Etikettfödoämnesallergi
Läst 7263 ggr
[tililili]
2010-10-13, 20:20

glutenintollerans, glutenallergi, sädesslagsallerg

Jag fick diagnosen "finns inget att göra åt att du har ont i magen" för några år sedan. Tillsist slutade jag äta det mesta och magen blev bra. Provade mig fram till att jag mådde bra så länge jag inte åt mjöl. Ok, jag är glutenintollerant. Började äta glutenfritt, men började må dåligt igen, ibland. Jag tål inte vetestärkelse heller. Men eftersom jag inte har ngn riktig diagnos. Jag mår bara väldigt dåligt när jag äter det så får jag inget intyg, vilket jag behöver för att få specialkost på min skola. Doktorn tror inte jag är glutenintollerant… bara överkänslig. Blodprov är negativa. Har börjat fundera på om det är sädesslagsallergi (är allergisk mot björkpollen) Men hur gör jag med doktorn, jag mår ju dåligt av kosten, vare sig det är glutenintollerant jag är eller ej. Och vad är det för skillnad på glutenallergi, glutenintollerans? Och hur kollar man sädesslagsallergier?

[Tassy]
2010-10-13, 23:51

glutenintolerans är på väg att konvertera till glutenallergi, så det är samma sak med två olika namn, varav glutenallergi är det mer korrekta då det bildas antigener mot gluten, därför syns allergin ibland på blodprov.

Men inga allergitester är säkra, de kan fela åt båda hållen, alltså både falskt positiv och negativ. Man ska alltid utgå ifrån symptomen.

Det kan vara korsallergi på gräspollen som gör dig dålig om det inte är gluten, men gluten kan vara svår att upptäcka. Har du gjort gastroskopi? Annars är det nog att rekommendera för att få klarhet i frågan då glutenintolerans visar sig med bland annat skador på tarmarna.

[tililili]
2010-10-15, 13:43

Det går ju inte att göra gastroskopi utan att jag äter gluten i 3-4 mån. Och jag mår jättedåligt när jag äter det.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

[Tassy]
2010-10-15, 14:15

Jag vet hur det är, har själv en riktigt risig mage och tvingas gå utan mediciner fram till min gastro för att jag ska ha en chans att få diagnos.

Du får göra ett överslag med dig själv: är det värt att få diagnosen på papper? Om inte, så fortsätt äta glutenfritt, annars så prova. Det är bara du själv som kan avgöra om det är värt plågan.

Lisa82
2010-11-01, 08:37

Glutenintolerans innebär att man är känslig mot ämnet gluten som finns i sädesslag. Om man däremot reagerar även mot glutenfria produkter kan man fundera om man inte är allergisk mot sädesslag. Vilket innebär att det kvittar om produkten är glutenfri eller inte - man får en reaktion ändå.

Allergi mot sädesslag kan man testa genom pricktest eller blodprov..Tyvärr måste man ibland tjata lite på sin läkare för att få dem att utreda varför man mår som man gör ibland…

Är du allergisk mot något mer än pollen (som du fått bekräftat)?

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

[tililili]
2010-11-02, 12:40

Har varit laktos intollerant samt haft en massa korsreaktioner mot björk och gräs men den födoämnesallergin blev betydligt bättre när jag gick och vaccinerade mig(sprutor) Allt blev mkt bättre, inte helt bra, men bättre, sen började magen krångla riktgit ordentligt igen och jag provade att ta bort de gamla födoämnena igen, men det gjorde ingen skillnad…

sen kom jag på det här med gluten eller sädesslagsallergin eller vad det nu är…

[SweetRose]
2011-10-22, 19:47

Blodprov är ofta missvisande om man har glutenallergi eller inte.

Att du mår dåligt ibland fortfarande kan vara att du missat att du är allergisk mot något. Min mor som har glutenallergi missade först att man även är allergisk mot soja (detta stod inte i papprena utan fick vi reda på senare) så hon mådde dåligt ibland ochdet tog lång tid innan vi förstod att det var just sojan.

#3 Om man inte har diagnosen på papper får man inte del av "medicinen", det vill säga att du får inte varannan månad köpa glutenfria matvaror på apoteket för någon hundring som i vanlig mataffär kostar tusenlappar Tungan ute

[TrevorS]
2011-11-29, 14:03

Håller med om blodprov, de får nästan ta ett "nyptest" i tarmen när du ätit detta, sedan utesluta produkten i 6 månader och ta ett nytt test, är det friskt efter 6 månader är sannolikheten att du inte tål produkten.

Upp till toppen