Allergier iFokus

Allergier

Etiketttips-och-råd
Läst 7664 ggr
AnneN
1

Tips - Allergivänliga resturanger

Jag tänkte att vi i denna tråd kan tipsa varandra om resturanger runt om i landet där man kan få allergivänlig mat, tex laktos-, glutenfritt eller annat. Enklast blir om alla följer samma "modell" så det blir lätt att se vart resturangen finns och vilka allergier de är "vänliga" mot.

Allergi:
Typ av mat:
Övrigt:

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

Namn: Bahn Thai
Allergi: Gluten & laktos
Typ av mat: Thaimat, men även pizza och den "vanliga" menyn med fläsk/oxfilé, plankstek, mm.
Övrigt: Trevligt bemötande och snabba på att servera maten.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Namn: Caféet på Leos lekland
Allergi: Gluten
Typ av mat: Korv och hamburgare erbjuds som glutenfritt alternativ.
Övrigt: Att välja glutenfritt alternativ kostar inget extra vilket är ett +, men ett litet minus är priserna som är lite höga tycker jag, men å andra sidan så är de inte snåla med stripsen på hamburgertallriken. Ytterligare ett plus är att man kan leka bort alla kalorier man stoppar i sig i lekdelen (ja även vuxna kan leka där). Skrattande

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Namn: MAX
Allergi: Lupin
Blötdjur
Svaveldioxid & sulfiter
Jordnötter
Sesamfrön
Kräftdjur
Senap
Selleri
Nötter
Sojabönor
Mjölk
Fisk
Ägg
Laktos
Gluten
Typ av mat: Hamburgare, mm
Övrigt: Har mycket bra information på sin hemsida där man kan klicka för vilken allergi man har och få upp vilka rätter i menyn som man kan äta.

_**/Mvh Anne

JILE
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Även utländska restauranger :)

AnneN
0

#4 Ja självklart är man välkommen att även lägga in utländska restauranger i listan Glad

_**/Mvh Anne

Ladydragon
0

3#har du faktiskt varit på Max och fått mat anpassad utifrån intolerans  eller allergi?

Jag har varit där och även på Burger King och beskedet jaghar fått är att det går inte att få anpassad mat utifrån allergi eller intolerans  
och jag vet många andra som blivit avsnästa när dom har bett om allergi anpassad mat

Namn: Mc Donalds

Typ utav mat: Hamburgare pommes frites och så vidare

Övrigt: aldrig några som helst problem att beställa mat utifrån intolerans  eller allergi synpunkt personalen är alltid hjälpsam och trevlig 
man kan alltid beställa en Naturell hamburgare (då får man en hamburgare som består endast utav bröd och köttet)

jag vågar endast äta på Mc Donalds ute för det är enda stället där jag vet att jag garanterat inte blir pålurad nåt jag inte tål eller riskerar bli utskälld utav otrevlig personal

AnneN
0

#6 Jo jag har varit på max och fått anpassat då jag bett om glutenfritt, systersonen har också fått anpassat då han inte tålde mjölk.

Om du inte får anpassat efter de allergier de utlovar på sin hemsida så kan du anmäla det till deras huvudkontor.

_**/Mvh Anne

moa041
0

bra ide!

silverhuldra
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Max anpassar även för äggallergi, dom har ett separat stekbord för det allergianpassadeköttet Skrattande

Mvh. Silverhuldra

AnneN
0

Namn: SubWay
Allergi: Gluten, laktos, mm
Typ av mat: Baugetter & sallader
Övrigt: Man får själv välja pålägg på baugetterna och innehållet i salladen, skippar man dressingen så blir iallafall salladen även mjölkfri (är osäker på brödet), väljer man sallad så blir det helt glutenfritt (de har tyvärr inte glutenfria baugetter).

_**/Mvh Anne

Ladydragon
0

10# nja jag håller inte med dig helt där tyvärr

har frågat på Sumway i Göteborg och då erbjöd dom varken gluten eller laktosfritt 
dom använder smör som innehåller mjölk och laktos och jag tror även brödet innehöll mjölk där i alla fall :-/

AnneN
0

#11 Jo men väljer man då att istället plocka ihop en sallad så blir det gluten/laktosfritt

_**/Mvh Anne