Allergier iFokus

Allergier

Etikettpälsdjursallergi
Läst 6051 ggr
Tatsja
0

Djurallergi - djurägare

Jag är allergisk mot katt men inte hund och får ofta då höra att - jaså, du är en sådan där katthatare. Detta är inte sant, då jag älskar katten, men blir väldigt sjuk av dem.

Att vara allergisk är inte samma sak som att hata saker och djur. Tänk om folk kunde lära sig skillnaden.

Är det fler än jag som råkat ut för detta?

Tyvärr har vi många utekatter där jag bor och när sommaren kommer så måste jag ha både myggnät och galler för att slippa ha in de små liven. vilket hände innan jag fick upp nät. Nackdel av bottenvåning.

Varför ska bara jag hålla reda på min hund och kattägarna gå fria från att hålla reda på sitt djur.

Vi har ett par som satt nät i trädgården för att deras katter inte ska kunna gå till andras trädgårdar. Jättebra gjort. Tänk om fler kunde göra detta. Det skulle underlätta för en annan.

tänk vilket liv det skulle bli om min hund gick in i eran trädgård och gjorde sina behov. Men när katten gör det, ska jag bara tåla det.

Har fått mina rabatter uppgrävda av katter. Kvittar att jag har bildbevis, ägarna blånekar. Inte roligt att sätta nya lökar och få de uppgrävda eller när mitt lilla barnbarn hjälper farmor och får kattskit på händerna.

Även om jag älskar katter, så anser jag att man sak se efter sitt djur. Det gör jag med min hund och då borde det inte vara svårare att se efter sin katt.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Mainebusters
0

#1  Kan bara hålla med!

Zvintos
0

Har precis samma åsikt som dig!

martdat
0

håller med du, jag gillar inte när grannens okastrerade hankatt kissar på min ytterdörr, även om jag  har katt själv,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

SaraC
0

Vet hur jobbigt det är med sådant här för de som är allergiska Rynkar på näsan

Jag är inte allergisk mot katter och måste ändå ha nätdörr för att inte mina djur ska kunna smita ut och inte otäcka insekter ska kunna komma in Flört Men jag tycker inte heller det är särskilt trevligt att ha kattskit i hela trädgården, det som stör mig mest är att de kryper under altanen och bajsar och då kommer jag inte åt att ta bort det så det ligger där och stinker.

(Har hört att kaffesump blandat med vitlök håller katterna på avstånd, ska testa det till våren)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Tassy]
0

Instämmer jag också.

Tatsja
0

Om min hund skiter i din trädgård, måste jag plocka upp, men vem tar upp grannens kattskit?

Även om jag älskar katter, så anser jag att det är fel att så många kastar ut dem. Det går att lära dem vara inne eller gå med koppel.

Sen ser man dessa affischer om saknade katter. vår dotter/son kan inte sova utan kissen. Har någon sett lilla?

Älskar man sin katt, så släpp inte ut den. Speciellt när man bor i närheten av tung trafik.

Väl mött, Tatsja

Loucar
0

En annan klyscha från hundägare (och nej jag hatar inte hundar är bara allergisk mot dom) är men inte kan du vara allergisk mot min hund det är ingen annan. I dessa lägen undrar man ju vad IQ:et är på en sådan människa.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Bergspuman
0

Ha ha, jag är inte allergisk mot hundar men jag avskyr dem verkligen. Har tyckt illa om hundar ända sedan jag var liten, det förstärktes i vuxen ålder pga några oturliga händelser med hundar inblandat.

Idag viker jag undan om en hund går förbi, jag ser till att INTE gå på hundens sida utan på ägarens sida. Kommer den fram och ska nosa, så föser jag undan den med väskan. Vill inte ha hundar i närheten bara. Går inte hem till någon med hund om jag absolut inte måste. Och en hund kommer inte över min tröskel hemma.

Att mina bröder sedan är kraftigt allergiska gör inte att jag ser någon anledning att "lära mig" gilla hundar. Vi undviker alla sorters pälsdjur för att vara på den säkra sidan.

Gingo
0

Håller fulllstädigt med. Men katter är väldigt svåra att ''uppfostra'' om man inte arbetar med dom från början också.

Tatsja
0

Vi som är allergiska mot katter, måste själva se till att de inte kommer in. Jag har även råkat ut för en retkatt. Då vi har altan och den satt på fönsterbrädan och retade mina hundar. Lovar blommor och krukor flög över nästan hela rummet.

Men vem fick ta hand om allt? Jo jag. Kattägaren vägrade ersätta och ansåg att jag skulle näta in min altan så hennes katt inte kunde komma in på altanen.

Väl mött, Tatsja

Finaas
0

Om du vill ha ngt djur t.e.x. Hund så kanske du kan ha en Labrador Retriver. Min kompis mamma är päls allegiker men han klarar denna hund.

claire
0

1. Puder brukar funka bra ;)

2. Jag har inte råkat ut för exakt samma som du, men kanske lite liknande. Jag älskar verkligen djur, verkligen! Men jag är allergisk mot nästan alla. Jag är ju bara 11 så jag får heller inte välja vad jag ska ha hemma, men det önskar jag. Då skulle jag nog ha en hel djurpark hemma :D.. Nu har jag börjat med blommor jag tål. Det liknar ju djur lite, jag planterar från tomater och sådant man kan äta, sedan kan man hitta både det ena och det andra utomhus. Det blir lite som att när djur får ungar, när plantan får skott ' Livlig fantasi '.

Som ni ser när ni läser (om ni orkar läsa allt :D.) gör jag vad som helst för att ta hand om något levande. Någon i en liknande situation?

/Linn, 11 år.

Tatsja
0

Jag älskar pelargoner, men får blåsor och sår om jag kommer i kontakt med dem. Så det blir att använda hanskar när jag planterar dem.

Väl mött, Tatsja

Mainebusters
0

#11  Jag som är hundallergiker klarar inte labbisar. Små raser KAN gå bra om det inte luktar blött om dem. Och så länge de inte lägger tungan på mig. Flört

zaga
0

Jag har hört av en allergi läkaren en gång att  det inte är hunden/katten/ fågeln i sig man inte tål, utan deras hudavlagringar man är allergisk mot.

Jag har själv hund men klarar inte hans saliv i ansiktet eller när han är blöt. Tål de flesta hundar har bara reagerat på 1-2 i hela mitt liv, där jag inte kunde vara i samma rum.

Katter är jag mycket allergisk mot , tappar rösten , klåda andningsbesvär m.m. Men vissa perioder  så har jag inte märkt dessa symtom utan då fått fullt med eksem på kroppen istället.

Har alltid haft mycket djur för ca 6-7 år sedan hade vi både kaniner ,ormar, ödlor, hundar o fåglar.

Visst hade jag känningar men inte så farligt så hjälpte vi en kompis och flytta som hade två katter.( På den tiden hade jag allergi men inte astma.) Blev skit dålig och  efter det så har jag haft min astma.

Kaninerna fick vi göra oss av med för jag kunde inte ens  ge utekaninerna vatten och mat utan att jag blev dålig.

När vi är hos mina svärföräldrar som har katter så  är det ju mycket tabletter och spray som gäller. Men ibland känner jag knappt av katterna utan har mest ont av att jag får stora uttorkade , kliande fält på kroppen.

Vi bor i ett väldigt "djurrikt" område både med vilda djur och tam djur. på 10 familjer finns här en 10-12 katter och 5 hundar. Förrutom alla andra i området.

Det ställs en himla massa krav på alla hundägare. Hunden ska vara kopplad, plocka upp efter den , du ska ha uppsikt och det ena och det andra. Den får inte skälla eller hoppa.

Men grannarnas katter då? Som pinkar o skiter över allt och springer in fort när du öppnar ett fönster.  Har man trädgårdsdynorna liggande över dagen uten så nog har du en katt som bäddat för sig i dem.

Jag tycker inte Illa om katter men  tycker att det borde vara MYCKET hårdare krav på kattägare.

[Tassy]
0

#15 Visst är det så. Det är proteinerna i hud och urin främst som man reagerar på. Men en kvalsterallergiker kan reagera på "pälsen" då det är där som kvalstrena bor.

[BonnieL]
0

Samma problem här, katterna skrämmer mina kaniner också när dem är ute i hagarna. :/

Tatsja
0

#17 och tyvärr så ligger det på dig att få dem från trädgården.

Varför ska kattägare vara heliga och vi andra betalningsskyldiga.

Väl mött, Tatsja

SaraC
1

Det är en av anledningarna till att mina katter har enbart kontrollerad utevistelse (sele och koppel/rastgård), jag skulle må jättedåligt om mina djur orsakade sådana olägenheter och problem för andra människor.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tatsja
0

Tänk om fler kattägare kunde ta sitt ansvar.

Kommer ihåg när jag bodde i Kallhäll på -90 talet. Hade altanen öppen och ser hur en katt går in till min soffa och pissar. Den fick jag kasta. Svaret från kattägaren. Stäng dörren då.

Väl mött, Tatsja

[Tassy]
0

#20 !!! Förvånad jag hade skickat räkning till grannen!

Gunlog
0

Jag hade polisanmält dem för trakasserier och sagt att det inte var första gången det hände… Jag hade krävt skadestånd…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Tatsja
0

Tyvärr så fungerar det inte så. Jag måste kunna bevisa att det är deras katt och att jag inte varit oaktsam. Vilket innebär att jag inte får ha altandörren öppen så katter kommer in. Det svaret fick jag när jag frågade polisen.

Väl mött, Tatsja

Gunlog
0

Jag hade ändå anmält… Anmälan skickas hem till dem, och då tänker de kanske efter… Å andra sidan beror det på hur mycket man är beredd på att ta från andra grannar…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[jakke94]
0

här har vi också problem med katter! en katt har till och med gått i i huset och rivit vår ena hund över nosen :P
Sen har vi fått betala en fet räkning på att vår ena hund bitit en katt som sprang in i huset, (den klara sig som tur var).
Och jag själv tycker det är väldigt obehagligt att ha katter på våran tomt då jag är extremt katträdd x)

sen tänkte jag berätta detta;
Vi har många hund och djurallergier i släkten, fast vi har faktiskt valt bort släkten istället, då vi egentligen aldrig kommit överens.. för för oss är hundarna iprincip omöjliga att tänka bort, det är det vi lever för och vi har även uppfödning och är som en livsstil XD

Så vi har bara kontakt med va 6, 7 stycken i släkten nu för det blev inte populärt =P, fast det gör inte så mycket =)

Mainebusters
0

#25  Har ni valt bort släkten för hundarnas skull? Hur menar du då, har ni ingen kontakt alls, eller kan ni inte träffas?

Mina syskon har hund. Vi kan inte umgås på samma sätt, men vi träffas ändå, och då behöver ju inte hundarna vara precis under min näsa.

Min pappa hade alltid hunden ute om sommaren, och inne i ett rum på vintern då jag hälsade på.

Självklart så har man de djur man vill, även om släkten är allergisk. MEN! Den dagen jag blir mormor och om det skulle visa sig att barnbarnet är allergiskt, då blir det omplaceringar av mina katter. Jag vill att mina barnbarn ska kunna vara hos mig dygnet runt utan att må dåligt.

[jakke94]
0

#27 nja, släkten tyckte att vi skulle omplacera våra djur och det gick vi ej med på.. så då ville dem inte träffas alls, man hade ju endå tex träffats någon annanstans och så.. men icke.. dem ville att vi skulle ta bort alla våra djur :P

betsil
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tycker absoult man ska låta katter gå ute där man kan!!

Har själv trädgård och stora odlingar. Förra året hade jag problem med att grannkatterna grävde och gjorde sina behov i landen och fick tips om att strö svartpeppar på jorden i grönsakslanden -och detta fungerade utmärkt!

Katterna gillade inte lukten och försvann illa snabb.

Man kan strö lite då och då men det behövs rakt inte stös varje dag. Dessutom lär sig snart kvarterets katter att dina land inte är att föredra!!

Lycka till!