag tog för jättelänge sen ska jag vara allergisk mot katter. Har inga helst problem med det då jag oftast dagligen gosar med katten som vi har i stallet. Så jag har väl tur då. Inga andra allergier heller. Tycker så synd om er som är allergiska mot djur, men även andra också :(

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Upp till toppen
Annons: