Det här med pälsallergi..
Jag har varit allergisk mot husdjur i hela mitt liv. Aldrig särskilt mycket, men nog för att jag inte har kunnat vara inne i ett stall eller kunnat stanna längre hos personer med flera katter. Men med tiden tycker jag ändå att min allergi blivit bättre trots att jag har både hund och kanin hemma. Det som gör mig förvirrad är alltså att jag har hört från så många håll att om man har pälsdjur, trots att man inte tål dom, kan allergin bli värre. Jag känner visserligen inte av mina djur (undantaget när kaninen fäller som värst, då kan jag bli lite snuvig ibland) men folk hävdar ändå att allergin kan bli värre.
Usch, jag inser nu hur galet rörigt det här inlägget blev, men jag hoppas att ni förstår någorlunda. Det jag vill veta är alltså om allergi mot pälsdjur blir bättre eller sämre när man utsätts mycket för det? Är det helt individuellt? Jag är 16 år, snart 17, om det har någon betydelse.
Det är individuellt. En del kan "provocera" bort allergin geom att utsätta sig för den, medan det kan få katastrofala följder för andra. Därför rekommenderar vården så gott som alltid att man ska undvika det man reagerar på.
Utöver vad Tassy redan har svarat, kan jag säga att om man bara är lite allergisk mot pälsdjur kan det räcka med att man badar sina djur ganska ofta. 2-4 gånger i månaden. Sedan kan också vissa allergier växa bort med åren.
/Désirée
Jag är också 16 snart 17 år och pälsdjursallergisk. Jag var väldigt allergisk mot hundar när jag var liten, men har nu 3 hundar hemma. I början gick det sådär…men sedan blev det bättre och bättre och jag trodde allergin växte bort, men nu har jag börjat få tillbaka allergin, jag har astma och är täppt i näsan ständigt, men jag är inte så allergisk som jag var när jag var liten. Då kunde jag inte ens gå hem till någon med hund.
observera att jag har allergihundar (bichon havanais)
Det konstiga är även att jag är mer allergisk mot katter nu än hundar och när jag var liten var det tvärtom.
Så svar på din fråga. Jag vet faktiskt inte. Tror det är individuellt :-) Man får prova sig fram helt enkelt. Jag vill inte att min allergi ska förstöra så att jag inte kan ha djur, för jag älskar verkligen djur! :)
Vad synd att allergin kom tillbaka igen! Det är just det jag är rädd för, att den ska bli värre med tiden eftersom jag är så väldigt mycket med djuren. Umgås även nästan dagligen med djurägare, vars djur jag egentligen inte tål helt.
Men jag tänker inte sälja iväg mina djur för att jag är orolig för att min allergi ska bli värre, blir den det får jag leva med den eller äta allergimedecin. Skulle aldrgi kunna leva utan djur! :)
Nej, skulle inte heller kunna leva utan djur :-)