Allergier iFokus

Allergier

Etikettastma
Läst 16332 ggr
Musiken
0

Hjartklappning av Bricanyl?

Har antligen fatt min astma-diagnos och har fatt min forsta egna inhalator (har anvant pojkvannens innan). Dock far jag hjartklappning och skakningar av den, vilket jag inte gillar! Pojkvannens gar daremot jattebra att anvanda. Jag har pulver och han har en spray i en tryckbehallare. Lakaren vill inte skriva ut nagot annat an pulver at mig dock.

Kommer det ga over?

[Tassy]
0

Det är vad jag har förstått en klassiker med bricanyl, som inte går över (?). Jag är inte säker då jag inte är astmatiker själv. En annan sorts pulver kanske fungerar bättre?

Mosaik02
1

det är en vanlig biverkning tyvärr men frågan är då vilken styrka du har det finns 0,25 eller 0,5 jag använder lägsta styrkan bebisdosen för jag får sån hjärtklappning och skakningar av den högre styrkan att jag inte står ut

hmm spray säger du enligt Fass så finns det ingen sådan och jag undar om det inte är den gamla sorters Bricanyl som man inte behöver andas in men den tillverkas inte längre tyvärr jag har Turbuhaler man måste andas in pulvret i den

men Bricanyl ska man endast ta vid behov och du borde ha fått en långtidsverkande medicin som borde göra att du inte behöver ta Bricanyl  så ofta eller inte alls

Musiken
1

Bor i England, sa det ar sakert inte samma mediciner, blev faktiskt lite forvanad nar jag fick Bricanyl som ar Svenskt :)

Mjo, sprayen behover fortfarande andas in. Det ar en liten tryckbehallare (som en sprayburk, men man far bara en puff varje gang sa man kan inte halla inne den och fa en lang dusch). Och det ar inte pulver heller.. Har inte sett den i Sverige.

Langtidsverkande/forebyggnade har jag inte fatt da hon vill lata mig ga pa denna pa prov forst och se om jag ens behover forebyggande medicin.

Musiken
0

Gick och kikade pa min inhalator och jag har ocksa turbuhalern, 0.5.

RuiXue
0

Bricanyl är ökänd för hjärtklappning och skakningar. Jag har också 0.5 inhalern men de gånger jag behöver använda den så är det inte alltid jag får hjärtklappning och blir darrig, bara ibland.

Ventoline har inte den effekten vid normal användning så hör med din läkare om du inte kan få den sorten istället.

Jennie

Mosaik02
0

jag ber om ursäkt jag bara förutsatte att du bodde i Sverige….dumt av mig

men du borde kunna byta till 0,25 istället då

kollade lite på Ventoline ungefär samma biverkningar på den som Bricanyl men man kanske reagerar olika på medicinerna

men jag tycker din läkare resonerar lite märkligt jag fick diagnosen astma för några år sedan och enligt min läkare så är det väldigt viktigt att komma igång med långtidsverkande medicin så fort så möjligt för att lugna ner inflammationen i luftrören

i mitt fall har det lett till att jag numera är så bra att jag inte längre behöver långtidsverkande medicin däremot så använder jag Bricanyl nån gång ibland och det är bra att ha den som säkerhet

Musiken
0

#6 Ingen fara :)

Mjo.. Men over lag sa har jag lite svart att forsta sjukvarden har i UK.. Min lakare visste ju inte ens att det fanns mini-piller, utan det fick jag upplysa honom om Obestämd

Musiken
0

Tror jag maste fa be om att byta medicin tror jag.. Hade jattejobbig astma under natten, och hjartklappningen tillsammans med skarp magont drog pa en panikattack sa da blev det ju annu svarare att andas Rynkar på näsan

RuiXue
0

Se om du kan få Ventoline, många blir mindre skakiga av det. Plus att du borde få långverkande förebyggande medicin så du slipper ta "akutmedicinen" så mycket.

Själv fick jag ta mig en puff av min 0.5 Bricanyl igår och jisses vad skakig jag blev i över en timmaFörvånad

Jennie

Musiken
0

far fraga om det! och langtidsverkande.. jag har vanligtvis sallan sa pass jobbig astma att jag behover ta till medicinen, men haller pa att flytta nu och allt damm, plus fuktskada i nya huset har verkligen varit allt annat an en bra kombination..

RuiXue
0

Det är samma för min del. Jag får inte ens pipandning utan bara tung andning och repkänsla runt halsen och lätt tryck över bröstkorgen. Men under den period jag tog Pulmicort eller Flutide inhalation dagligen så behövde jag typ aldrig använda Bricanyl eller Ventoline ens under pollensäsongen. Nu ska jag försöka det omöjliga att få en tid till att träffa min husläkare och höra om jag kan få långverkande igen, och byta från Bricanyl.

Har just nu rätt jobbiga problem med de höga gräshalterna uteSkrikandes Och det trots TVÅ Aerius om dagen (vanlig dos är en om dagen).

Men ibland måste man tjata lite på vården för att bli lyssnad påObestämd

Jennie

Schniigel
0

Jag skakar jätte mycket av min Bricanyl och det har jag alltid gjort… dock får jag alltid panik när jag inte kan andas och tar alltid för mycket..

AlbaStiffler
0

Jag har numer Symbicort tror jag den heter (gul och vit). Är en kombinationsvariant med både astma-vidgande och kortison. Både jag och min familj tycker denna ger mindre biverkningar så jag fick kräva den av min läkare för att slippa den otrevliga hjärtklappningen.

Dock säger de ju att hjärtklappningen oftast bara är i början, när man börjar använda bricanyl. men jag vet inte om jag håller med om det.

Mainebusters
0

#13  Symbicort är röd och vit..ialla fall den som jag har.

RuiXue
0

Det är verkligen så himla olika med Bricanylen. Igår var jag tungandad och tog Bricanyl 3 gånger utav 5 möjliga utan att bli skakis. Idag har jag tagit Bricanyl en gång hittills och skakade lite en stund senareObestämd Hjärtklappning får jag tack och lov inte så ofta av Bricanyl, men ibland händer det. Får jag någon biverkning så är det oftast att jag blir skakis.

Jennie

ilovemyrabbits
0

Du borde kanske prata med läkaren om detta om du inte redan gjort det. Det kan vara biverkningar men det kan vara att dosen är för hög. Det finns bricanyl i olika styrkor och det finns korttidsverkande bricanyler och långtidsverkande. Jag har en korttidsverkande som jag tar vid behov och sedan tar jag den långtidsverkande som jag tar under pollensäsong.

AnnaLundin
0

FÅr Ni hjärtklappning av Bricanylen även om ni tar den regelbundet?

Jag fick höga doser bricanyl (långtidsverkande tabletter) mot förvärkar när jag var gravid (2 sista gångerna) och första dagarna var hjärtklappningen hemsk, men bara några dagar senare hade den biten lugnat ner sig betydligt…

JILE
0

Min dotter har symbicort turbuhaler och hon kan känna sig darrig efter hon tagit 2 inahlationer på morgonen. Fast den är ju bäst för den vidgar ju över hela dagen, när hon hade bara pulmicort (cortisonih) blev det ofta pip vid ansträngning. Svårt att veta om man ska öka på eller ta bricanyl då.

Jile

Mosaik02
0

jag tror nog att tog man Bricanyl regelbundet så skulle man slippa skakningarna men tar det som luftrörsvidgande så ska man ju endast ta det vid behov och då varierar det ju just nu mår jag rätt oki och behöver bara ta Bricanyl ungefär 2 gånger i månaden och då får jag mer biverkningar

#18 menar du träning när du säger ansträngning? i så fall enligt den informationen jag har fått så är det bäst att ta 2 inhalationer Bricanyl innan så vidgar det upp och förhoppningsvis gör det lättare att träna men är du osäker så rådfråga din dotters läkare

JILE
0

#19 Nja all ansträngning eller om hon skrattade mkt. Fast det är väl cortisonet man ska öka på då säger läkarna för då är hon underbehandlad. Symbicorten är ju bra för den vidgar ju hela dagen, då behövs ingen bricanyl.

[Joanna76]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Använder man bricanyl för många ggr/ dag så får man hjärtklappning, jag hade det ända tills min läkare sa att bricanyl ska man ha bara i nödfall och kompletera med pulmicort som tas varje morgon och kväll. Och sedan dess så behövs inte bricanylen så ofta plus att hjärtklappningarna är borta. Många läkare informerar inte att man bör ha pulimcort oxå.

Nackdelen är att pulmicorten är så himla dyr.

[pummis]
0

Jag har också fått hjärtklappningar av Bricanyl, men bara om jag tagit fler doser på en gång, te x vid fysisk ansträngning då en dos inte räckt till. Det är obehagligt men går över efter en stund.