kvalster, björk och gråbo.
Hej.
jag har fått på papper att jag är allergisk mot kvalser, björk och gråbo.
nu börjar jag undra..
i början fick jag utslag i ansiktet och armen som jag sover med under kudden (tror de är därför jag fick utslag där).
då räckte de med att jag vädra täckena och dammsög sängen typ varannan dag.
men nu har jag utslag i ansiktet och ögonlocken händer (svullna) hela tiden de ser ut som om jag är brännskadad ungefär. de kliar och svider!
**är de så att jag har blivit mer allergisk? eller är inte mina utslag från kvalser?
**
och vad kan man isf göra för att slippa utslagen?
sköljer jag ansiktet morgon och kväll blir de lite bättre för stunden.
har även 2 råttor och 2 illrar. men testet visar inget på djur.
de va ca 4 månader sen jag kollade.
Tack för hjälp :)

Har du råttorna & illrarna i sovrummet? I så fall kan du ev testa att flytta ut dem till ett annat rum. Även om du inte är allergisk mot djuren, så kan du ev reagera på något i deras bur, tex spån, halm/hö eller något annat.
Om det är kvalser från sängkläderna som du reagerar på så kan jag rekomendera att vara noga med att dammsuga madrassen ofta (varje vecka), ev köpa hem nya kuddar och täcke eftersom att kvalster tyvärr gärna lever i dessa, speciellt kuddar/täcken som man haft ett bra tag.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
nej dom har jag inte i sovrummet. köpa nya täcken och kuddar ska jag testa direkt! Tackar :)

Kom även på att om du inte tål björk & gråbo så vädra då för gudskull inte sängkläderna ute då det snabbt fastnar massor med pollen i dem då de hänger ute. Vill du vädra dem lite så kan du i så fall bara ta ut och skaka av sängkläderna och sedan sätta in dem direkt igen, då kan du lyckas skaka bort några kvalster men det hinner inte fastna så mycket pollen.
_**/Mvh Anne
de har jag inte ens tänkt på! vilken tur att du sa de :)
har vädrat mina så de kan ha mycke med de att göra.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hoppas du har lösningen på problemet där!
Kan som sagt ha mycket med det att göra.. 
ja :) ska testa allt! är så less på att se ut som hej kom och hjälp mig i ansiktet :)

Ett annat tips jag kom på nu är att skölja ur håret innan man ska sova för att bli av med eventuellt pollen som kan ha fastnat i håret under dagen.
_**/Mvh Anne
ja de kan oxå va något :) men då ska de ju vara torrt när man lägger sig, för kvalster drar sig till fukt :)

#8 Går ju alltid att föna det torrt eller om man kanske inte är ute på någon timme innan läggdags så kan man ju duscha i god tid innan
_**/Mvh Anne
ja precis :)
Att vädra och och dammsuga din madrass, kudde och täcke hjälper inte att lindra dina kvalsterallergibesvär. Du kommer att ha, mer eller mindre, lika många kvalster kvar som innan.
De viktigaste åtgärderna är:
- Minska risken att andas i kvalsterallergen i sängen med allergentäta skydd. Om du inte använder allergentäta skydd, så ska du tvätta madrass, kudde och täcke i 60 grader - skölj noggrannt.
- Minska luftfuktigheten i hemmet (om den är hög) för att minska risken för kvalstertillväxt. Det gör du med bra ventilation. Att bara lufta hjälper inte.
Att köpa nya kuddar, täcken och madrass är en dyr metod för att minska allergibesvären, då du får en kvalstertillväxt i de också. Redan efter 1 år kommer du att ha så höga nivåer att du får besvär.
Vänliga hälsningar
Staffan Larsson
Medeca Pharma
#11 vart går de att köpa sådana skydd?
har hört att de finns speciella täcken och kuddar mot kvalster?
Sök efter "kvalsterskydd" på Google.
I handeln finns kuddar, täcken och madrasser som uppges vara ”allergitestade” eller rekommenderade av olika Astma- och allergiförbund. Det är ingen garanti för att kvalster inte trivs utan det betyder att man inte får allergi av sängkläderna i sig. Ofta refererar de till förenklade laboratorietest, som inte har något med verkligheten att göra.
Kvalsterskydd har visad effekt i medicinska, publicerade studier i verkliga förhållanden. Det viktiga är att du använder en produkt vars effekt är visad i riktiga studier.
Du kan läsa mer här: http://www.allergi24.com/index.php?option=com_content&task=view&id=307&Itemid=29
tackar :)