Allergier iFokus

Allergier

Etikettkorsallergier
Läst 4140 ggr
LinaIsabell
2011-07-15 23:57
4

Allergifrågor?

JAg är allergisk mot alla typer av nötter (mest jordnötter och hasselnötter). Mandel går bra. Blir även illamående utav äppeldrycker (juice, cider och så vidare) IBLAND, men vanligt äpple går bra. JAg är allergisk mot vallmöfrön också.

När jag var liten hade jag fler allergier, och hade ofta eksem, var också laktosintollerant under en period av mitt liv, men det försvann spårlöst.

Jag har dock konstiga korsallergier. Om jag är förkyld kan jag IBLAND reagera på närkontakt med djur, och en gång kände jag parfymlukt och kunde inte andas alls under en förkylning.

Om jag ätit dåligt, umgåtts mycket med djur, druckit äppeljuice och sedan känner lukten utav nötter får jag andnöd, medan om jag mår bra tål jag betydligt högre halter nötter (andas in damm, röra osv)

Har även visat 18.X på allergiskalan mot hasselnötter (vet inte om det är högt eller lågt), men vid ett tillfälle fått i mig rostad hasselnöt med enbart lite tjock hals, uppkastningar, illamående och milda nässelutslag som reaktion. Andra gånger har jag ätit något som innehåller spår utav hasselnöt och inte kunnat andas och kliat sönder kroppen flera timmar efteråt pga nässelutslag.

Hur kommer det sig att det kan vara så himla olika? Hur vet man vad man tål? Om någon frågar om det är okej för dem att äta nötter i min närhet, ska jag då behöva tänka igenom allt som kan vara en bidragande faktor tills allergisk reaktion?

[ElisabethYL]
2011-07-16 23:27
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Varmt välkommen hit!

Det lät som en jobbig allergi, tyvär har jag inga bra svar på dina funderingar.. Men hoppas någon annan kan ge dig ett bra svar.

Min pappa är nötallergiker, men kan äta saltade jordnötter - vilket jag alltid tyckt var märkligt, men det kanske är vanligare än man tror?

veran
2011-08-11 14:07
0

Hej!

Jordnötter är inte nötter utan jag tror att de tillhör sojaproteinerna, där ärtor och bönor ingår. De är i alla fall inga nötter som t.ex. hasselnöt.

Jag är allergisk mot olika sorters pollen och beroende på vilket slags pollen så reagerar jag med en så kallad korsallergi på olika livsmedel. Kan bland annat inte äta de flesta frukter när de är råa, väl mogna bananer, rå potatis, råa morötter m.m. Inte heller ta i dom utan att det börjar klia på händer och i ögonen. Jag försöker att undvika det jag inte tål men det är inte så lätt alla gånger.

Jag tycker att du ska "forska" lite om allergier. Hoppas att du även har läkarkontakt som kan hjälpa dig reda ut dina problem.