Allergier iFokus

Allergier

Etikettpälsdjursallergi
Läst 13411 ggr
InteAlls
2010-04-02 17:45
0

Hundallergiker?

Hej!

Jag har en del allergier som tyvärr verkar eskalera med åldern. Förra året exploderade min väldigt milda pollenallergi. Nu har jag lite hundallergi, gjort pricktest och fick en liten bula. Vet sedan tidigare att Cavalier King Charles Spaniel är ett no-no för mig (nyser och avskyr de exemplar jag träffat :P), är just nu hundvakt åt familjens Corgi som funkar bra. Känner lite i näsan på natten.

Tänkte höra av mig till en Greyhound uppfödare i min stad för att komma och nosa på dem. Men just nu går jag på pollenmediciner, tror ni de kan dämpa hundallergin alldeles för mycket? Går på mediciner från februari/mars till ungefär till oktober men vill helst inte vänta tills dess innan jag testar.

Ni som är pälsdjursallergiker, hur funkar det för er? Har funderat på luftrenare bredvid sängen och att ha förbud för djur i sängen och kanske hela sovrummet.

Zvintos
2010-04-02 21:15
0

För mig funkar enbart en viss typ av päls på hundarna.
Jag och sambon har haft rottweiler tidigare och denna ras har jag märkt funkar jättebra för mig, trots min allergi.
Svärföräldrarna har också 2st rottisar som jag inte känner av.
Däremot har jag varit hundvakt åt en cavalier/tax-blandning, samt att vi en gång fick ta in en hund som sprang lös - en tibbe.
Jag märker fort vad jag reagerar på när det gäller just hundar, det vill säga inom den närmsta timmen eller minuter.

Så så länge jag håller mig till rätt pälstyp funkar det jättebra för mig, behöver inga mediciner överhuvudtaget.
Inte heller dammsuga oftare odyl.

Huruvida pollenmedicinen kan dämpa allergin så du inte känner av den när du hälsar på uppfödaren, det kan jag dock inte svara på.
De gånger jag varit i kontakt med raser/pälstyper jag reagerar på, så har det inte varit under pollensäsong.
Dvs jag har inte gått på några mediciner då.

[Tassy]
2010-04-02 22:44
0

Jo antihistamin påverkar även din hundallergi och mildrar den.

som #1 säger så är det olika hur man reagerar, en del klarar vissa raser, andra tål inge hundar alls.

Luftrenare är en riktigt bra grej, men se till att köpa en av bra kvalité.

InteAlls
2010-04-03 00:29
0

#1 Vad skönt att höra att det funkar bra för dig! Ger mig hopp om att snart kunna ha en stor liten vovve här hemma! Hoppas på att vintisar funkar för mig, skulle passa perfekt för mig och sambo.

#2 Jo, egentligen förstår jag det, men just det här halvåret skulle passa perfekt för att skaffa en omplacering. Det är skitdumt att vilja jäkta, det vet jag men otroligt svårt! Tänkte be om en provvecka när vi hittat en eventuell hund så det ger en bra hint om framtiden. Har faktiskt kollat upp en fräsig luftrenare som du har länkat till här någonstans :P

[Tassy]
2010-04-03 00:38
0

#3 Den luftrenaren har jag kollat in i verkligheten nu och är så fäst vid den, ett _måste ha_ för allergiker med djur! Kanonbra. Den suger upp och renar allting, ja den till och med renade pojkvännens väderspänningar Skrattande haha!

InteAlls
2010-04-03 00:43
0

#4 Haha, underbart! Synd att den är lite dyr, men det är den nog väl värt. Att kunna ha ett skönt sovrum på sommaren kommer bli så spännande Skrattande Tror det blir att slå till på en sådan mycket snart i så fall! En snabbfråga bara, hur tyst tyckte du att den var? Jag är lite känslig (om du frågar andra, superkänslig) ljudmässigt, visst kan man vänja sig, men är mest lite nyfiken på man kan vänta sig.

[Tassy]
2010-04-03 00:46
0

27 decibel på tysta läget, du hör den inte då Glad

I autoläget om luften är bra surrar den svagt, men man slutar tänka på det.

Däremot, kommer det något som den reagerar på (typ katt, matos, pollen) då surrar den som en dammsugare en liten stund tills det är rent igen.

I tysta läget varvar den inte upp, så det är väl att rekommendera när man sover.

Man kan även själv ställa på maxeffekt till exempel innan sängående eller så.

InteAlls
2010-04-03 00:48
0

#6 Ohhh, det låter förföriskt bra! Nu ska jag informera pojkvännen om att vi ska handla lite luftrenare Oskyldig

DesK
2010-04-05 12:22
0

Ett tips om man är lite till måttligt allergisk mot hund, då kan det funka om hunden badas ofta, cirka en gång i veckan. Jag umgicks i många år med några som var lite pälsdjursallergiska och tog då till vana att bada mina hundar innan de kom på besök. På den tiden hade jag en Dobermann och en Borzoi, alltså en korthårig och en långhårig hund. Mina vänner tyckte att det var så underligt att de aldrig kände av några besvär hemma hos oss, men däremot hemma hos andra hundägare, tills jag avslöjade hur jag bar mig åt Glad

/Désirée

InteAlls
2010-04-05 16:17
0

Det var ett superbra tips! Tur att vi lutar åt en korthårig ras då. Använde du hundshampoo när du tvättade av dem eller räckte det med bara vatten? Tänkte i fall man rubbar deras balans i huden? Tack för svaret, det låter som att det verkligen skulle kunna fungera! :D

DesK
2010-04-05 17:31
0

Jag använde vanligen barnschampo, men det går bra med vilket milt schampo som helst. I djuraffärerna finns ju stora flaskor med hundschampo också. Bara vatten hjälper nog inte, men är kanske bättre än att inte alls bada. Numera finns ju många schamposorter med lite olja i också, som säkert kan vara bra att använda om man badar sin hund ofta. Angående hudens balans så är det ungefär som med oss människor, förr trodde man att det var farligt att tvätta sig och bada mer än några gånger om året, men det är det ju knappast någon som tror idag. Glad Naturligtvis ska allt vara med måtta! Det spelar ingen roll om hunden är lång- eller korthårig för de flesta allergiker. Däremot tar det längre tid att torka en långhårig hund än en korthårig hund Flört

/Désirée

InteAlls
2010-04-06 03:21
0

Precis, har precis varit hundvakt till en lågbent hund som har halvlång päls = inte kul att gå promenader med utanför stan! Trodde att hon aldrig skulle bli torr ibland… Tyvärr är ju vintisar ibland lite sådär halvstora att försöka tränga in i ett 4 kvm stort badrum men om det är det största problemet kan jag nog stå ut Glad

Får helt enkelt se hur långt man måste gå i tvättande och så med vovven, förhoppningsvis så kanske vi inte behöver bada den så ofta i och med luftrenaren!

Cindy
2010-04-22 17:30
0

Biolife-serien hjälper mig massor! Är smått päls och pollenallergisk, men kattälskare o jobbar i zooaffär… På våren när pollenet sätter igång förvärras även pälsallergin, men då använder jag

Petal Cleanse i katternas päls

Air Cleanse spray i luften när jag dammsugit o dragit upp partiklar i luften ( har inte luftrenare)

Fabri Cleanse tillsammans med tvättmedlet när jag tvättar kläder o sängkläder.

Skönt att slippa öka medicinerna genom att använda milda produkter hemma!

Vänliga hälsningar
Cindy

[Tassy]
2010-04-22 17:41
0

Det där petal cleanse kör en bekant på sina katter också, och hon är tokallergisk emot katt, och rekommenderar produkten varmt Glad Det var hon som tipsade mig om luftrenaren också.

InteAlls
2010-04-22 18:33
0

#12 Tack för tipset, ska definitivt kollas upp! :)

emimollie
2010-11-25 23:45
0

Vad heter luftrenaren ni pratade om som även tog dålig luft? Vart hittar man och pris? Tack Glad

riiffen
2010-11-26 17:06
0

#15 Jag tror att det är denna det pratas om;) artikel

medarbetare på allergier.ifokus .

[Tassy]
2010-11-26 22:18
0

#16 Alldeles riktigt Glad

emimollie
2010-11-27 21:13
0

#16 och #17 Tack Glad

Cornelija
2011-07-17 21:18
0

Jag är hundallergiker men har 3 hundar. Det gick bra i början, men nu har jag både nästäppa, astma och kliande ögon. Allergitabletter hjälper inte mycket för mej, men för vissa dämpar den ganska mycket (som för min mamma)

Om du är pollenallergisk och allergisk mot vissa hundar så tycker jag (för att du inte ska utveckla allergi senare) skaffa en sk. allergihund, några raser jag rekommenderar är bichon frisé & bichon havanais, urmysiga!

Hälsningar

Cornelia, medarbetare på Sång iFokus

Cornelia Webdesign , Min privata blogg

[Nalle-]
2011-07-17 22:36
0

Det är helt olika vilka raser man tål och inte, själv känner jag av korthåriga raser (tex Boxer) väldigt mycket medan jag knappt känner av min väns Leonberger! Tål alla raser som inte fäller utan problem och badar ofta Glad

DesK
2011-07-18 06:51
0

Precis som Nalle- säger är det väldigt olika vilka hundar man tål som allergiker. Två typer av pälslag som många tål är samma typ som Pudlar har och nakenhundar. Men om man är allergiker eller riskerar att utveckla allergi bör man ta reda noga på vad an tål innan man skaffar hund.

/Désirée