Allergisk/astmatisk eller nojig?
Jag har under min uppväxt varit allergisk emot lite allt möjligt. Jag tog allergitest så jag var mindre, och häst och katt är de djur som jag alltid varit allra mest allergisk emot.
Jag började rida då jag var runt 11 år gammal, och min allergi för häst försvann helt då, samt höallergin blev nästan helt försvunnen sålänge jag inte stod rakt uppe i dammet.
Jag har ALDRIG haft astma.
Det senaste året har jag haft en del djur. Hade chinchillor i somras, men hödammet och chinchillornas tjocka, ulliga päls tålde jag inte. Jag blev kliig i ögon och ansikte och nös mycket.
Hamstrar och gerbiler har funkat jättebra för mig, även spånet (som jag knappt använder längre) har funkat.
Förra veckan, dagen innan jag skaffade hem mina möss, så blev jag förkyld och började hosta massor, nös och rann i ögon och näsa etc.
Nu är mina förkylningssymptom borta, men hostan kommer lite av och till ändå. Den sitter inte bara i halsen, utan även i lungorna/luftvägarna.
Kan det vara så att jag under bara några dagar har utvecklat astma? Kan man få det bara sådär, av ett djur som man inte är allergisk emot(dvs möss)? Har inte känt av några som helst allergiska symptom, inget kli i ögon eller ansikte, inga nysningar och sådär.
Men då min förkylning i stort sett är borta så känns det ju konstigt…
Skulle det kunna vara astma eller någon annan sorts allergisk reaktion som jag aldrig någonsin fått förr, eller kan det faktiskt vara så enkelt att jag har en luftvägsinfektion?
Oavsett om det visar sig vara astma (försvinner inte hostan så kommer jag kolla upp det) så kommer jag behålla mössen. Men det känns ju så konstigt, alltihop.
Kan ju även tillägga att jag kom på att jag ville skriva detta nu då jag började hosta kort efter att ha pussat på min ena mus. DOCK så har jag inte reagerat efter mys med mössen tidigare, så det kan lika gärna vara en tillfällighet då jag hostar till och från.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Enligt mamma hade jag tagit test för allergier innan vi skaffade katter ( har inget minne av detta men så var jag ju typ 7 år ) Jag va då inte allergisk mot katt.
När jag var 11 år började jag också att rida, första gångerna hade jag svårt att andas men jag sa aldrig något. Jag har alltid älskat djur och allra mest hästar, mina allergier kommer aldrig att få förstöra den kärleken! Några veckor senare försvann besvären! Senare började jag rida oftare, skaffade tillslut häst och sprang runt i dammet och hästallergenerna varje dag - inga problem!
Senaste åren har jag dock utvecklat allergi för katter… enligt testerna jag tog förra året har jag allergier mot det mesta, nästan all mat som jag tog test för! Katter är allra värst! Jag kan vara i samma rum med dem, men jag måste tvätta händerna efter att jag klappat dem annars rinner ögonen, jag nyser och blir svullen om jag rör mitt ansikte.
Hästar har jag också allergi mot, men allra minst… Det är ganska underligt. Allergin jag haft från början måste avtagit ju mer jag var med dem medan det var tvärtom för katter. Kanske måste jag va borta från katter ett tag för att sedan börja om igen, som det va för mig och hästar?
Men, djurälskare! F*k allergien, ta clarityn så försvinner de värsta symptomen!

Om man varit förkyld och i samband med det haft hosta är det inte ovanligt att hostan sitter kvar i upp till 8 veckor! Det var vad jag fick veta av doktorn för några veckor sen när jag gick dit med mina besvär.
Ja, jag tror att jag har drabbats av luftrörskatarr/akut bronkit, så det är nog källan till min hosta och mina ansträngda luftvägar. Håller för övrigt på att bli förkyld igen..
Kan ju bero på bronkiten.
Hej!
Nej, jag tror inte att du har utvecklat astma på några dagar.
Men håller det på länge tycker jag att du ska bege dig till vårdcentralen och göra ett test.
Jag har förlorat hostan nu, och är inte längre tjock i halsen, så det var nog bara efterverkningar av förkylning. Däremot så är jag en aning täppt i näsan, men jag vet inte om det beror på djuren, för jag var än värre hemma hos min mamma, och hon har inga djur..