Allergier iFokus

Allergier

Etikettallmänt-om-allergier
Läst 7268 ggr
jstrom
2

Symptom för glutenint.

Skapar en ny tråd där jag vill diskutera symtomen för glutenintolerans/allergi.

Vad är dom vanligaste symtomen? De jag har känt av som jag vet är:
- illamående
- magknip (som sedan släpper då jag blir lös i magen o det kurrar och låter väldigt konstigt från magen)
- blåsor i munnen (mest på tungan, ett fåtal under tungan på typ tandköttet nästan)
- värk och svaghet i höftbenspartiet/området

Och till er andra glutenallergiker, vad hade ni för typ av symtom innan ni märkte att ni misstänkte glutenallergi?
Ni får även gärna berätta hur era "undersökningar" gick till när ni skulle testa er för gluten (men bara om ni vill)

AnneN
0

Visste inte att blåsot i munnen & värk/svaghet i höftbenspartiet kan vara symtom på glutenintollerans Förvånad

Det jag märkte det på är att magen började krångla (magknip & diarré) så fort jag ätit mat med mjöl i.

Var till läkare igår och fick då ta ett blodprov som jag nu väntar på svar inom några veckor, så än har jag inte fått fastställt diagnos även om jag vet med säkerhet att det är just gluten jag reagerar på.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Peak303
0

Jag blev diagnoserad glutenintolerans då jag var 2 år. Då min mamma sagt vad jag hade för symtomer senare.

- Hård i magen/uppsvullen
- illamående
- att jag kräkte så fort jag åt ngt med gluten i

Antagligen e de med "bubblande" i magen också ngt jag med har.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[asamaria]
0

Smärtsamma gaser i magen, oro och kaos i hela kroppen. Ständigt ätande pga av kaos, ingen mättnadskänsla, depressioner, järnbrist, viktuppgång då jag samlade vätska i kroppen. Ständig trötthet när intolerensen bröt ut helt.

Zabbio
0

Hm..

Har ju en mer eller mindre obotlig ryggvärk i ländryggen (och en sprucken disk där, men värken kom först. Kan gluten ha gjort musklerna svagare och därför orsakat min -ansträgnings- skada?)

Slutade med laktos pga spänd mage, men inte märkt så mycket, tror det började komma tillbaka efter ett tag. Vet inte riktigt hur det är med magen, lös ibland, magknip ibland men aldrig så jag kopplat det till nån speciell mat. Å andra sidan finns ju mjölk och gluten i rätt mycket.. kan vara svårt att koppla då.

Nu har jag fått en tanke att en form  av gluten och kasein intolerans kan orsaka/förvärra depressioner och ångest (beroende på att de av vissa personer omvandlas till hormoner eller nåt), och det är anledningen till att jag slutade abrupt med både mjölk och gluten för en dryg vecka sedan.

Har haft abstinens huvudvärk de första 3 dagarna :P Troligtvis mjölken, upptäckte hur mycket och ofta jag får i mig  mjölk när jag bytte ut den mot havredryck (som pappa ju inte dricker). Vet att havre kan innehålla lite gluten om den är fiberberikad, och vissa är känslia även för havre, men tror att drycken är ok för de flesta känsliga? Har även ätit mycket yoghurtar, grädde och så.

Jag har fortfarande svårt att hålla mig mätt på kosten, trots att jag äter mycket proteiner och fett som borde mätta. Har egentligen inte ändrat så mycket förutom mjölken (undvikit pasta och bröd osv redan innan).. men det är väl en överångsperiod. Tycker att det kan tyda på att kroppen reagerat annorlunda på ffa mjölkproteinet, eftersom den annars borde nöjt sig med det vanliga proteinet i kött, fågel, fisk och oljor som den får extra av nu, och inte behövt vänja om sig..

Men en händelse igår stödjer min teori lite. Egentligen är det för tidigt att säga något alls, men det hände en sak som normalt sett drar ner mig rätt rejält. Kände varken skuld eller ångest igår, utan kände mig bara kristallklart logisk. Lite trött på skiten. Det kan ju ha varit en ren tillfällighet, men ändå.. :) Man kan ju hoppas!

Ska fortsätta ett tag till och se om det hjälper. Tänk om det kunde bota både depressionerna (med ångest, självmordsplaner, frustration och ofrivilligt självskadebeteende etc) och ryggvärken? Hade ju varit helt fantastiskt. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Cockerspaniel
0

Min farfar upptäckte att jag hade glutenintollerans redan vid 1 års åldern och mitt ända sympton var Undernärd. Min kropp tog inte upp maten över huvud taget så jag var extremt mager då jag var liten.

Jag varken hade magont eller diarré. Men då de gjorde testerna trodde de först Laktos. Men sen några veckor senare kom det fram att jag hade glutenintollerans.
Jag är inte känslig med vet att invändigt så tar det skada, bara det att det aldrig syns eller känns.

Namiko
0

Jag har inte bekräftat glutenintolerans än men misstänker det starkt, är mitt i processen att utesluta vete och gluten ur kosten (den 26/12 sätter jag igång på riktigt).

Symtomen jag har är i ont i magen, förstoppning, illamående efter måltider med vete i sig, svårt att gå upp i vikt, ledvärk och knakande leder. Har det senaste året slarvat massor med kosten vilket för mig innebär mycket pasta och jag har fått problem med leder som aldrig krånglat innan samt mycket mer värk och det var bara nyligen som illamåendet började dyka upp.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.