Allergier iFokus

Allergier

Etikettallmänt-om-allergier
Läst 3216 ggr
Starfall
0

Allergi eller nåt annat?

Hej!

Jag är en sann djurälskare och i min familj finns hundar, katter, kaniner och fåglar (zebrafinkar). Hundarna och fåglarna är de enda djuren som bor inne, katterna kommer in ibland för att kela men oftast vill dom vara utomhus. Kaninerna bor alltid utomhus och det är inte ofta jag tar in och gosar med dom.

Nu på senaste tiden har jag börjat nysa ofta, och särskilt de senaste veckorna. Och det har jag inte gjort tidigare. Hade körtelfeber för några veckor sedan men det har gått över nu. Så jag borde inte nysa pga det. Eller?

Något jag också har märkt är att jag får som små röda prickar på ben, mage och ibland på armarna. Har inte tänkt så mkt på det eftersom de började uppkomma i somras då det var myggsäsong. Trodde givetvis att det var myggor som bitit mig. Men jag får fortfarande röda prickar ibland, och nu finns det knappast några myggor kvar. Så det känns lite konstigt tycker jag. Sedan kan jag säga att hundarna är loppfria, för det var det första jag tänkte men dom har inga loppor så det är inte nåt sånt heller.

Men sen en annan sak… I flera år hade jag undulater i mitt sovrum. En stor voljär med många underbara undulater (Åå vad jag saknar dom!), hade också en liten uppfödning av just undulater. Men så i somras var jag tvungen att omplacera alla mina undulater eftersom jag fick svårt att andas när jag var på mitt rum. Och på nätterna vaknade jag ofta av att jag knappt kunde andas. Jag kunde inte flytta voljären till något annat rum i huset eftersom jag fortfarande bor hemma så jag tvingades till slut inse att jag var tvungen att hitta ett nytt hem till mina undulater. Sedan dess har jag inte haft några andningsbesvär. 
Zebrafinkarna bor inte i mitt sovrum utan i hallen i huset och deras bur städar jag noggrannt, två gånger i veckan, just för att inte det ska skräpa så om dom. Dammsuger flera gånger om dagen av denna anledning.
Jag känner aldrig några symtom när jag är i närheten av fåglarna så jag är osäker på om dom orsakar nysningarna. Jag nyser oftast på kvällarna och då främst när jag sitter och tittar på tv. (Tv-allergi?? nä, kan det väl inte vara?)

Jag vet att ingen kan säga om jag är allergisk eller inte, det måste ju kollas med pricktester och sånt.. Men jag gillar inte att gå till vårdcentralen för jag är rädd att bli stucken av nålar. Har redan blivit det flera gånger senaste veckorna pga körtelfebern och jag gillar det verkligen inte. Men tror ni att det kan vara någon form av allergi? Eller låter det som något annat än allergi?? Borde jag kolla upp det?

Tack på förhand!

Mvh
Caroline

silverhuldra
0

Jag skulle nog gå iväg och göra ett allergitest. Då du tidigare har reagerat allergisk så finns det ju en ökad risk för att utveckla en allergi mot även annat. Skulle det vara så att du blivit allergisk mot något hemma så vore det kasnke skönt att veta, innan du ev också får andningsbesvär igen. När det gäller allergitest så finns det ju två alternativ, antingen pricktest eller blodprov.

Mvh. Silverhuldra

[ElisabethYL]
1

Varmt välkommen hit!

Skulle defenitivt kolla upp det om jag var du…

Det finns två typer av allergitester, dels pricktest men även ett där man tar ett vanligt blodprov som man skickar in på analys.. Skulle nästan föreslå dig blodprovsvarianten, dels för att då klarar man sig undan med bara ett stick och dels för att det låter som överkänslighet (om det nu skulle vara allergiskt), vilket långt ifrån alltid visar sig på pricktester.

TV-allergi tror jag inte att du har Flört