Allergier iFokus

Allergier

Etikettfödoämnesintolerans
Läst 2047 ggr
ho0mii3z
0

Förälder med allergiskt barn

Jag har en 2 åring som både är lactoso ch mjölkprotein, detta har försvårat vår vardag men det går endå, Min dotter är även Anemisk + astma, pågrund av detta och nya prover har tagits förra månaden som ska visa vilka andra allergier hon har. Något hon äter regelbundet eller ofta har visat sig bli stora torra fläkackar ( ser ut som knottror på) som kommer upp.. Och vi vet fortfarande inte vad det är hon är allergisk mot.

Om det är någon som vill dela med sig om berättelse om hur det var att växa upp med dessa allergier och intoleranser,  Och om n har några råd på hemamgjort godis eller liknande så är jag tacksam!

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

[ElisabethYL]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har av olika anledningar (bl.a. p.g.a. min allergi) bytt ut mjölken mot havredryck (finns även med tillsatt kalcium och b-vitaminer i en blå förpackning). Fungerar utmärkt. Står det 3 dl mjölk i receptet tar jag 3 dl havredryck istället - i övrigt följer jag receptet…

Vet inte om jag är överkänslig mot laktos, eftersom jag hade konstant dålig mage som liten men när jag bytte bort mjölken blev magen betydligt bättre..

Tar ett litet tag att vänja sig vid smaken, men nu tycker jag havredrycken är mycket godare än mjölk..

[pummis]
0

Jag är uppväxt med mjölkprotein-allergi + astma (och många andra allergier) men då jag föddes med dessa allergier har det aldrig riktigt varit nåt jättestort problem för mig under uppväxten. Det var nog jobbigare för mina föräldrar som tvingades laga två sorters maträtter hela tiden (vanlig mat till de och syskonen, och mjölk, ägg - och fiskfritt till mig)

På den tiden (föddes -88) ersattes mjölken av nåt som hette SojaSemp. En slags soja"mjölk" som köptes på apoteket. Detta användes till allt som det annars skulle vara mjölk i. Funkade bra för det mesta.

Idag finns det så mycket större sortiment för allergiska personer så jag tror inte det ska vara svårt att hitta ett substitut till mjölken.

Fejhn
0

Jag tål inte laktos, och sen jag flyttade hemifrån köpte jag inte hem producter som innnehöll mjölk alls av olika anledningar, och nu kan jag inte ens äta laktosfri-nånting, tycker att det smakar väldigt illa.

Förstår att det inte är så lätt när det inte är man själv som är allergisk men när man vant sig vid att laga mat utan mjölk är det väldigt lätt. man kan byta ut mjölk mot tex havremjölk eller sojamjölk om man vill, men har märkt att i dom flesta fall fungerar det med vatten också.

googlade upp lite receptsidor åt dig!

http://www.allergisidan.com/Recept/

http://www.mjolkfri.com/recept/

http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m26994426-1.html

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

[TrevorS]
1

Jag brukar inte se något som förhinder, jag ser lösningar. Istället för att ta bort varför inte ersätta?

Skrivit en artikel om just ersättningsprodukter som du är välkomen at läsa, står flera tips till mjölk, filmjölk, yoghurt, ost och liknande.