Annons:
Etikettkontaktallergi
Läst 8611 ggr
Bergspuman
2010-02-25 22:27

Plåster och häftor och gummi

Jag brukar kunna reagera på plåster och häftor, sådana där man får i sjukvården. Brukar därför riva av mig dem så fort jag bara kan, annars sitter jag där med röda svullna märken.

Kan inte heller ha nylonstrumpor längre, jag får röda svullnader i huden där resåren ligger an. Har dem ändå, men viker ner resåren (knästrumpor). Det ser löjligt ut men syns åtminstone inte under långbyxor.

Kondomer går bra, men gummi och plåster och häftor som ligger an mot huden klarar jag inte längre.

Annons:
[Tassy]
2010-02-25 23:27
#1

Plåster och sådant reagerar jag av klistret, även de som ska vara allergivänliga? Förvånad

AnneN
2010-02-25 23:32
#2

Plåstren man får på vårdcentralen reagerar även jag på, men de plåster som jag har hemma reagerar jag inte på alls.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Spanaren]
2010-02-27 16:45
#3

I och med att jag är gummiallergiker så kan jag inte med plåster och häftor.

Går ganska så bra med hudvänliga plåster om min kropp mår bra Flört /kram Spanaren

Punkten
2010-03-11 17:15
#4

Jag klarar inte heller av klistret på tex plåster och liknande, dock är jag inte säker på om det är just det som jag reagerar på, jag är nämligen väldigt känslig för värme mot huden (inte sol eller solarium) då jag har något som ligger emot huden. Har jag tajta kläder eller sitter med armen böjd i värme får jag stora utslag på huden och tror att det är det som är problemet även med plåstren.. kan ju såklart även vara klistret men tänkte på de som ska vara allergivänliga :)

RuiXue
2010-03-11 22:03
#5

Min mormor får stora vattenblåsor av allergivänliga plåster och kirurgtejp. Och en av mina kusiner från pappas sida av familjen tål inte heller allergivänligt- hon kan i stort sett bara använda mepilex eller mepitel och måste alltid ha barriär under. Själv är jag förskonad tack och lov!

Jennie


solblomman47
2010-03-12 00:36
#6

Jag reagerar på plåster o tape får röd hud o kliande vattenblåsor samt att jag reagerar på plast armbandet som man har när man ligger inne på sjukhus måste ha det så löst så det går att ta bort

Annons:
Tatsja
2010-03-12 08:15
#7

Känner så väl igen mig i det ni skriver. Jag tål inget gummi alls. inte ens kondom. Har resårlösa strumpor, de gånger jag använder dem. Går mest barfota, även på vintern. Sätter fötterna direkt i skorna.

Sen får jag vara väldigt noga med all resår. Även material i kläder. Helst bomull.

Plåster är också ett dilemma. Ibland måste man bara ha det, men det gäller att kolla upp hur huden reagerar.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Kicki55
2011-09-21 15:52
#8

Är kolofonium ( ett hartsämne från tall o gran,) allergisk och kan heller inte använda bla. plåster då klistret innehåller just kolofonium.

 Kolofonium används som mjukgörare i plaster bla. och en mängd andra saker. En del resårband kliar och ger utslag på mig också. 

Finns ett plåster på marknaden som är kolofonium fritt men har glömt vad det heter, kanske värt att prova.

Kicki

Upp till toppen
Annons: