Allergier iFokus

Allergier

Etikettöverkänslighet
Läst 4551 ggr
Gunlog
0

Vem känner igen sig?

Ni får i er ätbart eller drickbart som innehåller kaffe, choklad, lakrits. Ni äter/dricker något med mycket fett, tex grädde, mördeg, fet brunsås. Efter en stund får ni ont i skelettet och det börjar knaka när ni rör er. Om ni tar tex Alvedon, så får ni ont i skelettet och det börjar knaka när ni rör er?

Om någon känner igen sig, vet du/ni om det finns någon forskning på detta?

Detta har uppkommit efter en operation där nerver klipptes av för att förhindra extrem handsvett…

Även pälsallergi samt IBS har utvecklats efter operationen…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[Tassy]
0

Jag har inte hört talas om liknande fenomen tidigare. Reaktioner på det du tar upp finns givetvis, men ont i skelettet har jag inte hört innan. Kanske värt att ta upp med din läkare, ifall det ligger något annat bakom som bör uppmärksammas och eventuellt åtgärdas?

Gunlog
0

Det är iofs inte jag, men läkare tror att det är inbillningssjukan som spökar. JAG däremot VET att det inte är så. Det är inte bara en läkare som inte trott på personen…

[Tassy]
0

Åh, dessa sabla läkare. Jaga vidare! Skrikandes Ge er inte.

[Tassy]
0

Nu har jag funnit att en del typer av allergi kan ge vätskeansamling i lederna, kan det kanske vara vad du känner i såfall?

Om du misstänker allergi så börja läsa alla innehållaförteckningar noga, och håll koll på saker som verkar återkomma ofta. Prova sedan att undvika detta en period, iaktta vad som händer, och prova sedan att äta något som innehåller detta och iaktta igen. Har du mer kött på benen så kan det hjälpa till att få läkare att lyssna ibland.

Gunlog
0

Det har vi gjort, men det är kroniskt… Har tom ätit kokt mat i två veckor för att sedan börja med det ena efter det andra… Resultatet: knak, knak… Det är på syran i dessa saker som reaktionen kommer…

mayolica
0

Jag känner igen mej litegran delvis,har inga märkt av några knakningar förståss. Men får ont och det känns ibland som att skelettet håller på att frätas sönder om jag äter eler dricker mycket som är syrabildande,får även ont när jag andas in något jag inte tål eller är känslig mot.

Försök lägg märke till vilka saker som ger problem,om det kan vara något du inte tål.

Du kan oxå prova att köpa ett kosttillskott på en hälsokostaffär(inte på Apotek) som innehåller en bra ballans med kalcium och magnesium,fråga efter en lämplig sort. Det finns lite olika varianter både som pulver och tabletter,jag tyckte att pulvret fungerade bäst.

~ mayolica ~

Gunlog
0

Hej mayolica!

Tack för tipset!

Det är inte jag som har detta mysteriska knakande, det är min sambo. Hän älskar choklad, han älskar att kunna dricka en kopp kaffe tillsammans med mig… Det går inte. Jo, koffeinfritt kaffe tåler han, men det är inte samma sak/smak. Vad heter det kosttillskottet som du har? Kanske det är värt att prova…

Tack för ditt svar! Flört

mayolica
0

Jag brukade köpa dels dolomitpulver på burk,men det fanns även en annan sort jag köpte ibland som jag inte minns namnet på. Den var litr dyrare men skulle vara finare kvallitet. om problemen beror på överskott av syra i kroppen kan det hjälpa med ett basiskt kosttillskott.Rådgör gärna med personalen.Det är några år sen jag köpte sådant så det kan vara andra sorter man rekomenderar nu.  Jag har inte använt sådant på flera år eftersom jag behöver ett annat kosttillskott som innehåller fler saker,det skulle då kunna bli oballans i kroppen om jag tog båda.

Tror oxå att ni skulle kunna få hjälp hos en"kraniosakral terapeut"

Givetvis ska man bli ordentligt utredd av läkare,men om dom inte kan hitta något medicinskt  fel kan dom inte göra mycket. Då heter det offta att det är inbillning mm.

~ mayolica ~

Gunlog
0

Nja, inte direkt inbillning, men läkarna sa bara: om du nu har knakningar så vänj dig för vi vet inte… Tja, något i den stilen…

När du skriver det här med för mycket syra i kroppen, så klickar det till lite. Det kan stämma in på honom. Han kan inte äta oljig och fet mat pga IBS, men det har kanske med syrahalten i kroppen att göra i stället? IBS är inte HELT bekräftat av läkare. Det var först han själv som kom på det, läste mycket om det och sedan tog han nog upp det med läkare vid ett besök, har jag för mig. Då sa läkaren att ja, det tyder ju verkligen på IBS. Sen sa han inget. Detta är så längesedan nu så det här med läkaren är jag inte helt 100 på.

Men, jag kan ju bara gå till mig själv. Om jag har en stressig period så får jag ofta halsbränna och uppstötningar. Jag får också ont i magen, uppe vid solarplexus. Det är delvis nerverna, men även att magsyran har discodans i min magsäck. Då blir jag lätt "kladdig i magen". När HAN äter fet sås, stark mat, kinamat, friterad mat mm så är det rakt in på toaletten och KA-BOOM. Han blir jättelös i magen…

Jag tror att du har slagit huvudet på spiken mer än vad du tror…

Igår berättade jag för honom att du hade skrivit här inne, och han började ifrågasätta direkt. "Får den personen ont i axlarna? I knäna? Har personen IBS?" Ja, många frågor…

Jag ska skriva till honom direkt och säga åt honom att köpa dolomitpulver… Att han kan rådfråga om det finns något annat…

Han blir jätteglad av att höra detta.

Tack än en gång!

Naturligtvis skriver jag igen!

Du har väckt hoppet hos oss!

mayolica
0

#9 Roligt att kunna vara till hjälp.

Jodå både ont i axlar ,knän och IBS känner jag igen. Har haft fibromyalgi i många år och lagt märke till att kosten har väldigt stor betydelse,förr drack jag tex gärna en öl till maten eller på kvällen framför TV. Men för ca tio år sen började jag känna svår smärta i bene en liten stund efteråt,varje gång jag drack en öl eller annat med alkohol.

Samma sak om jag åt mycket bröd eller annat som är syrabildande,även av vissa mediciner. Hade väldigt svår märta i benen och det kändes som att skelettet höll på att frätas sönder. Jag följde då min inre känsla och köpte burk med kalkpulver på hälsokostbutiken som faktiskt lindrade smärtorna.

Det ni ska tänka på är att köpa en sort som kroppen kan ta upp på ett bra sätt och ger rätt ballans med kalcium och magnesium,offta innehåller dom även D-vitamin som hjälper till att skapa ballans. Därför är det bra att rådgöra med kunnig personal på hälsokostbutik  om ni inte är så insatta i ämnet,det är oxå meningslöst att köpa apotekets kemiska kosttillskott.

Med IBS är det viktigt att äta långsamt och tugga väl,inte stressa i sej maten halvtuggad som vi offta gör. Inte heller äta för mycket mat i stora portioner, magen behöver få möjlighet att kunna  smälta maten ordentligt. Ibland kan man oxå behöva rensa kroppen från gammalt slagg med någon utrensningskur.

~ mayolica ~

Gunlog
0

Haha… Jo, det där med att äta långsamt… Det känner vi igen… Skrattande

Ja, jag ska vidarebefodra detta… Tack!

Gunlog
0

Jaha, då var det dags för en första uppdatering…

mayolica: Det fungerar med dolomitpulver…!

Inte till 100%, naturligtvis, men det hjälper tillräckligt. Han åt lösgodis en fredagkväll, ni vet, sega råttor och sådant. Han brukar få, inte ont, men malande i kroppen, men inte denna gången. Han vräkte i sig godis utan att tänka på det eftersom han inte kände av det alls. Han är inte riktigt van vid pulvret än, glömmer att ta det då och då, men oftast tar han det och han är nöjd.

Vi fortsätter kämpa med dolomitpulvret…!

Mycket tack för hjälpen så långt!

Om du hittar något som tar bort det onda helt, är vi mycket tacksamma om du säger till!

Jag återkommer med ytterligare uppdatering igen.

mayolica
0

Ja men det var ju skönt att det blivit bättre Glad

Kroppen har troligtvis varit försurad väldigt länge,så man får räkna med att det tar sin tid att få rätsida på det. Så det bästa råd jag har just nu är att fortsätta med dolomitpulvret,och förståss även försöka vara lite uppmärksam på kost o matvanor.

Det behöver inte gå till överdrift så maten blir för tråkig,men det är vettigt att vara lite uppmärksam på om det är något särskilt man mår sämre av och vad man mår bra av (äta långsamt och tugga noga för magen)

lycka till.

~ mayolica ~

Gunlog
0

"Försurad" var det, ja… Hahaha… Du vet inte hur rätt du har, med tanke på hur det låter när han är på toaletten… Tänker inte gå vidare på det…

Ja, han är envis med dolomitpulvret. Han tar det på fullaste allvar och blir väldigt irriterad om han glömmer att ta det…

Mycket tack igen…! Cool

veran
0

Hej!

Råkade bara hamna här. Länge sen tråden skapades men jag skulle rekommendera att ni läser på Kolhydrater i Fokus. Kan eventuellt vara något för er.